Osazení školy podél severní strany parcely umožňuje zachovat
její celistvý charakter s maximálním využitím školního pozemku. Vzniká vstupní
předprostor s jižní orientací, který naplňuje očekávané funkce: nástupní
plochy, sportovní a volnočasové aktivity, užitný parteru se stromy. Západní
část areálu navazuje na zelený pás parku Višňovka a nechává tento park
kontinuálně projít školním pozemkem. Část venkovní plochy školy se tak stává
plnohodnotnou součástí Višňovky včetně organického tvarosloví parteru. S
plánovanými stavebními akcemi v blízkém okolí (výstavba rodinných domů a
bytových domů) se zároveň dle ÚP propojí park a námi řešené území s parkovou
zelení na jihu. Tím vznikne pás veřejné zeleně, ve kterém bude mít škola a její
poloveřejný venkovní prostor stěžejní pozici. Dané pojetí tak má potenciál stát
se plnohodnotnou centralitou obce.
Základní hmota školy má lapidární tvar prodlouženého kvádru
výšky dvou až tří nadzemních podlaží, k němuž jsou kolmo orientovány polozapuštěné
sportovní haly na jedné straně a bazén na straně druhé (II. fáze výstavby).
Prostor vymezený objekty představuje uzavřený školní areál, v jehož těžišti je hřiště.
Hlavní vstup do školy vede po střeše polozapuštěného objektu tělocvičen. Vstup zvýrazňujeme
otevřenou rámovou konstrukcí „pergoly“, jejíž délka odpovídá délce
polozapuštěné sportovní haly. Rámovou konstrukci tvoří betonová deska nesená
betonovými sloupy. Konstrukce zároveň vymezuje poloveřejný prostor od
uzavřeného areálu školy.
Hlavní vstup ústí do haly v přízemí. Přímo naproti němu je točité
reprezentativní schodiště, umístěné přibližně ve třetině délky objektu.
Rozděluje dispozici školy na dva díly: levá, kratší část objektu je vyhrazena
poloveřejným funkcím se samostatným vstupem (aula a knihovna v 1. patře), v
pravé části je jídelna se zázemím včetně respiria (1. suterén) a třídy. Třídy
I. stupně zabírají především prostory přízemí a třídy II. stupně prostory 1. patra.
Dílny, výtvarná tvorba a cvičná kuchyně jsou v 1. suterénu. U vstupní haly v
přízemí je také přípravná třída pro 20 dětí a univerzální hala I. stupně včetně
tří tříd, které mohou sloužit jako družina. Ve třídách I. stupně uvažujeme o
relaxační zóně. Úroveň podlahy velké a malé tělocvičny se nachází ve 2.
suterénu. Tělocvičny prosvětluje pásové okno. Posuvná, případně shrnovací stěna
mezi tělocvičnami umožní jejich spojení pro zápasy v házené.
Principem dispozice školy je trojtrakt. Základní konstrukční
systém je příčný stěnový a jeho modulové rozpony odpovídají hloubce tříd (á 8,5
m x 12 modulů). Hloubka traktu jižních učeben je 8 m. Před každou učebnou je
šatna žáků koncipována jako lavice se stěnou s háčky. Zároveň ve všech těchto třídách mají žáci možnost
výstupu na balkon. Hloubka severního traktu je 5 m a jsou zde jazykové a
ostatní specializované učebny, sborovna a vedení školy.
Ideální třída: maximum přirozeného osvětlení (bez
přehřívání); maximální výhled do exteriéru s možností výstupu na balkon; u
každé třídy je šatna; akustická pohoda; optické propojení s chodbou.
Jižní fasádu lemují betonové sloupy. Její horizontální
členění tvoří průběžné balkony hluboké 1,2 m, které zároveň plní funkci
slunolamů. Severní fasáda je uzavřenější a výškou pásových oken reaguje na
organizaci dispozice. Podél fasády je běžecká dráha s délkou identickou k
fasádě (100 m).
Doprava v klidu je řešena nejúspornější formou oboustranných kolmých stání u
komunikace podél jižní a západní hranice pozemku školy (153 stání). 22 kolmých
stání pro zaměstnance školy je umístěno před severní fasádou. Stání z betonové
zatravňovací dlažby jsou vymezena pouze stromy tak, aby se minimalizovaly
asfaltové plochy a podpořil koncept celistvosti zelených ploch. Parkování kol
předpokládáme pod krytou „pergolou“ před vstupem do školy. Navrhovaná šířka
komunikace 5 m (parkování s couváním). Organizace dopravy by ale měla být
řešena v rámci celé obce a přesahuje rámec soutěžního návrhu školy.
