Úkolem projektu nového autobusového nádraží v Kloboukách u Brna bylo výrazně zlepšit komfort cestování v důležitém uzlu autobusové dopravy, kde se sbíhá několik významných dopravních linek.
Investor: Město Klobouky u Brna
Autoři návrhu: Jaromír Walter, Petr Hýl, Jan Vojtíšek
Generální projektant: Atelier Walter
Generální dodavatel: IMOS Brno
Projekt: 2010 – 2012
Stavba: 2012 – 2013
Budova autobusového nádraží: 1800 m3 (obestavěný prostor vč. zastřešeného parteru)
Komunikace a zpevněné plochy: 5276 m2 (komunikace s asfaltovým a dlážděným krytem, vč. chodníků)
Investiční náklady autobusového terminálu: 36 702 tis. Kč bez DPH (44 250 tis. Kč vč. DPH)
Foto: Libor Teplý; archiv IMOS Brno; archiv Atelieru Walter
Původní stav (vlevo) a nový stav
Nádražní budova, představující těžiště terminálu, má působit lehkým dojmem, jakoby její střecha vyrůstala ze zeleného svahu pod farou. Je začleněna do náměstí tak, aby pomohla definovat jeho elementární orientaci, funkční i prostorovou. Vloženým nízkým objemem vytváří (spíše funkčně než objemově) protiváhu protější škole a zvýrazňuje dominantní postavení zámku, resp. radnice.
Ústředním prostorem nádraží je „otevřená hala“, krytý venkovní prostor, ze kterého vedou vstupy do prosklených interiérů – čekárny s PNS a do občerstvení (které zatím není v provozu). Veřejná WC jsou situována na zadní straně objektu obrácené k hasičské zbrojnici a jejich vstupy jsou kryty přesahující střechou. Z čekárny, z občerstvení i z vnějšího krytého prostoru mají cestující dokonalý optický kontakt s náměstím a s přijíždějícími autobusy.
Budova autobusového nádraží reflektuje morfologii okolního terénu za podpory využití přírodních materiálů (beton, kámen, sklo, dřevo). V budově se prolínají vnější a vnitřní prostory, které jsou sjednoceny jednoduchou monolitickou střechou.
Součástí stavby terminálu byly přeložky inženýrských sítí včetně regulační stanice plynu.
Mě ten vstup do areálu vždy odrazoval. Tváří se jako prostor u fabriky a ne veřejný park. Nijak neláká ke…
Možná by pro začátek stačilo zprovoznit průchod okolo kostela sv. Kosmy a Damiána.
Chybí přímé propojení s nábřežím Vltavy; ideálně široké schody v ose kostela k náměstí Pod Emauzy k Zídkovým sadům. Něco…
Bílý ciferník s bílými ručičkami na bílém podkladu - to je tedy inteligentní nápad! Nýtovaná konstrukce mostu skončí v muzeu.…
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…