(ČTK)
– Negrelliho viadukt, který začal sloužit cestujícím v červnu 1850, byl
před téměř 170 lety prvním pražským železničním mostem přes Vltavu.
Dodnes je po Karlově mostě druhým nejstarším přemostěním Vltavy v Praze a
s 1110 metry zůstává navíc nejdelším pražským mostem. Loni v létě se
stavba, která spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny,
konečně dočkala rozsáhlé rekonstrukce. Dvouletá oprava s rozpočtem téměř
1,5 miliardy korun má mimo jiné zvýšit kapacitu kapacitu zdejší trati.
Ještě
ve 40. letech 19. století mohli lidé v Praze využít pouze dvou mostů
přes Vltavu. Kromě starobylého Karlova mostu to byl Most císaře
Františka I., nynější Most Legií, otevřený v listopadu 1841. Prudce se
rozvíjející železnice ale potřebovala další přemostění, které bylo
nezbytné pro pokračování Severní státní dráhy z Prahy do Drážďan. O jeho
vybudování rozhodlo ředitelství drah v roce 1842, kdy byla také
podepsána mezistátní dohoda mezi Rakouskem a Saskem.
Traduje se,
že všemocný kancléř Klemens Metternich to údajně komentoval poznámkou,
že téhle vymoženosti využijí především všichni darebáci a revolucionáři,
aby svou podvratnou činnost mohli exportovat do všech vzdálených koutů
Evropy. Jisté je, že stavba měla být svěřena osvědčenému Janu Pernerovi,
který jako vrchní inženýr vedl stavbu trati mezi Olomoucí a Prahou.
Bohužel jeho předčasná smrt v září 1845 na následky nehody při otevírání
choceňského tunelu všechno zmařila.
Na jeho místo byl ovšem
jmenován neméně schopný geometr, inženýr Alois Negrelli, který stavěl
horské silnice a železniční trati v rakouských a švýcarských Alpách. Ve
svém oboru byl uznávaným odborníkem, později se proslavil projektem
Suezského průplavu. Práce na empírovém kamenném viaduktu začaly na jaře
1846. Stavbu prováděly firmy Bratři Kleinové a Vojtěch Lanna, náklady
činily jeden a půl milionu zlatých. Ve své době to byla největší
železniční stavba v Evropě, na které pracovalo 3000 dělníků české,
německé a italské národnosti.
Materiálem, dováženým po vodě z
Kamýka nad Vltavou a opracovávaným na místě, se stala žula ze
schwarzenberského lomu, který je dnes zatopen Orlickou přehradní nádrží,
pilíře měly pískovcové obklady. Při stavbě se poprvé ve větší míře
použily zvedací stroje. Délka viaduktu byla 1110 m, původní šířka pro
dvoukolejnou trať 7,6 m, po odstranění kamenného parapetu rovných devět
metrů. Viadukt měl 87 vysokých oblouků, z nichž osm stálo přímo ve
Vltavě.
Po dokončení stavby působil viadukt, který je technickou
kulturní památkou, impozantním dojmem, jeho elegantní linie připomínala
velkolepé akvadukty starověkého Říma. I díky tomu jej zachytili umělci v
četných vedutách či fotografických panoramatech. Umělecký historik
Zdeněk Wirth nazval viadukt projevem monumentality empírového slohu v
oblasti technických staveb. První vlak s cestujícími po něm projel 1.
června 1850. V roce 1871 byl k viaduktu připojen ještě cihlový karlínský
spojovací viadukt pro přímé spojení Buben a Libně.
Ve 20. století
utrpěl ale Negrelliho – někdy též zvaný Kalrínský – viadukt několik
necitlivých zásahů. Část oblouků byla přechodně zazděna a přeměněna na
sklady. Původní jednotnou podobu stavby narušilo také nahrazení několika
oblouků betonovou konstrukcí. V letech 1952 až 1953 zmizely kvůli
zlepšení průjezdnosti motorových vozidel tři z oblouků nad Křižíkovou
ulicí v Karlíně, v roce 1981 se totéž ze stejných důvodů opakovalo nad
Bubenským nábřežím.
Podobně jako Karlův most přestál i Negrelliho
železniční viadukt v plném provozu povodeň ze srpna 2002. Navržen byl
totiž na základě zkušeností z povodně v roce 1845. Loni zahájená oprava
je součástí plánované modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské
letiště, která bývá často označována jako rychlodráha. Součástí
plánovaných oprav bude kromě výměny železničního svršku a spodku
rozebrání dvou mostních oblouků na Štvanici, které poškodily povodně.
Související články:
Dnes začne rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Karlíně 8.6.2017
Negrelliho viadukt 30.9.2016
Léto pod Viaduktem Karlín 2016 28.6.2016
Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město 12.5.2016
Interaktivní diskuze se sousedy o Negrelliho viaduktu jako příležitosti 13.1.2015
Symposium Metamorfózy viaduktů v evropských městech 10.12.2014
Negrelliho viadukt zaplní na tři dny galerie, koncerty a divadla 19.9.2013
Trať galerií Praha – Karlín – Viadukt 18.9.2013
E15: Správa železnic opraví pražský Negrelliho viadukt 27.11.2012
Negrelliho (Karlínský) viadukt 21.2.2008
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,