(ČTK) – Hlavní město Praha vypíše architektonickou soutěž na dvě z
deseti stanic budoucího metra D. Architekti by měli navrhnout podobu
stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Rozhodli o tom radní. Na
osm stanic nového metra mezi Pankrácí a Písnicí už úřady vydaly
příslušné povolení. Jejich vzhled tak město v soutěži vybírat nemůže.
„Pražské metro 21. století musí mít kvalitní a promyšlený návrh
se soudobým designem,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Hlaváček, šéf
Institutu plánování a rozvoje, který bude soutěž organizovat. „Především
bychom se měli poučit z nedávné dostavby metra linky A, aby se na nové
lince neopakovaly stejné nedostatky,“ doplnil. Trojkoalice, která vzhled
nových stanic metra A kritizovala, původně žádala soutěž na všechny
stanice plánovaného metra D.
Metro D by podle institutu mělo být přehledné, se snadnou údržbou
a jednotným značením a mobiliářem. U osmi stanic, o jejichž vzhledu
nebudou rozhodovat architekti, bude institut podle ředitele dbát na
„kultivaci navazujících veřejných prostranství kolem výstupů“.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne
stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice
Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50
miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče.
Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na zhruba 20 miliard
korun.
Doplněno Stavbaweb:
Architektonické soutěže a kvalitní veřejná
prostranství
IPR nyní dostal za
úkol, aby spolu s projektantem prověřil rozsah možných úprav stanic v úseku
Pankrác – Depo Písnice podle stávajícího územního rozhodnutí. Důraz bude kladen
především na kultivaci navazujících veřejných prostranství kolem výstupů
z metra tak, aby přinesly přidanou hodnotu svému okolí.
Na stanice Náměstí
Bratří Synků a Náměstí Míru, které ještě nemají dopracované stavební povolení, se
IPR pokusí vypsat architektonickou soutěž. Podle doporučení IPR by v rámci
nové linky měly být sjednoceny běžné prvky jako jednotné označení vstupů do
metra nebo běžný mobiliář. Jelikož se ale každá stanice nachází v jiné
lokalitě, je vhodné odlišit interiér stanic.
„Inspiraci můžeme
čerpat třeba v Kodani. Tam vypsali architektonickou soutěž na celou linku
metra, přičemž vítězný ateliér zpracoval dvacet stanic v jednotném
designu. Stanice mají jednoduchý koncept, vše působí čistě a přehledně,“ uvádí
ředitel IPR Petr Hlaváček. „Zajímavý je i způsob řešení mnichovského metra,
které má sice jednotně řešené vstupy, ale každé nástupiště je jiné.
Zpracovávali je různí designéři, umělci a architekti a výsledek je velice
zdařilý,“ dodává Hlaváček.
zdroj: tisková zpráva IPR
Popis stavby a vizualizace jednotlivých stanic navržených Metroprojektem najdete ZDE.
Trada D
Kdo ma na starost stavební dozor na stavbě sv.Barbora v Peci pod Sněžkou
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...
Třeba místo madla stačí ta síť. Madlo může být jen jednostranné. V každé případě je dobře, že ta síť je…
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…