Součástí parteru školy je i exteriérový výukový prostor
(amfiteátr) ve formě apsidového násypu a s možností zastřešení. Zahradničení a
pěstování rostlin se předpokládá v severovýchodní části pozemku školy.
Druhou plánovanou fází výstavby je bazén a doplňkové služby školy. Objekt je
řešen jako elipsovitý prostor se zatravněnou střechou, vytvářející pocit
přírodního násypu ve východní části pozemku. Hlavní prostor bazénu je
prosvětlen systémem světlíků. Bazén je navržen jako nezávislý na škole a jeho
součástí jsou také plochy navržené pro doplňkové služby.
Energetický koncept
Teplotní prostředí v místnostech bude navrženo s možností flexibilního řešení jak
s centrálním řízením, tak s místní korekcí. Návrh koncových prvků bude proveden
s rezervou pro dynamické provozování a rychlou změnu z útlumu do provozního
stavu. Každý prostor bude mít možnost nastavení vlastních teplotních parametrů
dle momentálních potřeb uživatelů místností.
Přirozené větrání pomocí otevíratelných oken. Ve variantě nucené větrání s
intenzitou dostatečnou pro odvod vznikajícího oxidu uhličitého. Bude možno
měnit intenzitu větrání v závislosti na způsobu a stupni využívání prostor. Z
hlediska distribuce přiváděného větracího vzduchu bude maximální snaha o
potlačení pocitu průvanu.
Jako hlavní zdroje tepla a chladu navrhujeme tepelná čerpadla v konfiguraci
kapalina-kapalina. Jako alternativní zdroj je uvažována lokální plynová
kotelna. Pro předpokládaný způsob využívání prostorů se použití tepelných
čerpadel jeví jako energeticky nejvýhodnější model s možností využívání
odpadního tepla z provozu budovy a jeho využití v pozdních jarních měsících pro
přichlazení přiváděného venkovního vzduchu.
Pro nízké provozní náklady budou použity tyto nástroje: vysoká účinnost systémů
zpětného získávání tepla; řízení účinnosti rekuperace v závislosti na vnějších
klimatických podmínkách a teplotních parametrech vnitřního prostředí; používání
adiabatického vlhčení s možností využívání odpadního tepla pro dohřátí vzduchu;
vysoká účinnost větracích systémů, kdy se
SFT bude pohybovat při standardním provozu do hodnoty 3,5 kW/m3h-1;
systém řízení a ovládání bude umožňovat dynamické provozování budovy; vysoký
stupeň řízení systémů výroby a distribuce vzduchu, tepla a chladu.
Autorská zpráva
Nová škola Chýně
Mezinárodní jednokolová veřejná projektová architektonická soutěž.
Předmětem soutěže bylo zhotovení návrhu nové základní školy, která bude
umístěna v rozvíjející se části obce Chýně (Středočeský kraj, okres
Praha-Západ, k.ú. Chýně). Základní škola by měla kromě vzdělávání dětí sloužit
i jako společenské a kulturní centrum místa a zajistit prostor pro setkávání
oficiálních i neoficiálních komunitních skupin.
Vyhlašovatel: Obec Chýně u Hostivic
Porota: Mgr. Anna Chvojková – starostka obce, Ing. Petra Vacková –
místostarostka, Ing. arch. MgA. Pavel Nasadil, Mag.Arch., M.Arch.II Gabu
Heindl, Ing. arch. Martina Buřičová, Mgr. Ing. Petr Štěpánek, Ing. arch. Ondřej
Píhrt
Datum konání soutěže 25. 2. 2015 – 29. 4. 2015; výsledky byly zveřejněny 19. 5.
2015
Počet odevzdaných návrhů: 64
První místo: Atelier CMJN/ François Lepeytre, Gaël Brulé,
Hector Hernandez (Paříž/Francie)
Druhé místo: Andrea Ambrovičová, Radoslav Kurucz, Jana Matlovičová, Juraj
Mikulaj (Bratislava/Slovensko)
Třetí místo: Martin Neruda, Jana Šťastná, Zuzana Boháčová (Praha)
Odměna: Tomáš Kozelský, Viktor Odstrčilík, Alexandra Georgescu, Victor Quiros,
Tomáš Vižálek, Jaroslav Vokál, Miroslava Šešulková, Ondřej Mráz, Leo Odstrčilík
(Brno)
Odměna: SLLA / Michal Sulo, Miriam Lišková, Lucia Kostrubová (Bratislava)
Související články:
Soutěž Nová škola Chýně 27. 2. 2015
Nová škola v Chýni 18.11.2015
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,