Původní Komenského most z roku 1886 spojoval historické
centrum města s tehdy nově organizovaným městským prostorem zvaným Na Ostrově.
Byl spojnicí dvou urbanisticky a architektonicky velmi odlišných městských
částí, tvořenou příhradovou ocelovou konstrukcí o dvou rozdílných polích s
rozdílnou konstrukční výškou. Přestože se jednalo o most šikmý, byla jeho
konstrukce provedena jako přímá, pouze krajní konstrukční pole vykazovala
atypická provedení pro šikmé uložení na nábřežních opěrách a na právě tak šikmé
podpěře mezilehlé. V důsledku různých výšek nábřežních opěr byl most veden v
mírném spádu. Přestože se jednalo o jednoduchou, pragmatickou konstrukci s
poměrně nízkými architektonickými ambicemi, stal se původní Komenského most až
do doby svého zániku v červnu 2013 nejen frekventovanou městskou komunikací, ale
svou subtilní konstrukcí přirozeně vrostl do městského panoramatu. Obnovení
této historicky rostlé situace v limitujících podmínkách daných investičními
náklady bylo výzvou, vyžadující nejen technickou vynalézavost, ale i určitou
architektonickou zdrženlivost a vůli vyvarovat se jak přehnaným modernistickým
gestům, tak i retrospektivně-nostalgickým reminiscencím.
Vedle poměrně nízkých investičních nákladů to byl především
požadavek zachování historických nábřežních opěr, který se stal zásadním
kritériem omezujícím volbu nosné konstrukce na statické soustavy působící v
podélném směru na opěry jako prostý nosník. Systémy s nosným obloukem, které
toto kritérium splňují, autoři s ohledem na městské panorama vyloučili, což
omezilo volbu nosné konstrukce na systémy trámové.
Požadavek na kolektor sítí přivedl autory na myšlenku proměnit tento většinou
druhořadý prvek na centrální motiv nosné trámové konstrukce. Použili ho jako centrální
tlačný článek, stabilizovaný třemi předpjatými táhly. Dolní táhlo ve tvaru části
kruhu probíhá ve svislé rovině a spolu s převýšením centrální trubky přenáší
svislé síly, zatímco obě táhla horní, ve tvaru prostorových křivek s půdorysným
tvarem kružnic, kromě přenášení svislých účinků zatížení, stabilizují systém v
příčném směru a dávají mu torzní tuhost. K přenášení sil z tahového systému do
centrálního tlačného článku slouží kromě dvou diagonálně ztužených koncových
polí osm příčníků ve tvaru písmene Y, na nichž leží tři podélníky nesoucí
pororoštovou mostovku. Důslednou lokalizací tlaku do centra konstrukce a
tahových složek na jeho periferii vznikl vzpínadlový trám, který spojuje
prostorovou tuhost s nízkou hmotností a tím i s nízkou spotřebou materiálu.
Nosnou konstrukci tak tvoří prostorově tuhý trojhran s důsledným dělením na
prvky namáhané tlakem a na prvky namáhané tahem (ohyb v centrální trubce a ve
svislých příčnících samozřejmě existuje, není však pro zvolený typ konstrukce
signifikantní). Svou koncepcí se jedná o systém příbuzný tensegritním
konstrukcím, a to tím, že využívá jeden z jejich principů, tj. předpětí tažných
prvků silou, která v nich zajišťuje tahové síly ve všech zatěžovacích stavech.
Konstrukce je uložena ve dvou hrncových ložiscích (jedno z
nich je horizontálně posuvné) na koncových bodech centrálního tlačného článku.
Proti překlopení ji stabilizují rektifikovatelná předpjatá táhla. Tento způsob
založení umožňuje zachovat staticky a výrobně výhodnou přímou konstrukci bez ohledu
na její uložení v šikmých nábřežních opěrách. Obě nábřežní opěry zůstaly
zachovány a byly upraveny pro novou situaci kapsami obsahujícími závěrovou zeď
a úložný železobetonový práh.
