Nové bytové domy v Karlových Varech jsou netradičně tvarované,
jejich povrchy a materiály ničím nepřipomínají běžnou architekturu tohoto
lázeňského města. A přesto do svého místa zapadají, staly se výrazným bodem
této spíše okrajové části města, aniž by však své okolí přehlušovaly. Působí
především expresivností svého originálního architektonického jazyka, a přitom
měřítkově, svým celkovým objemem a členitostí respektují starší zástavbu.
Komplex byl navržen do proluky při poměrně rušné ulici. Jeden z dřívějších
návrhů předpokládal doplnění uliční stěny souvislým deskovým objektem. Návrh
ateliéru A 69 dosáhl rozdělením stavby do tří objektů členitosti odpovídající rytmu
sousedních domů, ale především dal možnost rozehrát na vztahu tří objektů
zajímavou kompoziční hru. Krajní domy, které se sobě podobají, jako by rámovaly
a akcentovaly dům prostřední. Ten se logicky stal ohniskem komplexu – svým
šikmo osekávaným objemem a hladkým povrchem s lícujícími plochami oken
připomíná krystal, jehož fasety se světlem proměňují a přitahují pohledy kolemjdoucích.
Zároveň je střední dům podnoží propojen jen s jedním z vedlejších objektů,
zatímco od druhého ho odděluje ulička. Tato hra symetrie a asymetričnosti,
posunů v rytmu se promítá i do rozvrhu jednotlivých průčelí, v různých
formátech oken, poměru plných a prosklených ploch i v protipohybu vyklánějících
se a naopak dozadu ustupujících stěn. Živost celkového výrazu je umocněna i
proměnlivostí v čase, zejména předsazené žaluzie při spuštění dávají
členitějším krajním domům náhle mnohem celistvější ráz. Pro vztah komplexu k
ulici je důležitý i půdorysný posun, kdy podnož domu opisuje jemnou křivku,
zatímco dům nad ní je odsunut. Souvislost uliční čáry je tak zdůrazněna,
odstupování horních objemů však připomíná způsob, jakým se i ostatní domy v
Karlových Varech šplhají po příkrých stráních.
Dům má městský parter s obchodním prostorem a vstupní
recepcí v průčelí. Nad dvoupodlažními garážemi, zčásti zasunutými pod terén, je
osm podlaží s různě velkými byty. Jejich jádrem je vždy velká obývací místnost
s kuchyňským koutem a další 1 – 4 pokoje. Do interiérů se mnohde promítá sklon
stěn; zejména tam, kde se vyklánějí, je efekt neobvyklý a dává interiéru
nezaměnitelný charakter. Většina bytů
nabízí příjemnou možnost výhledů do více stran. (Pouze nad příčnou uličkou
působí blízkost vykloněného domu tísnivým dojmem, větší odstup v horní části by
byl na místě.) Samozřejmě atraktivnost panoramatických pohledů na lázeňské
město – někde dokonce rámovaný oknem přecházejícím nároží, jinde zas rámem
nakoso zalomeným – bude patřit k hlavním přednostem tohoto komplexu; v
posledních podlažích je možné ho užívat i z rozměrných teras, které i svým
tvarem asociují lodní paluby s nástavbami kapitánských můstků. Spodní byty jsou
naopak rozšířeny o předzahrádky. (Dvorní prostor uvnitř komplexu ovšem na přání
investora absurdně postrádá jakoukoliv zeleň).
Triplex v Karlových Varech představuje velmi inovativní architektonické
pojetí, v němž se dokázala propojit vytříbená estetická hra s ohledem k místu a
nepochybně i s ekonomickým zájmem investora.
-red-
Autoři návrhu: Boris Redčenkov, Prokop Tomášek, Jaroslav
Wertig, Jitka Macáková – Ateliér A 69-architekti
Místo: Karlovy Vary, Pražská ulice
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,