Další
rozvoj českého stavebnictví je v současnosti negativně ovlivněn především
nekvalitní a příliš komplikovanou legislativou a dlouhými lhůtami pro přípravu
staveb. Ve zlepšení situace díky novele stavebního zákona přitom věří jen
třetina ředitelů stavebních společností. Za optimální dobu přípravy je
považována doba 1,2 roku pro oblast pozemních staveb a 2,5 roku pro projekty
dopravního stavitelství. Aktuální průměrná doba přípravy staveb
pozemního charakteru (byty/domy/kanceláře/haly) dle ředitelů velkých stavebních
společností trvá 3,6 roku a stavby dopravní infrastruktury dokonce 7,5 roku. Vyplývá to z Kvartální analýzy
českého stavebnictví Q1/2017 zpracované analytickou společností CEEC Research ve
spolupráci se skupinou Saint Gobain.
Hlavní
brzdou rozvoje českého stavebnictví je v současné době podle ředitelů
stavebních společností nekvalitní a komplikovaná legislativa. Na stupnici od 0
do 10, kde desítka představuje faktor, který maximálním způsobem zpomaluje
rozvoj, tomuto problému přiřadili známku 7,9. V těsném závěsu (7,5 bodu
z maximálních 10) jsou pak dlouhé lhůty pro přípravu staveb. Významně se
také projevuje nedostatek veřejných zakázek (6,4 bodu z maximálních 10) a
nedostatek pracovníků (6,2 bodu z maximálních 10). Nejmenší vliv na rozvoj
českého stavebnictví má naopak nedostatek privátních zakázek a korupce ve
stavebnictví (4,7, respektive 4,9 bodu z maximálních 10).
Velké stavební
firmy pociťují na rozdíl od zbytku sektoru nedostatek veřejných zakázek mnohem
významněji (7,8 bodu z maximálních 10), korupce má naopak podle nich
negativní vliv na rozvoj stavebnictví zcela minimální (2,8 bodu
z maximálních 10).
„České stavebnictví se potýká s celým
souborem problémů, jako je nízká poptávka stavebních prací, včetně útlumu
veřejných zakázek, degradované až nereálné ceny stavebních prací vlivem
dlouhotrvající regrese, nedostatek kvalitních, kvalifikovaných a ochotných
pracovníků, a to jak řemeslníků, techniků i manažerů, k tomu všemu složitá
legislativa i obrovská administrativní zátěž. Řada investorů zneužívá této
nepříznivé situace v oboru, požaduje potupné, případně až nereálné, podmínky,
například šibeniční termíny realizace staveb, které ani neumožňují dodržet
technologická pravidla, a přenáší své povinnosti a náklady na stavební
dodavatele. Pokud nedojde ke zreálnění cen stavebních prací, nevidím možnost ke
zlepšení situace. K tomu je však zapotřebí podstatné navýšení poptávky. Co se
týká legislativy a administrativní zátěže podnikatelských subjektů, je změna k
lepšímu možná nezávisle na vývoji ekonomiky a je v rukou zákonodárných a
centrálních orgánů a institucí,“
popisuje situaci Miroslav Lukšík, generální ředitel, Pozemní stavitelství
Zlín, a. s.
„Jednoznačným problémem je krátký
horizont v plánování veřejných investic. Chybí vize a dlouhodobější
predikce, aby nedocházelo k nesystematickým výkyvům objemu stavební
výstavby. Dále pak zjednodušení právního prostředí pro rychlejší veřejnoprávní
projednání a omezení byrokratických překážek. Je potřeba vést širokou diskusi napříč
politickými stranami a sjednotit se na dlouhodobých, srozumitelně komunikovaných,
investičních záměrech,“
dodává Pavel Schlitter, obchodní
ředitel, SITEL, spol. s r. o.
Ředitelé
stavebních společností se k aktuální novele stavebního zákona staví
převážně skepticky. Jen podle jedné třetiny z nich (33 procent) totiž povede
ke zjednodušení výstavby a sníží současnou byrokracii. Stejná část (35 procent)
ředitelů stavebních společností věří, že novela pomůže urychlit výstavbu. Shodné
rozdělení názorů pak panuje napříč celým spektrem bez ohledu na velikost
stavební firmy nebo její zaměření. Jedinou významnější výjimkou je názor
velkých stavebních společností ohledně pozitivního vlivu novely stavebního
zákona na urychlení výstavby, ke kterému se přiklání polovina (48 procent)
ředitelů.
