Za myšlenkou zřídit vzdělávací centrum KCEV stojí ředitel
Správy Krkonošského národního parku Jan Hřebačka. Stavba je součástí jeho
záměru významně posílit a rozšířit vzdělávací aktivity směrem k veřejnosti.
Místo pro stavbu bylo určeno v zámeckém parku vedle administrativní budovy
Správy KRNAP. Poloha naproti zámku (dnes úřadu města) nedaleko od hlavní
dominanty města, bývalého kláštera Augustiniánů (dnes muzea), byla zvolena
adekvátně k významu KCEV jako důležité vzdělávací instituce.
Koncept
Geometrie objektu je přímo odvozena od horské krajiny Krkonoš a slouží jako
abstraktní model pro pochopení její topografie. Jednotlivé sklony a úhly
střechy mají svůj přírodní protějšek a jsou názornou ukázkou sil, které po
tisíciletí pohoří formovaly.
Umístění
Budova je odsazena od stávající správní budovy a vzniklý meziprostor slouží
jako nástupní platforma do objektu. Přes prosklenou boční stěnu je možné
sledovat ruch uvnitř a nepřímo se účastnit přednášek, seminářů a výuky.
Interiér
Společenské a výukové prostory KCEV jsou navrženy z překližky s krásnou
letokruhovou kresbou. Podlahy jsou chráněny proti poškození nátěrem z
pryskyřice. Stropy jsou ponechány v přírodním betonu a symbolizují skalní
masiv.
Provoz
KCEV by se mělo stát místem osvěty a diskusí nad ekologickou problematikou,
mělo by sloužit k pořádání veřejných přednášek, mezinárodních konferencí,
výzkumných projektů. Pro tyto účely budova obsahuje přednáškový sál, laboratoř,
knihovnu, učebnu, výstavní prostory, technické a provozní prostory, sklady.
Přednáškový sál slouží k pořádání přednášek a odborných konferencí. K tomuto
účelu je vybaven tlumočnickým a audiovizuálním zařízením. Díky použití
širokoúhlého plátna a prostorového zvuku má parametry malého kinosálu.
Jednotlivé přednášky a konference je možné zvukově i obrazově zaznamenat. Sál
je vybaven kabinou techniků pro ovládání technologie sálu a tlumočnickou
kabinou pro překlad do dvou jazyků. Hlavní součástí interiéru sálu jsou lavice
se sklopnými sedáky a integrovanou vzduchotechniku. Pro psaní poznámek při
projekci je každé místo vybaveno osvětlením pracovní desky. Prostor sálu lze
propojit pomocí velkých otočných dveří s výstavním prostorem, laboratoří a
třídou. Díky tomu mohou tyto provozy spolupracovat a doplňovat se.
Prostor garáže/galerie je navržen jako hybridní prostor, který lze podle
potřeby kombinovat. Vzhledem k provozní zátěži je podlaha navržena z matné
černé pryskyřice s bílými pruhy a popisy. Dřevěné obklady stěn jsou
nahrazeny kovovými tabulemi, které odolávají případné vlhkosti. Židle, stoly a
výstavní fundus je navržen jako v ostatních částech centra z překližky.
Knihovna je volně přístupným skladem. Mezipatro je vyrobeno z pororoštových
lávek, které umožňují přehlédnout knihy v obou patrech. Knihovna je navržena z
překližkových desek a je vybavena výsuvnými příručními stolky.
Interiér laboratoře je obložený překližkovými deskami. Jejich povrch je
ošetřený pryskyřicí proti zvýšenému mechanickému namáhání. Tento povrch
zabraňuje vniknutí vlhkosti do materiálu a konstrukce nábytku. Součástí
interiéru jsou i pevně zabudované laboratorní stoly. Každý stůl má své
umyvadlo, připojení k interní síti a integrované osvětlení.
Učebna slouží obdobně jako standardní třída pro třicet studentů. Každý student
má k dispozici stolek a židli. Celý prostor je díky použití mobilního
nábytku univerzální. Může být využit také jako kreslírna. Je zde tedy umístěno
i třicet kreslicích lavic. Součástí učebny je dvoupatrová příruční knihovna s
úložnými prostory pro akvária.
