(ČTK) – Hlavní město Praha vypíše architektonickou soutěž na dvě z
deseti stanic budoucího metra D. Architekti by měli navrhnout podobu
stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Rozhodli o tom radní. Na
osm stanic nového metra mezi Pankrácí a Písnicí už úřady vydaly
příslušné povolení. Jejich vzhled tak město v soutěži vybírat nemůže.
„Pražské metro 21. století musí mít kvalitní a promyšlený návrh
se soudobým designem,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Hlaváček, šéf
Institutu plánování a rozvoje, který bude soutěž organizovat. „Především
bychom se měli poučit z nedávné dostavby metra linky A, aby se na nové
lince neopakovaly stejné nedostatky,“ doplnil. Trojkoalice, která vzhled
nových stanic metra A kritizovala, původně žádala soutěž na všechny
stanice plánovaného metra D.
Metro D by podle institutu mělo být přehledné, se snadnou údržbou
a jednotným značením a mobiliářem. U osmi stanic, o jejichž vzhledu
nebudou rozhodovat architekti, bude institut podle ředitele dbát na
„kultivaci navazujících veřejných prostranství kolem výstupů“.
Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne
stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice
Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50
miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče.
Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na zhruba 20 miliard
korun.
Doplněno Stavbaweb:
Architektonické soutěže a kvalitní veřejná
prostranství
IPR nyní dostal za
úkol, aby spolu s projektantem prověřil rozsah možných úprav stanic v úseku
Pankrác – Depo Písnice podle stávajícího územního rozhodnutí. Důraz bude kladen
především na kultivaci navazujících veřejných prostranství kolem výstupů
z metra tak, aby přinesly přidanou hodnotu svému okolí.
Na stanice Náměstí
Bratří Synků a Náměstí Míru, které ještě nemají dopracované stavební povolení, se
IPR pokusí vypsat architektonickou soutěž. Podle doporučení IPR by v rámci
nové linky měly být sjednoceny běžné prvky jako jednotné označení vstupů do
metra nebo běžný mobiliář. Jelikož se ale každá stanice nachází v jiné
lokalitě, je vhodné odlišit interiér stanic.
„Inspiraci můžeme
čerpat třeba v Kodani. Tam vypsali architektonickou soutěž na celou linku
metra, přičemž vítězný ateliér zpracoval dvacet stanic v jednotném
designu. Stanice mají jednoduchý koncept, vše působí čistě a přehledně,“ uvádí
ředitel IPR Petr Hlaváček. „Zajímavý je i způsob řešení mnichovského metra,
které má sice jednotně řešené vstupy, ale každé nástupiště je jiné.
Zpracovávali je různí designéři, umělci a architekti a výsledek je velice
zdařilý,“ dodává Hlaváček.
zdroj: tisková zpráva IPR
Popis stavby a vizualizace jednotlivých stanic navržených Metroprojektem najdete ZDE.
Trada D
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…