(ČTK) – Před rozhodnutím o nové poloze vlakového
nádraží v Brně, by se mělo nejdříve říct, na kterém místě je vůbec
reálné postavit okolo něj nové životaschopné město, řekl 15. dubna novinářům
předseda České komory architektů (ČKA) Ivan Plicka. Podle něj by se k
tak obřímu projektu měla udělat dvoukolová architektonicko-urbanistická
soutěž. Komora k tématu přestavby železničního uzlu uspořádala v Brně
diskusi odborníků a zainteresovaných stran a hodlá je pořádat i nadále.
„Nenapadá mě žádné větší téma v republice,“ řekl Plicka, podle
kterého od dob, kdy se ve městech bouraly středověké hradby, podle něj
nebylo většího zásahu do městského prostoru a infrastruktury. Proto si
myslí, že by se měly uskutečnit otevřené soutěže. V prvním kole ideová a
ve druhém projektová. „Chceme to navrhnout řídicímu výboru, který má
vytvořit vláda, a jsme připraveni Brnu pomoct,“ uvedl Plicka.
Komora zprostředkovala diskusi poprvé, přestože o rekonstrukci
železničního uzlu se vedou debaty zhruba 15 let a do dnešního dne se
vyprofilovaly dvě varianty. Nádraží v odsunuté poloze, zhruba 800 metrů
jižně od dnešního, a nádraží pod Petrovem v místě Malé Ameriky. „Přesto
si myslím, že stále není pozdě. Nabízíme neutrální platformu pro
prezentaci odborných názorů a věřím, že s nimi budou zainteresovaní
pracovat,“ řekl Plicka.
Podle něj zatím nevznikla klíčová
urbanisticko-ekonomicko-sociální studie, jestli je Brno schopné
vybudovat vedle nového nádraží jižní centrum jako životaschopné město.
„Myslím, že na to nemá ani Praha. Podíval bych se na zahraniční
příklady, hodně podobná Brnu mi přijde Basilej,“ zmínil švýcarský
příklad Plicka. Od těchto úvah by se podle něj mělo odvíjet umístění
nádraží.
V dosavadní diskusi mu chybí větší vstřícnost stran k názorovým
oponentům. „Je to v Česku časté, že se diskuse zabarikádují na
protilehlých místech a ten, kdo má trochu navrch, se toho snaží využít. V
Praze to známe s jinými tématy. Potom se z toho stává politická diskuse
a nedojde se ke korektnímu odbornému řešení. Ale na to vidím v Brně
velkou šanci,“ řekl Plicka.
Aktuálně se předpokládá, že o poloze nádraží by se mělo
rozhodnout ve druhé polovině příštího roku, kdy se má konat referendum a
zároveň má být hotová studie proveditelnosti, kterou nechává zpracovat
Správa železniční dopravní cesty. Různé další dílčí studie nechává
zpracovat město.
Doplněno Stavbaweb:
Nádraží u řeky
Nádraží v centru
Nádraží Brno
Související články:
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…