Technologie
Zapuštěním objektu do terénu je dosaženo nízké spotřeby energie pro vytápění.
Jako primární zdroj tepla je použito tepelné čerpadlo. Pro tepelnou izolaci
subtilních detailů atik byla použita tenkovrstvá vakuovaná izolace. Pro
zasklení KCEV musel být vyvinut a certifikován obvodový plášť s požární
odolností 30 minut při výšce neděleného zasklení 4,3 m (maximální výška
neděleného zasklení je výrobci garantována do 3,8 m). Po dlouhém hledání
nakonec fasádní systém vyvinula a dodala firma Nevšímal, a. s.
Autorská zpráva
—-
HORY A JESKYNĚ
Rostislav Švácha
Architekturu dělají architekturou její jádrové hodnoty;
práce architekta s materiálem, konstrukcí, prostorem, zastřešením, stěnami a
otvory v nich. K takovým hodnotám, kterým Michael Graves říkal „interní“ či
„abstraktní“,1 se ve dvacátém století upínali průkopníci moderny a
po nich funkcionalisté nebo minimalisté. V některých obdobích se však
k jádrovým hodnotám zřetelněji připojovala „externí“ neboli „figurativní“
složka, zůstanu-li u Gravesovy terminologie. Stavba už v takových případech
nevypadala jen jako stavba. Začala připomínat ještě něco jiného mimo
architekturu. Někteří manýrističtí a barokní architekti, k nimž se později
připojili postmodernisté Graves nebo Stanley Tigerman, si například oblíbili
asociace architektonického díla s lidským tělem. Funkcionalisté sice
nahlas zdůrazňovali zájem o jádrové hodnoty, a přece jejich stavby vypadají
jako parníky. Průzkum těchto figurativních sklonů v architektonické tvorbě
by se mohl rozrůst do nezměrné šíře, zvlášť kdybychom k němu ještě připojili
otázku, co k nim architekty vede. Bohatý by jistě byl i výčet příkladů, kdy se
architekti rozhodli, že vnějšek jejich stavby bude připomínat krajinu a její
vnitřek jeskyni. Letmo si tu můžeme vzpomenout na grotty v zahradní
architektuře šestnáctého až osmnáctého století,2 na Gaudího palác
Milà, jemuž prý barcelonské publikum říkalo „kamenolom“, na stavby ve tvaru
krystalických hor v projektech německých expresionistů, na Kieslerovy
modely a kresby Nekonečného domu, na Frei Ottův a Behnischův olympijský stadion
v Mnichově, na terminál v Jokohamě od Foreign Office Architects, na eskalátor v
Toledu od architektů Martíneze Lapeni a Torrese Tura a na velký počet dnešních
projektů a staveb v biomorfně bublinovitých a krystalinických stylech, které si
po roce 2000 začaly ve světě klást nároky na nástupnictví po minimalismu.3
Krkonošské centrum environmentálního vzdělávání ve Vrchlabí
(KCEV; 2009-2014) od ateliéru Petra Hájka patří právě do tohoto kontextu. Z
domácích staveb, které se k němu blíží svým pojetím architektonického díla
jako krajiny, popřípadě jeskyně, lze kromě starých kubistických předchůdců v
Janákově nebo Hofmanově tvorbě4 a kromě pozoruhodného projektu
sochařky Magdaleny Jetelové pro centrální park v Praze-Jižním Městě (1982)5
uvést golfový klub Čertovo břemeno v Alenině Lhotě u Jistebnice
(2002-2003, 2007-2011) od Stanislava Fialy, městský bazén v Litomyšli
(2008-2010) od ateliéru DRNH, soutěžní projekt českého velvyslanectví ve
Washingtonu od týmu Chalupa architekti (2009-2010) a především olomoucké
centrum ekologické výchovy Sluňákov (2005-2007) od ateliéru Projektil.6 Tuto
poslední budovu spřízňuje s vrchlabským centrem i obdobná instituce objednavatele
a obdobný didakticko-pedagogický účel, který se neomezuje jen na program pro
návštěvníky, nýbrž přesahuje i do architektonické formy.