Centrálním tlačným článkem (a zároveň kolektorem sítí) je
trubka Ø 762 x 16 mm, opisující kruhovou úseč s převýšením 1050 mm. Koncová
pole sestávají ze svařenců s diagonálním vyztužením trubkami Ø168 x 10 mm,
přenášejícími tah ze tří táhel do centrálního tlačného článku. Tlačný systém
doplňují nadále tři profily HEA 240, nesoucí pororoštovou mostovku.
Tahový systém sestává ze tří táhel (1 x Ø 102 mm + 2 x Ø 52 mm), jejichž díly
jsou na svých koncích opatřeny protiběžnými závity a pod odpovídajícím úhlem
našroubovány do závitových spojek, kotvených do objímek na koncích příčníkových
ramen. Tahovy systém končí v závitových maticích, opřených o svařence obou
koncových polí. Předpětí bylo do tahového systému vnášeno hydraulicky, a to
přes napínákové matice umístěné uprostřed jednotlivých táhlových polí.
Povrch mostovky sestává ze 164 svařených pororoštových dílů
o rozměrech 2250 x 750 mm s normovým dělením 33,3 x 11,1 mm. Nosné pásky mají průřez 45 x 3 mm a rozpěrné
pásky 10 x 3 mm. Hrany pásků jsou opatřeny protiskluzovým zazubením. Zábradlí o celkové výšce 1350 mm sestává ze
svislých profilů o průřezu 60 x 5 mm v osovém odstupu 105 mm. Horní okraj je
lemován profilem stejného průřezu, dolní okraj, přiléhající na horní přírubu
HEA 240, je svařen s bočním lemovacím páskem přiléhajícího pororoštu. Mostovka
je určena pěším, cyklistům a vozidlům údržby do hmotnosti 3,5 t.
Všechny díly nosné i nenosné ocelové konstrukce jsou žárově
pozinkované ponorem. Nosná konstrukce byla smontována na břehu na provizorních
podporách, kde byla také předepnuta. Poté byla usazena autojeřábem na
připravená ložiska nábřežních opěr.
Veřejné osvětlení sestává z 36 reflektorů LED, nasměrovaných zdola na
pororoštovou mostovku.
Základní údaje
Nový most slouží k převedení pěšího a cyklistického provozu s povoleným vjezdem
vozidla 3,5 t. Délka mostu je 61,5 m a rozpětí (vzdálenost mezi podporami) 59,5
m. Na levém břehu je niveleta o 900 mm výše než na břehu pravém. V příčném řezu
je mostovka vodorovná. Volná šířka mezi zábradlím je 4,5 m. Konstrukční výška
mostu (vzdálenost mezi osami spodního a horních táhel) uprostřed rozpětí je
4650 mm. Most slouží také k převedení vodovodu, rozvodů veřejného osvětlení a
chrániček VN. Koncepčně a architektonicky navazuje most na plánovanou
revitalizaci náměstí, včetně obnovy dešťové kanalizace. Výsledné sklony mostovky
a povrchu předpolí respektují předpisy pro pohyb osob s omezenou schopností
pohybu a orientace.
Koncepční a dispoziční návrh mostu
S ohledem na podmínku zachování historických nábřežních opěr byl na ně most
uložen jako prostý nosník. Dostatečná výška nivelety převáděné komunikace nad
hladinou stoleté vody umožnila návrh prostorové předpjaté vzpínadlové
konstrukce. Páteřní rourová konstrukce s třemi předpjatými táhly, do kterých
jsou prostřednictvím třícípých příčníkových prvků přenášena horizontální a
vertikální zatížení, má v příčném řezu tvar rovnormamenného trojúhelníka. Síly
vzniklé v táhlech od jejich předpětí a od zatížení mostu jsou přeneseny na obou
koncích mostu přes koncové svařence do páteřní konstrukce mostu a částečně do
tří podélníků HEA 240, na kterých je uložena pororoštová mostovka. Páteřní
konstrukce, tr. 762×16 mm má svislé vzepětí části kruhového oblouku 1050 mm.
