Je to právě rok,
co se architekt Petr Hlaváček stal ředitelem Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha).
Vedle toho učí na Fakultě architektury ČVUT a volný čas dělí mezi rodinu a
vlastní architektonickou kancelář Headhand architekti.
Neubráním se
banální otázce. Jaké to je, pohybovat se v trojúhelníku škola – praxe – veřejná
správa?
Na
to si nedávno odpověděl jeden váš kolega novinář – na dvou židlích se špatně
sedí, ale na třech už se dobře leží (smích).
Práce architekta je vlastně neustálý pohyb mezi třemi body – ateliér,
klient, úřad. Uvnitř tohoto trojúhelníku vzniká architektura a kolem něj je
„moře“ veřejného zájmu. Územní plánování pak funguje v dalším pomyslném
trojúhelníku, v němž na jedné straně je respekt k úřadu, na druhé
územní plán a na třetí stavební předpisy. Takže jak vidíte, jsem na ty
trojúhelníky zvyklý.
Není to od praktikujícího architekta přece jen trochu osobní „oběť“
jít pracovat pro samosprávu?
Určitě
ne. Víte, já svoji „misi“ na IPR nevnímám jako něco daného, trvalého, spíš se
na to dívám jako na službu, která je teď prostě třeba. Ostatně si myslím, že
takovou zkušenost by měl mít každý architekt. Říkám to i mladým lidem u nás na
fakultě. Architektura je jedna z posledních holistických profesí, vyžaduje
od člověka mnohem víc, než jen umět nakreslit půdorys. Chtěl bych, aby se
takhle předávala dál, proto se snažím udržet si úzký kontakt se školou. Nejméně
času mi tak momentálně opravdu zůstalo na vlastní praxi, které se mohu věnovat
pouze, když náhodou vyšetřím volný víkend. Ale naštěstí o kancelář nemusím mít
obavy, protože je v dobrých rukách mé manželky Majdy.
Fakulta
architektury podle vašich slov zavedla některé nové předměty, které reagují na
skutečný stav oboru. Současně nyní „v první linii“ na IPR připravujete
nástroje, aby se podle toho „skutečného stavu“ oboru dalo i v budoucnu
projektovat…
Všechny
strategické dokumenty úplně přirozeně podléhají potřebě revizí v čase
v závislosti na celkovém vývoji společnosti. Příprava nového strategického
i územního (Metropolitního) plánu byly v běhu už před mým příchodem,
stejně tak Pražské stavební předpisy nebo práce na veřejném prostoru a
architektonických soutěžích. Významná část práce IPR je i
v datech, k vidění je to například na www.dveprahy.cz.To vše je práce započatá už za mého předchůdce Tomáše Ctibora. Já osobně jsem si dal za cíl,
aby se do plánování Prahy více pozitivně zapojila odborná i laická veřejnost.
Snahou všech sekcí našeho institutu je, aby tvorba města probíhala podle jeho
aktuální situace a potřeb jeho obyvatel.
To nás přivádí k tématu „participace“. Jak ji
v této chvíli, rok po svém nástupu, v Praze hodnotíte?
Obecně je participace na čemkoliv
dobrá věc, ale musí se počítat s tím, že zdržuje všechny procesy. To je
prostě daň, kterou je třeba zaplatit. Může mít i další úskalí, a to zejména
v oblasti vedení a organizace. Říká se, že špatně zvládnutá participace je
horší než žádná. A ne vždy vyjádřený zájem obyvatel podílet se na podobě svého
okolí koresponduje s vloženou energií a také s výsledkem. Když uvedu
příklad: revitalizace Vinohradské ulice. Udělali jsme několik setkání
s obyvateli, řadu pozorování a analýz a výsledkem jsou vlastně jen drobné
úpravy a mírný úbytek parkovacích míst.
V participačním procesu jde
hlavně o nalezení správné míry mezi důvěrou v kvalifikované autority a
možností se demokraticky vyjádřit. Moje zkušenost je taková, že většina
konfliktů často tkví víc v nějakém nedorozumění než ve zlé vůli. Je
důležité pochopit, že v žádné věci nelze vyhovět všem naráz. Děláme různá
šetření, diskuse, dotazníky – a ty výsledky jsou z logiky věci
protichůdné. A v této situaci je pak třeba udělat kvalifikované rozhodnutí.
Když jste zmínil tu Vinohradskou – zajímalo by mne, podle
čeho se vybírají místa, na kterých pracuje Kancelář veřejného prostoru. Zdá se
mi, že to jsou vlastně docela fungující ulice, na kterých je potřeba provést
jen kosmetické úpravy, zatímco dramaticky polidštit by potřebovaly jiné –
magistrála nebo většina ulic na periferii…
Úkoly, které dostáváme od Rady hl. m.
Prahy, do velké míry sledují plánované investice Technické správy komunikací.
Naše intervence do těch akcí jsou formou jakési „dohody“, zpracujeme koncepční
studii včetně výstupů z participačního procesu a snažíme se v rámci
harmonogramu naplánovaných prací udělat, co se dá. Do budoucna bychom rádi na
všechny tyto záměry vypisovali soutěže, ale teď je bohužel ohromný tlak na
rychlost. A ano, je to tak, na tváři těch ulic se snažíme nedělat „plastiku“,
ale důležitou „kosmetiku“.