Aby totiž autoři Sluňákova dosáhli uvnitř stavby optimálního energetického
režimu, zahrnuli z jedné strany její tělo zeminou a ona tak směrem od přírodní
rezervace Litovelské Pomoraví opravdu vypadá jako zatravněný kopec. Na stranu
druhou, k obci Horka nad Moravou, se však Sluňákov obrací vysokou zakřivenou
stěnou pročleněnou pilíři, podobně, jak to dělá rovná skleněná stěna vrchlabského
centra KCEV vůči kancelářské budově Krkonošského národního parku vedle sebe. V
protikladu k hlinitému naturalismu skutečného kopce Sluňákova však pohoří z
druhé strany KCEV neztrácí vlastnosti architektury, ač i jeho povrch autoři
pokryli hlínou a rostlinami. Forma hlavního horského masívu Krkonoš – tedy
koncept či figurativní složka díla Hájkova ateliéru – se tu totiž projevuje v
geometrické stylizaci, seskládané z trojúhelníků, a tenkou vrstvu zeminy a
rostlin tu nese na svém temeni brilantně zkonstruovaná železobetonováskořepina.
Petr Hájek (*1970) představoval jeden ze tří sloupů HŠH.
Tvorba tohoto pražského ateliéru vynikala právě svým důrazem na jádrové hodnoty
architektury. Manifestem zájmu HŠH o to, co je na architektonickém díle „interní“
či „abstraktní“, se stala putovní výstava Prostorový dům (1999-2003), která si
kladla za cíl „vypíchnout“ prostor a jeho utváření jako podstatu architektovy
práce.7 Modely domů na témata prostorových proniků a kaskád nebo
prostorů v prostoru tu většinou dostávaly charakter kubusů, které se zvedaly z krajinného
podloží a odlišovaly se od něho. Tentýž ráz architekti HŠH vtiskli dvěma
uskutečněným stavbám, v nichž program Prostorového domu pokračoval, rodinným
domům v Berouně (2001-2004) a v Černíně u Zdic (2000-2009), ač, pravda,
druhý z nich odpovídal na podněty krajiny či terénu vstřícněji než abstraktně
pojatý dům berounský. Od ostatních atrakcí výstavy Prostorový dům se však jeden
z exponátů lišil. Prostory rodinného domu ve Stálkově u Slavonic (1999) autoři
zapustili do země a on by se proto v krajině jevil jen jako mírná terénní vlna.
Dutiny domu by však zůstaly pravoúhlé; jeskyni by připomněly pouze svou
přítomností v zemi. Byla to krása neporušené krajiny v dříve nepřístupném
pohraničním pásmu, co HŠH přivedlo k tomuto nezvyklému řešení. A když se
později ateliér zúčastnil soutěže na úpravu Kollárova náměstí v Bratislavě
(2003), pod jehož povrchem se měly ocitnout garáže a jiná zařízení, byla to
opět snaha zachovat u tohoto prostranství charakter parku, v čem lze u HŠH
hledat důvody k pojetí této stavby jako krajiny, třebaže svou roli tu jistě
sehrála také inspirace podobnými architektonickými aktualitami v zahraničí.8
V linii těchto umělých krajin pokračoval projekt vstupního objektu do Punkevních
jeskyní u Blanska (2004) – betonový krystal mezi skálami. Centrum KCEV ve
Vrchlabí od ateliéru Petra Hájka se ubírá stejným směrem. Aby nepoškodil
tamější zámecký park, na jehož okraji se stavba centra ocitla, Hájkův tým
stavbu zapustil co nejvíc do země, dal jí střechu ve tvaru umělého horstva a
protáhl zeleň parku až na tuto střechu, takže park stoupá na tomto místě šikmo
vzhůru. Od uvedených krajinářsky pojatých precedentů v tvorbě HŠH se centrum ve
Vrchlabí liší svou figurativností; rozhodnutím architekta, že do skořepinové
střechy jeho stavby se ve stylizované formě promítnou vrcholy, hřebeny, svahy a
obří rokle hlavního horského masívu Krkonoš. To, co by například vstupní objekt
do Punkevních jeskyní vyjádřil jen abstraktně – téma krystaličnosti skalního
prostředí –, to tvar střechy vrchlabského centra vyjadřuje doslova, třebaže
jistá míra abstraktnosti zůstala i tady přítomná. Petr Hájek doufá, že forma
této střechy, pojatá jako model Krkonoš, pomůže návštěvníkům centra pochopit
geologickou stavbu těchto českých velehor a že stejně didakticky na ně zapůsobí
skladba rostlin na povrchu skořepiny. Figurativnost tohoto konceptu však jeho
stavbě přinesla ještě jeden prospěch, tentokrát ryze architektonický. Kdyby se
totiž při tvarování skořepiny autoři KCEV spoléhali jen na svou vlastní
formální představivost, mohl by výsledek vyznít sice pěkně, ale schematicky,
vyumělkovaně. Rozhodnutí přijmout geometrii odjinud – z geologie Krkonoš – tak
vneslo do procesu utváření formy prvky náhody a napětí a poskytlo tak autorům
záruku, že výsledek schematický nebude.
