(ČTK) – Průzkum veřejného mínění, který
ukázal, že pro Brňany je nejpřijatelnější nové nádraží v centru v poloze
pod Petrovem a nejvíce odmítají jeho odsun na nákladové dolní nádraží,
názory politických stran zastoupených ve vedení Brna nezměnil. A to
přestože v koaliční smlouvě je věta, že radní budou pro variantu, kterou
podporuje veřejnost. O variantě by měli radní hlasovat pravděpodobně
v úterý na řádném jednání rady, řekli dnes novinářům zástupci
politických stran.
Podporu odsunutému nádraží vyjádřilo
dne 19. února 2018 ANO a lidovci, kteří však chtějí zároveň zachovat pro regionální
dopravu současné nádraží a zároveň je propojit severojižním kolejovým
diametrem. V plánech města a ministerstva dopravy však existence dvou
nádraží dosud nebyla. Pro diametr by se měla začít vypracovávat studie,
aby bylo možné jej stavět ideálně společně s nádražím. Jde o železnici,
která se odpojí na severu města od tišnovské tratě a obslouží směrem na
jih několika stanicemi město podobně jako metro. Pro odsun nádraží je
dlouhodobě TOP 09, naopak Zelení, Žít Brno a Piráti jsou pro variantu
v centru.
Z průzkumu na vzorku 1000 lidí, jehož výsledky dostali
radní od agentury Focus v pátek, vyplynulo, že pro 64 procent lidí je
přijatelná varianta Petrov, odsunuté nádraží je přijatelné pro 49
procent. Pokud se lidé měli vyjádřit pouze pro jednu variantu, i v
takovém případě se vyslovili více pro variantu Petrov. Stejně tak
odsunuté nádraží má více odpůrců než Petrov.
Podle Martina Andera
(SZ) i Matěje Hollana (Žít Brno) výsledek průzkumu hovoří jasně. Jak
bude vypadat v případě konstantních názorů budoucnost koalice, zatím
nechtěli příliš předjímat. Oba však připustili, že jsou připraveni
koaliční smlouvu vypovědět a posléze řešit její budoucnost v takzvaném
dohadovacím řízení.
Vokřál považuje interpretaci Zelených a Žít Brno za dezinterpretaci. „Pro
mě z toho nevyplynula podpora ani jedné varianty. Polovina lidí neví
o variantách nic, rozhoduje se pocitově a to není dobře. Velká část lidí
by chtěla nechat nádraží tam, kde je, přestože je potřeba nové
nádraží,“ řekl Vokřál. Koalici by však rád udržel přes tyto rozpory. „Tato
koalice dokázala hodně a podle mě by byla chyba ji ukončit půl roku
před volbami. Záleží to však na každé straně, jak se k tomu každá ze
stran postaví,“ řekl Vokřál.
Radní by měli hlasovat
o variantě v úterý a zastupitelé zasednou speciálně k tomuto tématu 27.
února. Rozhodující slovo však bude mít vláda. Zatím odsun podpořil
Jihomoravský kraj a také ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Minulý týden
mimo jiné také zveřejnil výsledky vlastního výzkumu Svaz cestujících ve
veřejné dopravě. Ptal se více než 600 lidí ve vlacích v okolí Brna, ti
chtějí v 78 procentech variantu Petrov.
Ti, co prosazují odsun
nádraží, argumentují převážně tím, že se může začít dřív díky větší
připravenosti a souladu s územním plánem, což znamená i možnost alespoň
částečně stavbu zaplatit s pomocí evropských peněz. Argumentují také
jednodušším zaústěním vysokorychlostních tratí.
Brněnští radní doporučili zastupitelstvu odsun nádraží k řece
(ČTK) – Brněnští radní doporučují
zastupitelstvu, aby schválilo výstavbu hlavního vlakového nádraží
v odsunuté poloze u řeky. Novinářům to dne 20. února 2018 řekl brněnský primátor Petr
Vokřál (ANO). Druhou variantou je stavba pod Petrovem poblíž současného
nádraží, jež kapacitně nestačí. Zastupitelstvo bude rozhodovat 27.
