O držiteli letošní České ceny za architekturu rozhodne
sedmičlenná mezinárodní odborná porota. Na post předsedkyně byla porotci zvolena
renomovaná nizozemská architektka Marianne Loof, která je partnerkou známého
architektonického studia LEVS architecten v Amsterdamu. O vítězství ve 2.
ročníku prestižní soutěžní přehlídky, vyhlášené Českou komorou architektů
(ČKA), se uchází 249 přihlášených prací. Dalšími členy poroty jsou Matija Bevk (Slovinsko), Eelco
Hooftman (Nizozemsko/Skotsko), Jiří Oplatek (Česká
republika/Švýcarsko), Jakub Szczęsny (Polsko), Doris Wälchli (Švýcarsko)
a Ľubomír Závodný (Slovensko).
Marianne Loof
bezprostředně po absolutoriu Delft University of Technology v roce 1989
založila s Jurrianem van Stigtem v Amsterdamu Loof & van Stigt Architecten,
od roku 2005 je partnerem společnosti LEVS architecten. S úspěchem realizovala
projekty nejrůznějšího zaměření, od rozsáhlých rezidenčních záměrů – např.
nedávno dokončené apartmánové bydlení Square v centru Amsterdamu nebo koncept
zástavby pro 17 tisíc lidí u ruského města Kazaň, až po školy nebo stavby z
nepálených cihel pro kmen Dogonů v Mali. Jejím cílem je vytvářet dobře
fungující budovy, které jsou krásné, neškodí životnímu prostředí, slouží svému
účelu po mnoho let, budovy, ve kterých se lidem dobře pracuje a žije. Marianne
Loof byla v letech 2007–2009 hostující lektorkou na Fakultě architektury ČVUT, jak
po této zkušenosti hodnotí české architektonické vzdělávání? „V LEVS máme vysoké procento studentů a
zaměstnanců z Evropy, a to i z českých univerzit a ze Slovenska. Celkově
oceňujeme vysokou úroveň dovedností, jako je kreslení a práce s počítačem. Také
úroveň vzdělání je vysoká, ale v oblasti sociální a architektonické diskuse je
izolovanější. Architekti v České republice jsou také více orientovaní na
soukromé zakázky, toto malé měřítko projektů je odlišné než v Nizozemsku. U nás
vedeme studenty k tomu, aby byli analytičtí, měli svůj jasný názor a neviděli
architekturu a design jen jako umění, ale jako společenskou sílu.“
V těchto dnech
porota v čele s Marianne Loof vybírá z 249 prací přihlášených do
aktuálního ročníku České ceny za architekturu užší okruh realizací, které budou
představeny na nominačním večeru 12. června v kulturní zóně Pragovka v pražských Vysočanech. Slavnostní galavečer, na němž z tohoto
výběru vzejde přibližně deset finalistů, včetně laureáta České ceny za
architekturu, se uskuteční 27. listopadu 2017 v Místě pro nové umění – Jatka 78. Výstava všech nominovaných děl bude k vidění v průběhu listopadu a
prosince 2017 v Galerii Jaroslava
Fragnera v Praze. Na začátku roku 2018 se výstava přesune do Galerie Architektury Brno.
Předsedkyně poroty
Marianne Loof se osobně zúčastní nominačního večera. Společně s dalšími
kolegy z poroty bude 12. června od 16 hodin ve Vnitroblocku diskutovat nad
tématem Město pro život.
_______
Českému
školství chybí širší sociální a architektonická diskuse
Marianne Loof – předsedkyně poroty
●
Intenzivně jste se zabývala
koncepcí bytových domů, připomeňme loni dokončené apartmánové bydlení Square v centru
Amsterdamu. Váš ateliér také vyhrál mezinárodní soutěž na koncept zástavby pro 17
tisíc lidí u
ruského města Kazaň. Dalo by se inspirovat ještě dnes ruským konstruktivismem a myšlenkami
kolektivního bydlení? Jaké formy bydlení jsou v Nizozemsku nejžádanější a jaké v
Rusku?
U nás v Nizozemsku máme velmi silnou tradici sociálního bydlení.