Skořepina pod sebou skrývá tři prostory, do nichž vstoupíme skleněnou stěnou na
odvrácené straně budovy. Doprostřed architekti vložili strmě klesající prostor
auditoria, který díky zapustitelné stěně může poskytnout výhled do přilehlého
parku. Napravo lze najít prostor laboratoří a knihovny, pojatý jako Raumplan.
Vlevo od auditoria se pak můžeme dostat do prostoru garáží, jehož účel bude
polyfunkční, hybridní, protože garáže můžou sloužit také rautům nebo
vystavování uměleckých děl.
Protože všechny tři prostory zastropuje jedna železobetonová skořepina, jejíž
spodní povrch zůstal „brut“, s otisky dřevěného bednění, její krystalinická
forma i její šedivý povrch vnášejí i do interiérů vrchlabského centra figurativnost:
dojem, že jsme vstoupili do jeskyní. V auditoriu i v laboratořích se
materialista betonu a jeho geometrie dostávají do kontaktu s pravoúhlými tvary
nábytku a s hladkými a světlými povrchy dřevěného obložení stěn, takže se tu
představa jeskyně tolik nevtírá. Ponurý prostor garáží, do něhož zdánlivě
proniká mnohem méně přirozeného světla než do jiných prostorů v budově, místo
světlé překližky se v něm vyskytují povrchy z tmavého kovu a beton ho obepíná
v daleko větší míře, než je tomu v auditoriu a laboratořích, však vyvolá
představu jeskyně v každém, kdo do něj vejde.
I tady, v interiérech, to tedy mohl být figurativní záměr – prostor v podobě
jeskyně –, co vneslo do jejich formy prvky napětí a prospěšné nahodilosti.
Zdali však v tomto figurativním aspektu spočívá klíč k architektuře
vrchlabského centra, na to bych mnoho nesázel. Návštěvníkům, kteří se o
architekturu příliš nezajímají, můžou snad figurativní složky Hájkovo dílo
zpřístupnit a můžou jim ostatně přinést i jiná ponaučení, která se netýkají ani
tak architektury jako spíše geologické stavby a flóry krkonošských hor.
Milovníky dnešní architektonické tvorby však podle mého soudu více zaujmou
jádrové či „interní“ hodnoty vrchlabského centra: smělá práce architektů a
přizvaných inženýrů s železobetonovou skořepinou, která ze tří stran tvoří
střechu i stěny KCEV a je téměř samonosná, způsob, jakým se autoři u této
skořepiny vyrovnali s rozporem mezi geometriemi jejího vrchního a spodního
povrchu,9 distribuce přirozeného světla do všech tří vnitřních
prostorů, soulady a kontrasty pohledového betonu se zelení na povrchu, světlou
překližkou, tmavým kovem a sklem, tvarování a typologie tří hlavních prostorů,
u nichž u každého se architektům podařilo „vypíchnout“ jejich specifické
prostorové kvality, jako za časů Prostorového domu před patnácti lety. Myslím,
že architekturu vrchlabského KCEV opravdu dělají architekturou tyto jádrové
hodnoty. Ale proč zároveň nesledovat, jak se do nich promítla a jak je
ovlivnila figurativnost?