Aktuální
průměrná doba přípravy staveb pozemního charakteru (byty/domy/kanceláře/haly)
dle ředitelů velkých stavebních společností trvá 3,6 roku a stavby dopravní
infrastruktury dokonce 7,5 roku. Ideální dobu pro přípravu vyhodnotily velké
firmy jako 1,4 roku, respektive 3,6 roku. V průměru s malými společnostmi
zabírá aktuální doba přípravy staveb 1,9 roku, respektive 4,4 roku, oproti
optimální době 1,2 roku, respektive 2,5 roku.
„Soukromí
investoři by zjednodušení stavebního zákona kvitovali. Vzhledem k tomu, že se
snaží ve většině případů maximálně přizpůsobit územnímu plánu, doba, kterou
potřebují na vyřízení stavebního povolení, není tak dlouhá,“ doplňuje informace Matěj Chvojka,
ředitel mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH.
V
urychlení procesu vlivem povinného zveřejňování všech dokumentů z územního
plánování na internetu věří 53 procent společností. Jak vyplývá ze závěrů
Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2017, v této otázce opět dochází k
rozdílným stanoviskům mezi velkými a malými společnostmi. Malé firmy
předpokládají zefektivnění procesu, velké společnosti se domnívají, že k
žádnému nedojde.
„Výchozím problémem je to, že nikdo
z odpovědných se u nás zatím koncepčně nevěnoval otázce, proč je v Česku
povolování staveb dvakrát až třikrát delší, než je tomu u našich sousedů.
Například příprava bytového developerského projektu trvá v průměru 7 a
více let. Od toho se pak mimo jiné odvíjí skutečnost, že v takových
metropolích, jako je třeba Berlín či Vídeň, se v minulém roce povolilo
postavit zhruba 8krát, respektive 6krát více nových bytů než v Praze,“ řekl Marcel Soural, předseda
představenstva společnosti Trigema.
„Doba přípravy staveb je příliš dlouhá.
Jak se měnili šéfové ve vedení státních investorských firem (ŘSD, SŽDC), tak se
každou chvíli měnily priority. Zároveň se k projektové a předprojektové
přípravě musí vyjadřovat desítky různých orgánů. Proces přípravy staveb se
proto neúměrně protáhl,“ říká Michal Jurka, statutární ředitel Skanska
Česká republika a Slovensko, Skanska, a. s.
„Současná doba je poznamenána změnou
pravidel v minulém období, je tedy zásadně nepřiměřená. Příprava zcela nových
staveb od počátku běží lépe, nicméně oproti standardní Evropě je to téměř
dvojnásobek,“ tvrdí Tomáš Hajič, předseda představenstva,
Dálniční stavby Praha, a. s.
„Doba přípravy je neúnosně dlouhá.
V pozemním stavitelství bych za ideální považoval jeden rok, v dopravním
stavitelství pak zhruba do tří let. Nyní je 3 až 5krát delší,“ shrnuje Tomáš Koranda, člen představenstva, HOCHTIEF CZ.
„Největší rizika pro celé stavebnictví v
ČR jsou neujasněné nebo nezvládnuté dotační programy, které deformují přirozený
trh a vytvářejí vlny očekávání a rychlé spotřeby, disproporce mezi závazky
státu ohledně modernizace státních budov a realitou, extrémně pomalé
schvalování nové výstavby, nedostatek vyčleněných stavebních parcel. Žijeme v
podivném prostředí, kdy na jedné straně jsou developeři a stavební firmy, které
chtějí a mohou stavět, na druhé straně jsou tisíce investorů, kteří by rádi
koupili, ale prostor mezi nimi je zatarasen byrokraty,“ popisuje problematické body Tomáš Rosák, předseda představenstva,
Saint-Gobain Construction Products CZ a.s.
Kvartální
analýza českého stavebnictví Q1/2017 bude publikována již brzy na
www.ceec.eu
tisková zpráva
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...
Třeba místo madla stačí ta síť. Madlo může být jen jednostranné. V každé případě je dobře, že ta síť je…
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?