Třícípé příčníky profilu I, resp. U v horní části, s proměnnou šíří pásnic v
osové vzdálenosti 600 mm jsou dispozičně usazeny tak, že osy spodních cípů jsou
kolmé na kružnici páteřní roury a sbíhají se tak v jednom bodu.
Spodní táhlo, které sestává z tyčí se závitem M105, má tvar
oblouku a horní, resp. boční táhla, tyče se závitem M56, mají tvar prostorové
křivky. Táhla jsou mezi příčníky přerušena napínákovými maticemi pro vnesení
předpětí. Spojky táhel ve zlomu křivky, které jsou kloubově vloženy do objímek
na koncích příčníků, mají závity řezané pod úhlem odpovídajícím lomu křivky.
Oproti standardnímu detailu táhlových vzpínadel ve zlomu s koncovkami z obou
stran přinesla tato inovace výrazné zlevnění a vzhledové uklidnění těchto
konstrukcí. Kloubové uložení spojky eliminuje nepřesnosti ve výsledné geometrii
konstrukce a umožňuje konstrukci přirozeně reagovat na drobné změny geometrie
při zatížení.
Na koncích mostu jsou táhla přes koncové matice kotvena do prostorových
svařenců. Spodní táhlo je vedeno trubkovou chráničkou skrz páteřní rouru tak,
že kotvení přes koncovou matici je umístěno v její ose. Horní (boční) táhla jsou
kotvena v příčnících svařence.
Pororoštová mostovka je rozdělena v příčném řezu na dva díly, na kterých
je z boku přivařeno páskové zábradlí. Pásky mostovky vytvářejí otvory 30x10mm a
mají na horním povrchu protiskluzovou úpravu. Mez kluzu materiálu nosné
konstrukce je 355 MPa, táhel 460 (horních), resp. 520 MPa (spodních) a roštů a
podružných konstrukcí 235 MPa. Na pravém břehu je most uložen na pevném a na
levém břehu posuvném hrncovém ložisku. Příčná stabilita je zajištěna na obou
stranách dvěma svislými rektifikovatelnými předepnutými táhly.
Obě nábřežní opěry zůstaly zachovány.
Kompletně ponechané spodní části byly sanovány. Horní části opěr byly
vzhledem k havarijnímu stavu rozebrány, přezděny a vybaveny novými závěrnými
zídkami a úložným prahem. Součástí
rekonstrukce opěr byly i šachty vodovodu, odvodnění do nové dešťové kanalizace
a rekonstrukce povrchů a sklonů předpolí mostu.
Výroba, montáž a předpínání
Zvolená geometrie mostu umožnila unifikaci dílů. Všechny díly střední tlačené
roury s přírubami jsou shodné, stejně tak jako podélníky a podlahové rošty se
zábradlím. Výrazně se tak zjednodušila výrobní dokumentace a zpřehlednila se
výroba. Všechny díly nosné i nenosné ocelové konstrukce byly rozměrově i
řešením detailů zkonstruovány pro povrchovou ochranu žárovým zinkováním bez
další povrchové úpravy. Nosná konstrukce byla předmontována před zinkováním v
dílně. Na stavbě byla konstrukce smontována na břehu na provizorních podporách,
kde byla také předepnuta. Předepnutím táhel bylo dosaženo několika cílů: Kromě
nadvýšení konstrukce, kompenzující průhyb od stálého a cca 1/3 nahodilého
zatížení, byla horní táhla předepnuta na hodnoty zajišťující jejich tahové
namáhání v každé zatěžovací kombinaci. S ohledem na předpětí nebylo tedy nutno
most ve výrobě nadvyšovat. Vnesením předpětí bylo také dosaženo příznivé
redistribuce vnitřních sil, zejména ohybových momentů v centrální rouře a v
příčnících s opačnou orientací k ohybovým momentům od stálého a užitného
zatížení. Hlavní část předpětí byla vnesena ještě před aktivací podélníků,
které staticky spolupůsobí pouze pro užitné zatížení, takže mohly být navrženy
subtilní.