Bolestnější úvahu jsem si nechal nakonec. Téměř všechny
doposud publikované fotografie KCEV zakrývají fakt, že stavba stojí
v nemožném sousedství.10 Ocitla se na úpatí veliké
administrativní budovy Krkonošského národního parku, od níž KCEV odděluje jenom
ulička. Tato budova, která vypadá jako panelový dům přestavěný v
pseudopostmoderním stylu, účinek díla Hájkova ateliéru poškozuje.
V pohledu od vrchlabského zámku, přes zámecký park, který Petr Hájek
pokládá za pravé jádro města Vrchlabí, se budova Krkonošské-ho národního parku
jeví jako nápadná zadní kulisa nenápadné stavby KCEV. Vznikla tak neobvyklá
situace. Častěji se totiž setkáváme s případem, kdy krásnou starou stavbu
poškodí sousedství ošklivé stavby novější. Centrum KCEV podle mého soudu nemůže
vedle této staré nekvalitní stavby zůstat. Věřím tomu, že jeho nesporná a
očividná krása bude sama stačit na to, aby vedoucí činitele Krkonošského
národního parku přesvědčila, ať svou starší budovu buď rozumně přestavějí,
anebo rovnou zbourají a postaví místo ní nějakou lepší. A doufám, že se
k tomuto úkolu dostanou architekti stejně talentovaní jako autoři
vrchlabského centra KCEV.
1 Michael Graves,
„Obhajoba figurativní architektury“, Stavba XII, 2005, č. 2, s. 66-69. – Viz
také New Work / Svatopluk Sládeček: Figurkativní architektura pro začátečníky,
Zlín 2004.
2 Srov. Nina
Michlovská, Grotta v české a moravské architektuře 17. a 18. století, Olomouc
2011.
3 K dnešnímu
krystalinismu a jeho tradicím viz Rostislav Švácha, „Popírači a schvalovači:
Neokubismus v dnešní architektuře“, in: Michal Novotný (ed.), Kubismus v české
architektuře – Sto let poté, Praha 2013, s. 181-201.
4 Mám na mysli Janákův
projekt pomníku Miroslava Tyrše a Jindřicha Fügnera v Praze na Letné, asi z
roku 1911, a Hofmanův projekt Riegerovy mohyly na vrchu Kozákov z roku 1914.
5 Srov. Olga Staníková
(ed.), Magdalena Jetelová: (Des)Orientation, Olomouc 2013, s. 91-98.
6 Nízkoenergetický dům
Sluňákov, Olomouc, b. d.
7 Petr Burian-Petr
Hájek-Tomáš Hradečný-Jan Šépka, Prostorový dům / Space House, Praha b. d.
[1999]. – Marian Zervan, “Je Priestorový dom pleonazmus?”, in: Michal
Ajvaz-Ivan M. Havel-Monika Mitášová, Prostor a jeho člověk, Praha 2004, s.
263-271.
8 Například projektem
El Parc del Forum v Barceloně (2002) od Foreign Office Architects.
9 Srov. Jaroslav Hulín,
„Geometrie betonové lomenice“, Architekt LIX, 2013, č. 6, s. 8.
10 Trochu pravdivou
fotografii publikoval jen Adam Gebrian, „Dům inspirovaný geomorfologií“,
Respekt XXV, č. 4, 20. 1. 2014, s. 62-63.
—
KCEV – mobiliář
Nedílnou součástí interiéru vzdělávacího centra je sada na
míru navrženého a vyrobeného mobiliáře. Sestává z jednoduchých překližkových
židlí, pracovních stolků a kreslicích lavic, určených do učebny a laboratoře.
Doplňuje je i sada kovových laviček, určených k rozmístění v nástupním prostoru
do budovy, a stojanů na kola návštěvníků a zaměstnanců správy KRNAP.
