Zastupitelstvo Prahy
3 v úterý 16. února schválilo vyhlášení urbanistické soutěže na budoucí podobu Nákladového
nádraží Žižkov. Uspořádat by ji měl Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR).
„Pro Prahu to znamená velkou příležitost.
Z nádraží se může stát nová městská čtvrť s kvalitním veřejným
prostorem,“ říká ředitel Institutu
plánování a rozvoje Prahy Petr Hlaváček.
„Samotné soutěži bude předcházet série diskuzí všech
aktérů v území, jejímž cílem bude společně vytvořit zadání. Počítáme i se
zapojením veřejnosti, místních sdružení a spolků,“ pokračuje Hlaváček. „Jsme rádi, že se po letech jednání podařilo najít konsenzus, a že se
budoucí podoba nádraží bude hledat transparentní cestou veřejné urbanistické
soutěže.“
Nákladové nádraží Žižkov se se svými
33 hektary řadí k nejrozsáhlejším transformačním územím v Praze. Svému původnímu účelu přestalo sloužit již před
čtrnácti lety. O jeho budoucí podobě a využití se od té doby diskutuje. Domluva
je složitá, neboť se o území dělí několik vlastníků.
Severní část území vlastní
společnost Discovery Group, která zde chce postavit kanceláře, byty a obchodní
centrum. Rozsáhlejší jižní část území patří konsorciu Žižkov Station
Development, kterou zřídila developerská společnost Sekyra Group společně
s Českými drahami. Důležitý je však i názor městské části Praha 3, na
jejímž území se plocha nádraží nachází; radnici se nelíbí projekt obchodního
centra, ráda by naopak na části pozemku postavila školu.
Ve funkcionalistické budově
nádraží, v roce 2013 vyhlášené za kulturní památku, by zase měly sídlit
různé kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem (NFA), který hledá nové sídlo v širším
centru Prahy. Pro vybudování sídla NFA už jsou připravené i prostředky.
Uvažuje se i o možnosti vybudovat v areálu nádraží společné expozice
kamenosochařství Národního muzea a Hlavního města Prahy.
K přeměně bývalých nádraží na
nové čtvrti dochází v posledním desetiletí i v jiných evropských
městech. Zmínit lze třeba londýnské nádraží King’s Cross, Europaallee
v Curychu či Wiener Hauptbahnhof. V Praze se minulý rok – taktéž pod
taktovkou IPR – uskutečnila architektonická soutěž na zástavbu části
Smíchovského nádraží, kde by měla napřesrok začít vznikat nová městská čtvrť.
tisková zpráva
Projekt pana Vostrackého sleduju už delší dobu, má opravdu cit pro funkční a zároveň estetické stavby. Tahle není výjimkou.
Takhle má vypadat spolupráce mezi architektem a investorem. Je fajn vidět, že to může fungovat i bez zbytečných komplikací.
Zkušenosti s HELUZ zdivem máme taky pozitivní. Oceňuju, že není potřeba další zateplení. Jednoduchost a efektivita v jednom.
Kdo ma na starost stavební dozor na stavbě sv.Barbora v Peci pod Sněžkou
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...