Předpětí bylo měřeno tenzometricky v konfiguraci plného
můstku a hydraulickým zařízením. Předpínací postup byl matematicky optimalizován
s použitím matic vzájemného spolupůsobení a lineárního programování. Výsledné
hodnoty předpětí a deformace se velmi dobře shodovaly s hodnotami
projektovanými. Po aktivaci předpětím byla konstrukce usazena autojeřábem na
připravená ložiska nábřežních opěr. Nakonec byla namontována mostovka se
zábradlím a předepnuta svislá stabilizační táhla. Dvě izolovaná potrubí
vodovodu a 4 chráničky VN byly vloženy do páteřní roury už na břehu. Spolehlivost a použitelnost konstrukce byla
prokázána statickou a dynamickou zkouškou. Tlumiče kmitů nebylo nutno
instalovat.
Na závěr
Zvolené konstrukční řešení mostu bylo u nás použito poprvé. V Evropě je dle
známých podkladů v příbuzném duchu řešena pouze lávka v italském Ortisei, kde
ovšem chybí centrální tlačný prvek a síly od tří předepnutých lan jsou vneseny
do nábřežních opěr. Při návrhu mostu v Jaroměři byly vyvinuty originální
detaily a montážní a předpínací postupy, které budou jistě inspirací pro další
realizace předpjatých vzpínadlových konstrukcí. Projekty pro územní rozhodnutí,
stavební povolení a realizaci byly včetně projednání zpracovány za 80 dní.
Stavba, včetně zpracování výrobní dokumentace a výroby konstrukce, probíhala
převážně v zimním období, 170 dní. Samotná předmontáž mostu na připravené
podpory včetně předpínání trvala 14 dní, mostovka byla montována na konstrukci
již uložené na ložiskách. Nosná konstrukce byla vyrobena ve vysoké kvalitě a
při zinkování byla potvrzena vhodnost zvolených detailů.
Autorská zpráva
Most získal titul
Stavba roku 2015 za skvělé a nápadité architektonické a konstrukční řešení.
Investor: Město Jaroměř; Ing. Jiří Mikulka
Autorský tým: Prof. Ing. arch. Mirko Baum, Ing. arch. David Baroš; baum &
baroš ARCHITEKTI – Roetgen/Aachen; Ing. Vladimír Janata CSc; EXCON, a.s.
Spolupráce: Ing. Jindřich Beran, Ing.
Miloslav Lukeš, Ing. Jiří Lahodný, PhD; EXCON, a.s. (ocelová konstrukce); Ing.
Petr Nehasil; Mott MacDonald CZ, spol. s.r.o. (spodní stavba, komunikace,
kanalizace)
Generální dodavatel: Společnost Jaroměř sestávající z firem Chládek a
Tintěra, Pardubice a.s. – Pardubice a EUROVIA CS, a.s.
Výroba a montáž nosné ocelové konstrukce: OK-BE, spol. s.r.o.
Dodávka, montáž a předpínání táhel Macalloy: Tension Systems, spol. s.r.o.
TDI: Ing. Pavel Friedberger
Dynamická zkouška: ÚTAM AVČR v.v.i.
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2015, str. 18-25
Související články:
Baum Baroš Architekti: Komenského most v Jaroměři 5.1.2015
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Celkem efektní pohlednicové panorama, ale bohužel ne příliš uživatelsky příjemná konstrukce, kdy chodec, či cyklista musejí překonávat výškový oblouk a především spodní část nosné konstrukce, kde při velké vodě hrozí zachycení unášených velkých předmětů, což bylo jednou z příčin poškození starého mostu.
Vždycky je hezké, když most není jen silnice přes vodu.
Je to krásná ukázka architektury mostního stavitelství. Kreativní duch našich architektů je vskutku nekonečně bohatý. Kolikátá to je již kouzelná stavba v naší malé zemi! Nechť přibývají, přátelé!