Vzdělávací instituce budou mít vždy svou
zásadní společenskou roli. Taková pozice se často přenáší i do objektu
mateřské školky, školy, univerzity, a to i do jejího městotvorného
charakteru. Školy mají různé objemové řešení od výplně blokové zástavbu po
solitéry. Vždy tu ale jsou dva základní prostorové požadavky. První je dělení
objemu studentů a pracujících do malých skupin, učeben či tříd. Druhý je
sdílený společný prostor, který užívají všichni a je okamžikem zásadních
interakcí mezi jedinci, a to i napříč věkovým spektrem. Samozřejmě velikost a
členění takových prostor se s různými stupni školství mění, reaguje na
potřeby a režim věkových skupin, které ho užívají. Zajímavé je také tento vztah
zkoumat, jak se propisuje do interiéru či exteriéru dispozice. S tím
samozřejmě koresponduje i fakt, že děti předškolního věku mají pobyt venku jako
součást výuky. Přechod na základní školu je v tomto směru radikální změna,
kdy se pobyt venku odehrává spíše jen o tělesné výchově a mimo vyučování. Tomu
může dispozice školy vhodně napomáhat. Často se tak v dispozicích škol
objevuje jistý školní dvůr s hřištěm či bez něj. U mateřských škol má
tento prostor spíše uzavřený charakter, který je dobře opticky kontrolovatelný
a umožňuje i ochranný dohled nad našimi nejmenšími. Samozřejmě tomu musí i
vhodně odpovídat prostorové uspořádání na pozemku školy.
Tři projekty škol od týmu Pavla Hniličky se
věnují tématu sdíleného prostoru i začlenění do města každý odlišným způsobem.
Školy mají rozdílné užívání od mateřské školy přes základní až po základní
uměleckou školu. Důležitá je i velikost obce a spádové oblasti. A fakt, že
všechny tyto realizace jsou na vesnicích či malých městech v okolí Prahy,
tento parametr ještě umocňuje. Zatímco školka ve Svojeticích je kapacitně
vytížena pouze vlastní obcí, základní škola v Mukařově již musí pojmout
mnohem větší spádovou oblast, necelých 10 drobných obcí a vesnic.
Mateřská škola ve Svojeticích pracuje s vnitřním členěním jako s prostornými
třídami, které obsáhnout potřeby dětských aktivit od her po rozložení spacích
matrací. Místnosti jsou tedy nadimenzovány tak, že zabírají velkou část
dispozice. Právně v nich se odehrává hlavní náplň aktivit. Chodby pak
slouží spíše jako komunikační prostor. Hlavní sdílený veřejný prostor uvnitř
dispozice je v podobě dvora, který jednak odkazuje k dvorům jako
vesnickému archetypu, jednak splňuje parametry pro chráněný venkovní prostor,
kde jsou děti v bezpečí. Celková dispozice ho přirozeně obtéká. Mateřskou
školu obklopuje zahrada se záhonky pro pracovní výchovu a další hřiště, tím se
objekt posunuje do pozice solitéru na parcele. Ta je zatím umístěna v
poloprázdné okrajové části obce. Lokalita by dle nového územního plánu měla později
zarůst další zástavbou. Tím by se i školka více integrovala. Zároveň by ale zůstávala
v relativně klidové zóně. Program školky je doplněn o kuchyňský blok po
přípravu čerstvého jídla, z něhož se pak jídlo rozváží do tříd. Ve vnitřním
členění najdeme ještě dvě další zajímavé prostory. Menší třídu pro ještě mladší
děti, které by zatím školka povinně absorbovat nemusela, ale dle blížící se
nové legislativy bude tato nutnost čekat na všechny mateřské školky. Další třída
je zamýšlena jako volný prostor pro potřeby obce. Místnost je navíc přístupná
odděleně a příchozí se tak nemusí místit s provozem školky. V běžný
čas je tato místnost zaplněna jako tělocvična pro děti. Díky tomu tento objekt
nabývá nový význam v kontextu celé obce.
Sousední Mukařov je poměrně větším sídlem než Svojetice, a tak i zde umístěná základní
škola má mnohem větší kapacitu. A zároveň i větší spádovou oblast. Přístavba navržená
ateliérem architekta Pavla Hniličky pojmula druhý stupeň, šatny a několik
odborných učeben a dílen. Přístavba, pojatá jako čistý až spartánský prostor
s centrálním schodištěm na čtvercovém půdorysu, splňuje běžné požadavky na
propojení místností situovaných po obvodu stavby. Zásadní je prostor
spojovacího krčku původního objektu, nové přístavby a jídelny. Z pavilonových
solitérů tak vytvořil srostlý organismus, který nabízí nové interakce a
unikátní společný chráněný prostor. Nejenže propojil hlavní objekty školy
suchou nohou, ale stal se novým středobodem volnočasových aktivit i chvil
odpočinku. Díky prosklení je zde však zároveň přímý optický kontakt se světem
venku, na hřištích i s širším kontextem školy. Kapacita instituce je tak
přeplněna, že dokonce první a druhé třídy musely být umístěny do buňkoviště
vedle hřišť. I tento prostor, původně provizorní, se však stal autonomním
útulným prostorem, který plní i funkci družiny. Organický prostorový krček
tvoří vedle samotných objektů školy novou kontrastní entitu.
Třetí školní typ je základní
umělecká škola. Instituce v Dolních Břežanech byla naroubována do již
stávajícího objektu, původně zemědělského, který prošel přestavbou. Podélná
dispozice, která má průběžnou chodbu se sadou drobných učeben, má specifický
provoz i náplň. Více než na prostory interakce studentů je zde kladen větší
důraz na komfort individuální výuky, případně práce malých skupin. Sdílený
prostor chodeb je zde spíš jen obslužného charakteru. Jako případné místo pro
setkání větších skupin slouží taneční sál, který se dá využít i pro představení
s větším publikem. Objekt ani nedisponuje žádným soukromým venkovním prostranstvím.
Je to přímo městotvorný kámen zasazený v mozaice jádra obce hned vedle
městského úřadu. Tradiční architektura, která přímo navazuje na ulici a drobné
náměstí, se musí sebejistě vypořádat i se sousedem umístěným naproti v ulici,
laserovým centrem Hilase s dramatickou technicistní formou.
Je nutné připomenout, že idealistické představy architektů a vedení vzdělávacích institucí
i mnoho dalších dotčených stran vždy limitují investice z veřejného
rozpočtu. Ne vždy se tak podaří splnit přání všech zúčastněných.
Z uvedených příkladů se realizované maximum dle přání autorů povedlo jen
v Dolních Břežanech. Navíc sama tato obec teď prochází zásadním rozvojem.
Jednotlivé objekty škol ani nejde spolu přímo poměřovat. Důležité je pozorovat,
jak se vypořádaly s vlastními limitními možnostmi i v rámci kontextu
celé obce. Zároveň krásně ukazují, jak prostor může formovat chování uvnitř i
vně.
Karolína Vojáčková
Recenze byla publikována v časopise Stavba č. 2/2017, str. 18–19
Související články:
Základní umělecká škola Dolní Břežany 29.11.2017
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,