Zastupitelstvo Prahy
3 v úterý 16. února schválilo vyhlášení urbanistické soutěže na budoucí podobu Nákladového
nádraží Žižkov. Uspořádat by ji měl Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR).
„Pro Prahu to znamená velkou příležitost.
Z nádraží se může stát nová městská čtvrť s kvalitním veřejným
prostorem,“ říká ředitel Institutu
plánování a rozvoje Prahy Petr Hlaváček.
„Samotné soutěži bude předcházet série diskuzí všech
aktérů v území, jejímž cílem bude společně vytvořit zadání. Počítáme i se
zapojením veřejnosti, místních sdružení a spolků,“ pokračuje Hlaváček. „Jsme rádi, že se po letech jednání podařilo najít konsenzus, a že se
budoucí podoba nádraží bude hledat transparentní cestou veřejné urbanistické
soutěže.“
Nákladové nádraží Žižkov se se svými
33 hektary řadí k nejrozsáhlejším transformačním územím v Praze. Svému původnímu účelu přestalo sloužit již před
čtrnácti lety. O jeho budoucí podobě a využití se od té doby diskutuje. Domluva
je složitá, neboť se o území dělí několik vlastníků.
Severní část území vlastní
společnost Discovery Group, která zde chce postavit kanceláře, byty a obchodní
centrum. Rozsáhlejší jižní část území patří konsorciu Žižkov Station
Development, kterou zřídila developerská společnost Sekyra Group společně
s Českými drahami. Důležitý je však i názor městské části Praha 3, na
jejímž území se plocha nádraží nachází; radnici se nelíbí projekt obchodního
centra, ráda by naopak na části pozemku postavila školu.
Ve funkcionalistické budově
nádraží, v roce 2013 vyhlášené za kulturní památku, by zase měly sídlit
různé kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem (NFA), který hledá nové sídlo v širším
centru Prahy. Pro vybudování sídla NFA už jsou připravené i prostředky.
Uvažuje se i o možnosti vybudovat v areálu nádraží společné expozice
kamenosochařství Národního muzea a Hlavního města Prahy.
K přeměně bývalých nádraží na
nové čtvrti dochází v posledním desetiletí i v jiných evropských
městech. Zmínit lze třeba londýnské nádraží King’s Cross, Europaallee
v Curychu či Wiener Hauptbahnhof. V Praze se minulý rok – taktéž pod
taktovkou IPR – uskutečnila architektonická soutěž na zástavbu části
Smíchovského nádraží, kde by měla napřesrok začít vznikat nová městská čtvrť.
tisková zpráva
Mě ten vstup do areálu vždy odrazoval. Tváří se jako prostor u fabriky a ne veřejný park. Nijak neláká ke…
Možná by pro začátek stačilo zprovoznit průchod okolo kostela sv. Kosmy a Damiána.
Chybí přímé propojení s nábřežím Vltavy; ideálně široké schody v ose kostela k náměstí Pod Emauzy k Zídkovým sadům. Něco…
Bílý ciferník s bílými ručičkami na bílém podkladu - to je tedy inteligentní nápad! Nýtovaná konstrukce mostu skončí v muzeu.…
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…