Sídlištím se určitě nevyhýbáme, teď
třeba aktuálně běží velký projekt „Vybíralka25“ na Černém Mostě. Obecně je
naším cílem zhodnocení
sídlišť – privatizace sice zabránila jejich degradaci, ale i přestavbě. Díky
Metropolitnímu plánu by se sídliště mohla dočkat určité emancipace a zlepšení
života v nich.
Jak jste spokojený s výsledky architektonických
soutěží, které IPR doposavad zaštiťoval?
Příprava soutěží je časově náročná –
to je jeden z důvodů, proč jich není zatím víc. Ale zkušenosti s těmi, které
jsme už realizovali, mne naplňují opatrným optimismem. Potvrdilo se nám, že ze
soutěží většinou skutečně vzejdou kvalitní návrhy – ať už tomu tak bylo
v případě Malostranského náměstí (pozn.
red. vyhrál tým Martina Hájka, Václava Hájka a
Petra Horského) či koncepce krajinářského řešení
Trojské kotliny (pozn. red. vyhrál tým
Petra Pelčáka a Evy Wagnerové). V tom druhém případě se, myslím, velmi
osvědčil formát tzv. „soutěžního workshopu“, ve kterém je možné zodpovědně
zohlednit všechny relevantní zájmy v tom území. Organizace soutěží je však
jedna věc, realizace vítězných návrhů pak druhá. Tam už jde odpovědnost za tím,
kdo tu soutěž objednal.
Ve středu zájmu je v této době návrh Metropolitního
plánu. Ten zatím ještě není veřejný, ačkoliv se po něm ptají architekti,
politická reprezentace, aktivisté i široká veřejnost. Nebylo by lepší jej
zveřejnit, aby se předešlo dohadům a spekulacím?
Předně bych chtěl, jako jsem to už
udělal mnohokrát, zopakovat, že velké množství informací o Metropolitním plánu
včetně kompletního Konceptu odůvodnění,
už dlouho visí na našich stránkách www.iprpraha.cz. Pokud tedy někoho zajímají
nejdůležitější principy a ideje nového plánu, a to by měly, tak jsou k
dispozici. Ano, pravda, na webu ještě není samotný kompletní návrh, ale to
proto, že je v rukou pořizovatele (pozd.
red. Odbor územního rozvoje pražského magistrátu) a my ho můžeme ukázat až po
jejich kontrole. Celkově je potřeba pochopit, že plán
není jen o veřejných zájmech, ale logicky také o hodnotách pozemků – proto musí
být představen v jednom okamžiku všem naráz, aby se zabránilo případným
machinacím.
Jaký tedy bude harmonogram zveřejňování Metropolitního
plánu? Mezi architekty se šíří určitá panika, podle čeho budou projektovat,
jaká budou nová pravidla… Nechystáte něco i pro ně?
Předpokládáme, že plán bude
zveřejněný na přelomu jara a léta a jeho projednávání bude trvat čtyři roky.
Ten proces tedy bude dlouhý a pro všechny bude dost příležitostí se
s plánem seznámit a vyjádřit se. Bylo by absurdní se domnívat, že Praha
teď něco „vyhlásí“, a to bude ze dne na den platit. Nežijeme přece v
Půlnočním království pyšné princezny! Praktickou stránku plánu už
dlouhodobě konzultujeme s volenými zástupci občanů – tedy s politiky
z pražského magistrátu a také ze všech městských částí. Loni pro starosty
proběhly dvě série seminářů následované celodenními individuálními
konzultacemi. A teď se připravuje třetí kolo. Samozřejmě chystáme speciální
odborné workshopy také pro architekty. Připravujeme i jakousi učebnici, jak
pracovat s plánem, kde budou vysvětleny výkresy, regulativy, vše.
Kdybyste měl shrnout do jedné věty základní ideu
Metropolitního plánu, jak by podle vás zněla?
Já osobně jsem přesvědčený o tom, že návrh Metropolitního plánu je skutečně
vyvážený. Velkou část města stabilizuje, to znamená, že v takovém území by
se nemělo stát nic, co by šlo proti charakteru dané lokality. Novou výstavbu
směřuje do transformačních území. Praha je skvělé město –
historické i moderní, s celou řadou krásných a fungujících čtvrtí. Ale také
tu jsou velká zanedbaná území bývalých továren a nádraží. Dřív nebo později
dojde na jejich přeměnu, ať už se tam postaví domy nebo park. My se teď ze
všech našich sil snažíme nastavit pravidla tak, aby každá taková zástavba
nevedla k degradaci, ale naopak ke zvýšení kvality života.
—
Ing. arch. Petr Hlaváček (54)
je architekt a ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR Praha). Vystudoval Fakultu architektury ČVUT, kde od roku 1990 působil jako pedagog. V roce 2010 se stal proděkanem pro rozvoj. Roku 1993 působil jako hostující profeso rna University of Michigan College of Architecture. Založil architektonickou kancelář R. U. A. a Headhand architekti. Roku 2015 vyhrál výběrové řízení a stal se ředitelem IPR Praha.
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.