Použití borové překližky je společný jmenovatel, který se opakuje prakticky v
celém interiéru. Jde o materiál vnímaný často jako druhořadý. Obvykle se
používá k průmyslovým účelům, tedy jako obalový materiál, nebo na
nepohledové strany výrobků. Jeho výroba je vysoce efektivní z hlediska využití
zdrojové suroviny (stromů), při výrobě vzniká relativně málo odpadu. Loupaná
borová dýha se nicméně vyznačuje velmi nestabilní vizuální kvalitou. Vyskytují
se v ní často optické „defekty“, jako jsou suky a prosmoly. Rovněž rozdíl mezi jádrovým
a bělovým dřevem bývá značný.
Otázka, kterou jsme si při navrhování nábytku do centra pro ekologické
vzdělávání kladli, zněla, zda lze i z takovéto suroviny vytěžit náležitou péčí
něco navíc. Cílem bylo získat z technických dýh pouhým výběrem materiál na
kvalitativně vyšší úrovni. Pokud máme efektivně vyrobený materiál, který
hodláme kromě toho využít relativně lépe, než bylo jeho původní určení,
potřebujeme ještě najít způsob, jakým z něho efektivně vyrobit koncový produkt.
Standardní postup v menších truhlářských dílnách zpracovává materiál tak, jak
je třeba a jednotlivé kusy jsou ad hoc umisťovány na dostupné odřezky. Většinou
ale nedojde k jeho dokonalému využití. Ve větších provozech vyrábějících
hromadně velké množství unifikovaného nábytku jsou optimální nářezové plány
navrhovány pomocí specializovaného softwaru. Jednotlivé díly jsou pak co
nejlépe umisťovány na formáty vstupního materiálu v rámci celé série. V
našem případě malosériové výroby by ale takovýto způsob nebyl příliš efektivní.
Rozhodli jsme se optimalizovat návrh a konstrukci dřevěného mobiliáře tak, aby
bylo materiálu využito beze zbytku a nevznikal tak žádný odpad. Součásti židlí,
stolků a kreslicích lavic jsou vyskládány na formáty překližek jako jakýsi
veliký tangram. Abychom nebyli omezeni klasickými výrobními postupy a bylo
dosaženo minimálních ztrát materiálu způsobených řezáním konvenčními
kotoučovými pilami, byly překližky děleny pomocí vodního paprsku. Vzniklé spáry
mezi jednotlivými díly „skládačky“ jsou tak široké pouze 0,5 mm. Složit
dohromady finální výrobek je pak už poměrně jednoduché. Díly do sebe přesně
zapadají bez nutnosti dalších úprav. Ke spojení bylo využito standardních kolíkových
spojů. Pečlivým návrhem mobiliáře bylo možno docílit jednak určité úspory
materiálu, neméně pak ale také přispět k integritě celé budovy, kdy každá z
jejích součástí vychází z určité myšlenky a dohromady skládají celkový
smysluplný obrazec. Jde o myšlenkový koncept, kterým se, ať už vědomě, nebo
někdy i nevědomě, snažíme obohatit vizuální stránku věci.
Martin Stoss, Cornelia
Klien
Foto židlí: Ester Havlová
—
Ochrana stavby před
vodou a radonem s využitím dvojitého systému DUALDEK
Návrhové namáhání
vodou: Stavba je situována poblíž říčního toku Labe, v bezprostřední
blízkosti jsou dvě vodní plochy zámeckého parku. Vzhledem ke klimatickým
podmínkám v lokalitě (období po jarním tání a období se srážkovými extrémy) a
osazení do terénu se počítá s velkým kolísáním hladiny podzemní vody. Její
návrhovou úroveň bylo třeba uvažovat téměř u podlahy 1. NP. Nejnepříznivějším
namáháním pro obálku spodní stavby objektu je tak voda tlaková (několikametrový
sloupec vody po úroveň návrhové hladiny podzemní vody), a to v celé ploše
obálky spodní stavby. Nejnepříznivějším namáháním pro vegetační střechu je voda
prosáklá vegetačním souvrstvím a stékající po jejích sklonitých površích.
