V pátek 3. června 2016 se ve Vitra Campusu ve Weil nad
Rýnem slavnostně otevřela nová budova – Vitra Schaudepot, kterou navrhli
architekti Herzog & de Meuron. Díky Schaudepotu představí Vitra Design Museum
veřejnosti hlavní předměty ze své rozsáhlé sbírky. Zlatým hřebem Schaudepotu je stálá výstava více než 400
exponátů z oblasti moderního nábytku od počátku 19. století po současnost,
ikonické produkty světových designérů i nábytek vyrobený 3D tiskem.
Podnětem ke vzniku Schaudepotu byla touha zpřístupnit
veřejnosti neustále se rozrůstající sbírku Vitra Design Musea. Základy sbírky
vybudoval zakladatel muzea Rolf Fehlbaum a v současnosti patří k
těm nejvýznamnějším na světě. Obsahuje ca 7 000 kusů nábytku, širokou
škálu svítidel a rozsáhlé archivy včetně pozůstalosti Charlese a Ray
Eamesových, Vernera Pantona a Alexandera Girarda. Sbírka měla být původně
umístěna v hlavní budově muzea od Franka Gehryho z roku 1989, ale
muzeum v ní pořádá velké výstavy. Muzejní sbírka se tím pádem stálé
expozice doposud nedočkala.
Novou budovu, v níž byla sbírka vystavena a představena veřejnosti,
pro muzeum navrhlo architektonické studio Herzog & de Meuron
z Basileje. Mezi vystavenými předměty najdete raný nábytek
z ohýbaného dřeva, ikonické příklady klasického modernismu od Le
Corbusiera, Alvara Aalta a Gerrita Rietvelda, barevné plastové objekty z období
Pop artu i nejnovější nábytek vyrobený pomocí 3D tiskárny.
Prezentaci doplní menší krátkodobější výstavy tematicky spojené se
sbírkou. Jako první to bude výstava o tzv. radikálním designovém hnutí
z 60. let 20. století. Ve sníženém přízemí Schaudepot nabídne ukázku
dalších klíčových předmětů ze sbírky, například skandinávský a italský design,
sbírku svítidel a pozůstalost Charlese a Ray Eamesových.
Prezentace v Schaudepotu je rozdělena do tří částí o
celkové ploše 1 600 m2. V přízemí je hlavní sál
s rozsáhlou stálou výstavou. Ta se zaměřuje na více než 400 zásadních děl
z oblasti nábytkářství. Naleznete v ní nejen výjimečné produkty
například od Gerrita Rietvelda, Alvara Aalta, Charlese a Ray Eamesových a
Ettoreho Sottsasse, ale i objekty, prototypy a experimentální modely, které
nejsou tak známé nebo se neví, kdo je jejich autorem. Výběr poukazuje na
zásadní předměty ze sbírky a oblasti, o které se muzeum zajímá, a zároveň
podává ucelený přehled o dějinách designu nábytku od stylových a technických
inovací po společenské změny reflektované v jednotlivých exponátech. Podrobné
informace o předmětech ze sbírky obsahuje digitální katalog, který si
návštěvníci mohou přečíst v chytrém telefonu nebo tabletu – ty jsou
k zapůjčení přímo v Schaudepotu.
Stálá výstava v hlavním sále Schaudepotu je uspořádána chronologicky.
Průhledy je vidět na další předměty ze sbírky umístěné ve sníženém přízemí –
tematicky související díla. Návštěvníkům je tak zprostředkován pohled do
zákulisí muzea, kde restaurátoři a kurátoři denně pečují o předměty ze sbírky.
Víc o tom, jak muzeum funguje, se návštěvníci dozvědí i na několika dalších
místech. Z kavárny je vidět do muzejních kanceláří a knihovny. Knihovna je
na požádání přístupná vědcům a studentům. Do restaurátorské dílny návštěvníci
nahlédnou během komentovaných prohlídek. Schaudepot je tedy „transparentním“
muzeem designu, které tento obor zpřístupňuje široké veřejnosti ve všech jeho
oblastech.
tisková zpráva
Vitra Schaudepot
Herzog & de Meuron: IMAGE, TEXT
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,