Na začátku 20. století nastartovala tvrdá regulace kvality bydlení nové sociální
hnutí v městském plánování a architektuře. O navrhování sociálního bydlení se začali
významně zajímat architekti Amsterdamse School, ve světě známí svojí zdobnou cihelnou
architekturou. Proto bylo sociální bydlení a vysoká kvalita architektury v Nizozemsku
vždy úzce propojeny. Od roku 2000 a zvláště po krizi jsme svědky příklonu k městské
typologii malého bytu, orientovaného ve větší míře na mladé profesionály. V Rusku
existuje velká poptávka po bydlení o vyšším standardu, protože lidé stále bydlí
ve velmi nekvalitních Chruščovových panelácích. Patrná je tu skutečná potřeba a
touha vylepšit kvalitu bytů v pečlivě navrženém prostředí. Náš ateliér LEVS může,
s ohledem na nizozemskou dlouholetou tradici kvalitního bydlení a s ohledem na bohaté
zkušenosti a znalosti v této oblasti, pomoci řešit tíživou situaci v Rusku.
●
Váš ateliér LEVS je partnerem
vzdělávací nadace Dogon Education a už více než 15 let navrhujete různorodé stavby
z nepálených cihel pro kmen Dogonů v Mali. Jaké principy uplatňujete při projektování
v takto odlišných klimatických i kulturních podmínkách? Co je nejtěžší?
Aby mohla přetrvávat určitá kultura,
je třeba, aby se společnost cítila dobře. Stavění z vepřovicových cihel není jen
stavební metoda, ale souvisí také s tím, jak jsou komunity vytvářeny a (vnitřně)
provázány. Když se vláda v Mali snažila komunity modernizovat tak, že se bude imitovat
západní architektura, byly zde postaveny velké betonové školní bloky. Nejen že tyto
stavby demonstrovaly nedostatek respektu vůči tradičním znalostem stavitelství a
kultury, ale zároveň to byl důkaz nedostatečného spojení s komunitou, protože bloky
nebyly postaveny jako nedílná součást vesnice. Uživatelé dokonce nemohli ani přispět
k procesu stavby komunitních budov, jak se to u kmene Dogonů tradičně dělá. Základní
škola Tanouan Ibi byla
naším ateliérem navržena a postavena spolu s místní komunitou jako rovnocenným partnerem.
Tím vznikl ze strany komunity závazek a zajistila se tak lépe udržitelná budoucnost.
Nejedná se jen o obyčejnou školní budovu. Tahle je jejich.
Výstavba pomocí hydraulicky stlačených hliněných tvárnic vyžaduje
nový přístup k architektuře a stavebnictví. Jednou v mnoha výhod je využívání místních
materiálů. Další výhodou jsou izolační vlastnosti hliněných tvárnic, které udržují
uvnitř domů příjemné klima. Tvárnice HCEB mají dostatečně velkou únosnost v tlaku,
takže se z nich dají stavět nosné stěny, a to dokonce i v několika vrstvách. Holandská
architektura má dlouhou tradici navrhování fasád a jejich vzorů z cihel. Velikost,
přirozená kvalita a ostatní vlastnosti cihly ovlivňují rozměry budovy. V rámci omezení,
které nám tvárnice stanovuje, jsme se naučili HCEB používat také jako ozdobný prvek
při navrhování vzorů a reliéfů. Naše budovy mají stále propracovanější architektonický
výraz, který využívá tradiční metody moderním způsobem.
●
V letech 2007–2009 jste byla
hostující lektorkou na Fakultě architektury ČVUT, seznámila jste se tak s výukou
na českých školách. Chybí něco českému architektonickému vzdělávání?
V LEVS máme vysoké procento studentů a zaměstnanců z Evropy,
a to i z českých univerzit a ze Slovenska. Celkově oceňujeme vysokou úroveň dovedností,
jako je kreslení a práce s počítačem. Také úroveň vzdělání je vysoká, ale v oblasti
sociální a architektonické diskuse je izolovanější. Architekti v České republice
jsou také více orientovaní na soukromé zakázky, toto malé měřítko projektů je odlišné
než v Nizozemsku. U nás vedeme studenty k tomu, aby byli analytičtí, měli svůj jasný
názor a neviděli architekturu a design jen jako umění, ale jako společenskou sílu.
_______
Více o České ceně za architekturu najdete na www.ceskacenazaarchitekturu.cz a na Facebooku ceny.
Na webových stránkách lze již nyní prohlížet
přihlášená
díla, dostupná je i interaktivní
mapa, která představuje architekturu
v jednotlivých regionech, a podporuje tak základní myšlenku ceny, a sice
podporu architektury v rámci celé ČR.
Získat zde rovněž můžete informace o
složení Akademie ČCA, statutu soutěže atd.
tisková zpráva
Souvisejíc články:
Nominační večer České ceny za architekturu 2017 31.5.2017
O prestižní Českou cenu za architekturu 2017 se uchází 249 prací 4.5.2017
2. ročník České ceny za architekturu vyhlášen! 19.1.2017
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.