Požadavky: V interiéru objektu jsou
navrženy na vlhkost velmi citlivé provozy (výukový a přednáškový sál,
laboratoř, výstavní prostory). Nejsou přípustné průsaky ani zavlhlá místa na
vnitřních površích konstrukcí stavby. Samotné konstrukce obálky stavby na
poškození vodou náchylné nejsou (železobeton). Kategorie vysokého radonového
indexu pozemku vyžaduje zvláštní ochranná opatření proti pronikání radonu do
stavby, tedy provedení všech kontaktních konstrukcí v 1. Kategorii těsnosti dle
ČSN 73 0601.
Hydroizolační konstrukce: Z důvodu
vysokých požadavků na ochranu konstrukcí a vnitřních prostor stavby před vodou
a vzhledem k předpokládanému vysokému namáhání konstrukcí vodou a radonem
z geologického podloží, při daném tvaru a umístění stavby, bylo třeba hledat
hydroizolační konstrukci s vysokou spolehlivostí. Vzhledem k tomu, že okolní
terén stavby plynule přechází ve vegetační střechu, nemělo smysl přistupovat k
izolačním konstrukcím střechy a spodní stavby odlišně. Izolace obou konstrukcí
musí být kontinuálně propojené, tedy optimálně shodné materiálové báze. Při
volbě izolačních konstrukcí spodní stavby a střechy byla zohledněna jejich
obtížná přístupnost pro dodatečnou opravu. Zpřístupnění vodorovné hydroizolace
spodní stavby pro opravu by obnášelo demolici základové desky, u svislé
hydroizolace provedení rozsáhlých výkopů, u izolace vegetačních střech rozsáhlé
zásahy do vegetačního souvrství. Rozhodli jsme se pro návrh dvojitého
hydroizolačního systému s možností objektivní plošné kontroly těsnosti a s
možností dodatečné aktivace hydroizolační funkce. Pasivní hydroizolační systémy
objektivní plošnou kontrolu neumožňují, jejich netěsnosti odhalí až voda
namáhající stavbu. Někdy je to ještě před jejím dokončením, v sušších letech to
může být až několik let poté. V obou případech je to ale významnou komplikací
pro všechny zúčastněné.
Dvojitý hydroizolační systém – princip
funkce: Dvojitý hydroizolační systém DUALDEK tvoří dvě fólie, hlavní a kontrolní, svařené mezi sebou do uzavřených sektorů. Spoje dvou sousedních sektorů se vzájemně překrývají. Mezi fóliemi je vložena drenážní
vložka umožňující kontrolu těsnosti
a případně i pozdější aktivaci,
kterou je možné provést opakovaně. Ze
sektorů jsou do vhodných míst interiéru
stavby (zejména zázemí a technické místnosti)
vyvedeny přístupové hadičky. Napojením vývěvy
opatřené manometrem na konec přístupových
hadiček se provádí podtlaková zkouška
těsnosti celé plochy příslušného sektoru.
U netěsného sektoru dochází k
nadměrnému poklesu hodnoty podtlaku vyvozeného
vývěvou. Takto je možné prověřit
těsnost izolace v jakékoliv fázi výstavby
objektu. Netěsnosti je možné zjistit,
přesně lokalizovat a opravit ještě předtím, než bude izolace zakrytá dalšími konstrukcemi, popřípadě namáhaná vodou po dokončení a předání stavby. V případě hydroizolačního defektu systému po zakrytí dalšími konstrukcemi, který se projevuje vlhnutím vnitřních povrchů konstrukcí, příp. výrony vody,
lze vadné místo – sektor – vyhledat
podle přístupových hadiček, ze
kterých v případě poruchy vytéká
(nebo při podtlakové zkoušce je vysávána)
voda. Při vhodném konstrukčním uspořádání je možné systém aktivovat injektáží netěsných sektorů. Injektáž se provádí předem osazenými přístupovými hadičkami, tedy bez nutnosti dodatečného zpřístupňování izolace (odpadá demolice zakrývajících konstrukcí, výkopy kolem stavby apod.). Nezbytným podkladem pro provedení
hydroizolačního systému je výrobní projektová dokumentace. Ta řeší tvar a
rozmístění sektorů, konstrukční detaily systému, polohu kontrolních šachtic s
vývody přístupových hadiček, požadavky na stavební přípravu a provádění
systému, požadavky na navazující profese, předpis kontrolních zkoušek těsnosti,
atd.
