Kniha
První monografie pavilonu ČSSR na Expo 67 vychází k příležitosti
stejnojmenné výstavy v Chebu. Martin Bernátek, Vladimíra Büngerová,
Daniela Kramerová, Henrieta Moravčíková, Terezie Nekvindová, Martin
Strakoš a Marta Sylvestrová se v ní zaměřili na kritické zhodnocení
československé účasti z hlediska problematiky výstavnictví,
architektury, audiovizuálních exponátů nebo otázky česko-slovenských
vztahů.
Světová výstava v Montrealu v roce 1967 byla druhou z trojice
poválečných prezentací Československa na světových výstavách a navázala
na iniciační moment Expo 58 v Bruselu. Expo 67, specifickým formátem
mezi uměním, architekturou a uměleckým řemeslem, předznamenává dnešní
podobu výstavního provozu svou internacionalizací, spektakularitou,
masovostí a silným ukotvením v politickém, ekonomickém a společenském
pozadí. Název Automat na výstavu evokuje výraznou atrakci
československého pavilonu – interaktivní biograf Kinoautomat, i dobovou
víru v automatizaci jako symbol moderního světa. Především ale slouží
jako metafora pro situaci, v níž naše montrealská účast vznikala: Expo
67 se ve své době stalo v Československu jakýmsi měřítkem pro kvalitní
provedení výstavnických expozic, bylo však i známkou rutinérského
přístupu vedoucího k rozmělnění.
Terezie Nekvindová, Daniela Kramerová a kol. Automat na výstavu. Československý pavilon na EXPO 67 v Montrealu.
Rok vydání: 2017
Nakladatelství Akademie výtvarných umění
ISBN
978-80-87395-31-8
EAN
9788087395318
Kniha je k dostání ve vybraných knihkupectvích, v internetovém knihkupectví www.kosmas.cz nebo na VVP AVU.
Výstava
Automat na výstavu. Čsl. pavilon na Expo 67 v Montrealu
Kde: Retromuseum Cheb
Kdy: do 5. listopadu 2017
Kde: Moravská galerie v Brně
Kdy: 24/11/2017 – 18/3/2018
Autorky výstavy: Daniela Kramerová, Terezie Nekvindová
Architektonické řešení a autorská intervence: Pavel Sterec
Grafika: Matěj Činčera, Jan Kloss
Pořadatel výstavy: Galerie výtvarného umění v Chebu
Spolupořadatelé: Moravská galerie v Brně, Slovenské centrum dizajnu v Bratislavě
Automat na výstavu připomene druhou z trojice poválečných
prezentací Československa na světových výstavách. Expo 67
v Montrealu se odehrálo před půl stoletím, a navíc se
z něho dochovalo málo hmotných exponátů, proto výstavní
koncepce kombinuje vizuální a uměleckohistorickou část. Úvodní
„black box“ nechá diváky zažít estetický účinek analogové
audiovize, která patřila v čs. pavilonu mezi nejprogresivnější
exponáty a dodnes je ceněna i v mezinárodním měřítku.
Prostřednictvím světelných stolů se tak představí fotografická
dokumentace zachycující výstaviště, naši expozici, současný stav
pavilonu na kanadském ostrově Newfoundland i záběry z první
výstavy o Expo 67, která se uskutečnila v roce 1968 v rámci
Mezinárodního bienále užité grafiky Brno věnovaném současné
výstavní tvorbě. Druhá místnost ukáže uměleckou tvorbu, většinou
skici či modely k výtvarným dílům a budově pavilonu; doplní je
zvuková intervence architekta výstavy a umělce Pavla Sterce, která
nabídne jednu z možných interpretací vystaveného.
Název projektu evokuje výraznou atrakci pavilonu, interaktivní
biograf Kinoautomat s Miroslavem Horníčkem, ale především
slouží jako metafora pro situaci, v níž naše montrealská účast
vznikala. Po Expo 58 v Bruselu se československé výstavnictví
etablovalo jako speciální obor architektury a užitého umění,
někteří autoři o něm dokonce uvažovali jako o novém uměleckém
médiu. Expo 67 se ve své době stalo v Československu jakýmsi
etalonem pro kvalitní provedení výstavnických expozic, bylo však i
symbolem rutinérského přístupu vedoucího k rozmělnění.
Další informace najdete na stránkách ARTALK.MAGAZINE.
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.