Praha chce architektonickou soutěž na dvě z deseti stanic metra D

(ČTK) – Hlavní město Praha vypíše architektonickou soutěž na dvě z deseti stanic budoucího metra D. Architekti by měli navrhnout podobu stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Rozhodli o tom radní. Na osm stanic nového metra mezi Pankrácí a Písnicí už úřady vydaly příslušné povolení. Jejich vzhled tak město v soutěži vybírat nemůže.

„Pražské metro 21. století musí mít kvalitní a promyšlený návrh se soudobým designem,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Hlaváček, šéf Institutu plánování a rozvoje, který bude soutěž organizovat. „Především bychom se měli poučit z nedávné dostavby metra linky A, aby se na nové lince neopakovaly stejné nedostatky,“ doplnil. Trojkoalice, která vzhled nových stanic metra A kritizovala, původně žádala soutěž na všechny stanice plánovaného metra D.

Metro D by podle institutu mělo být přehledné, se snadnou údržbou a jednotným značením a mobiliářem. U osmi stanic, o jejichž vzhledu nebudou rozhodovat architekti, bude institut podle ředitele dbát na „kultivaci navazujících veřejných prostranství kolem výstupů“.

Metro D spojí centrum s jižní částí města. Nejprve se začne stavět úsek z Pankráce do Písnice. V další fázi pak zbylé dvě stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Jezdit v něm budou automatizované soupravy bez řidiče. Nedávno otevřené stanice metra A do Motola vyšly na zhruba 20 miliard korun.

Doplněno Stavbaweb:
Architektonické soutěže a kvalitní veřejná prostranství
IPR nyní dostal za úkol, aby spolu s projektantem prověřil rozsah možných úprav stanic v úseku Pankrác – Depo Písnice podle stávajícího územního rozhodnutí. Důraz bude kladen především na kultivaci navazujících veřejných prostranství kolem výstupů z metra tak, aby přinesly přidanou hodnotu svému okolí.

Na stanice Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru, které ještě nemají dopracované stavební povolení, se IPR pokusí vypsat architektonickou soutěž. Podle doporučení IPR by v rámci nové linky měly být sjednoceny běžné prvky jako jednotné označení vstupů do metra nebo běžný mobiliář. Jelikož se ale každá stanice nachází v jiné lokalitě, je vhodné odlišit interiér stanic.

„Inspiraci můžeme čerpat třeba v Kodani. Tam vypsali architektonickou soutěž na celou linku metra, přičemž vítězný ateliér zpracoval dvacet stanic v jednotném designu. Stanice mají jednoduchý koncept, vše působí čistě a přehledně,“ uvádí ředitel IPR Petr Hlaváček. „Zajímavý je i způsob řešení mnichovského metra, které má sice jednotně řešené vstupy, ale každé nástupiště je jiné. Zpracovávali je různí designéři, umělci a architekti a výsledek je velice zdařilý,“ dodává Hlaváček.
zdroj: tisková zpráva IPR

Popis stavby a vizualizace jednotlivých stanic navržených Metroprojektem najdete ZDE.
Trada D



Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*