Na stavbě bylo v několika etapách kontrolováno celkem 172 sektorů. Úvodní
zkoušky odhalily netěsnosti systému ještě před jeho zakrytím konstrukcemi.
Jednalo se o statisticky obvyklé netěsnosti v prováděných spojích a statisticky
obvyklé poškození provozem stavby před provedením ochranných vrstev systému.
Netěsnosti bylo možné včas opravit běžnou izolatérskou technologií. V případě
pasivního systému by tyto netěsnosti pravděpodobně byly zabudovány a odhalila
by je až voda namáhající stavbu.
Závěrem: Úvahy o koncepci
hydroizolační ochrany staveb je nutné vést v raných stádiích jejich projektové
přípravy. Vhodným podkladem pro takovou rozvahu může být směrnice České
hydroizolační společnosti ČHIS 01: Hydroizolační technika – Ochrana staveb a
konstrukcí před nežádoucím působením vody z ledna 2014 (www.hydroizolacnispolecnost.cz).
Pro architekty, projektanty a poučené zadavatele staveb může být vodítkem
k dosažení hydroizolačního úspěchu. Formuluje a třídí do kategorií
požadavky na ochranu vnitřních prostor a konstrukcí podle jejich charakteru,
kategorizuje návrhové namáhání vodou a v závislosti na těchto vstupech
stanovuje požadavek na účinnost a spolehlivost hydroizolační konstrukce.
Umožňuje dohledat ze seznamu většiny známých hydroizolačních konstrukcí
takovou, která požadavku na účinnost a spolehlivost vyhoví. Není rozumné
požadovat zajištění veškeré ochrany proti nežádoucímu působení vody samotnou
hydroizolační konstrukcí (přímý hydroizolační princip). Proto směrnice uvádí
výčet a zásady nepřímých hydroizolačních principů (např. drenáž, izolace
vzduchovou vrstvou) a doporučení pro architektonické a stavebně technické
řešení stavby (způsob osazení stavby do terénu, členitost, umístění chráněných
prostor v dispozici atd.) tak, aby výsledné technické řešení ochrany stavby
před vodou jako celek, říkejme tomu hydroizolační koncepce, byla rozumná.
David Tesař, Jan
Matička, Atelier DEK – Dekprojekt, s. r. o.
KCEV – Krkonošské
centrum environmentálního vzdělávání Vrchlabí
Klient: Správa Krkonošského národního parku, zastoupená Janem
Hřebačkou
Autor: Petr Hájek Architekti, Petr Hájek
Spolupráce na konceptu: Helena Línová, Michal Volf
Spolupráce: Cornelia Klien, Andrea Kubná, Ondřej Lipenský,
Helena Línová, Martin Prokš, Martin Stoss, Michal Volf, Jan Kolář
Spoluautoři mobilního nábytku: Cornelia Klien, Martin Stoss
Grafické řešení: Kristina Ambrozová
Projektová dokumentace: VPÚ Deco Praha, Tomáš Říčař, Milan
Kubeš, Jan Kolář
Vizualizace: Lukáš Zimandl
Statika: Vratislav Klíma
Hydroizolace: Atelier Dek
Geometrie skořepiny: Jaroslav Hulín
Prostorová akustika: Soning Praha, Martin Vondrášek
Zastavěná plocha: 831 m2
Náklady: 88 715 080 Kč. Projekt je podpořen z Operačního
programu Životní prostředí, Prioritní osa 7
Kapacita: 126 návštěvníků, přednáškový sál 80 míst k sezení,
laboratoř 16 míst, učebna 30 míst
Projekt Design: 2009
Realizace: 2011–13
Generální dodavatel: Metrostav, divize 9, vedoucí projektu
Pavel Trojan
Dodavatel dřevěného interiéru: SOLLUS NÁBYTEK, Marek
Šilhánek
Dodavatel prvků z nerezové oceli: GIGA-Line, Jaromír
Václavík
Dodavatel zelené střechy: Roagrotex, Tomáš Křivohlavý
Foto: Benedikt Markel
Publikováno v časopise STAVBA 1/2014
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,