února. Jeho rozhodnutí i dřívější podpora kraje pro odsun budou jen
doporučení pro vládu, která nakonec jednu z poloh vybere. Rada nebyla
v rozhodování jednotná, proti byli Zelení a Žít Brno.
Může to vést k rozpadu koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09.
Radní
doporučují zastupitelstvu schválit nádraží u řeky s podmínkou, že se
mají zahájit jednání o severojižním kolejovém diametru, což je obdoba
metra. Diametr by měl výrazně zrychlit dopravu od severu k jihu.
Odlehčil by přetíženým tramvajovým linkám v tomto směru. Brno chce také
připravit memorandum pro město, kraj a ministerstvo dopravy ohledně
návaznosti řešení diametru na přestavbu nádraží. Kromě toho radní
v usnesení uvedli, že považují za akceptovatelnou i variantu výstavby
nádraží pod Petrovem.
Pro usnesení týkající se nádraží u řeky
s podmínkou jednání o diametru bylo ANO, KDU-ČSL, TOP 09 i za Piráty
Tomáš Koláčný (Žít Brno a Piráti). Proti byli náměstci Matěj Hollan (Žít
Brno) a Martin Ander (Zelení). Koláčný uvedl, že Piráti jsou spíš pro
nádraží pod Petrovem, ale variantu odsunu s podmínkou jednání o diametru
nakonec podpořil.
Ander s Hollanem uvedli, že odsun nádraží
k řece je proti přání veřejnosti, která ho chce nechat v centru. Vychází
to z průzkumu mínění veřejnosti. Proto budou Zelení i Žít Brno jednat
o tom, zda je rozhodnutí porušením koaliční smlouvy, v níž stojí, že
město zvolí variantu, která bude mít podporu veřejnosti. V pondělí bude
dohodovací řízení o koalici, v úterý rozhodne o poloze nádraží
zastupitelstvo. Primátor Vokřál uvedl, že by bylo škoda koalici rozbít, a
bude chtít spory vyřešit.
Stavba nádraží má trvat zhruba šest
let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56
miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat
Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce
2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026. Variantu odsunu u řeky
dříve podpořila i Kancelář architekta města Brna nebo městská část
Brno-střed.
Příznivci odsunuté varianty poukazují na to, že
u řeky se může začít stavět dřív, což umožní ještě částečně čerpat
peníze z Evropské unie. U varianty pod Petrovem se to nepředpokládá.
Poukazují i na větší připravenost projektu, nižší náklady i snazší
zapojení vysokorychlostních tratí. Zastánci nádraží pod Petrovem tvrdí,
že odsunutá poloha prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře
dostávat městská hromadná doprava, která je u varianty pod Petrovem
rozvinutá.
Související články:
Výzkum pro Brno a výzkum SCVD: Vítězí varianta nádraží v centru 19.2.2018
Nádraží v Brně – odsunout nebo ponechat? 16.2.2018
KAM nádraží – Řeka nebo Petrov? 6.2.2018
Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru 12.1.2018
Městský architekt doporučuje nádraží u řeky 10.1.2018
Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech 1.11.2017
Brno chce mít do půli roku studie čtvrti pro obě varianty nádraží 12.2.2016
ANO v Brně navrhuje novou variantu stavby nádraží v části jih 1.6.2016
Brno vybralo tři nejlepší studie pro variantu odsunutého nádraží 26.5.2016
Výsledky soutěže Budoucnost centra Brna 11.5.2016
Budoucnost centra Brna 5.5.2016
Budoucnost centra Brna – urbanistická soutěž o návrh 4.1.2016
Aliance Referendum 2016 zahájila kampaň k poloze nádraží v Brně 17.12.2015
Byla vyhlášena mezinárodní urbanistická soutěž Budoucnost centra Brna 8.9.2015
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž 17.4.2015
Brno nechá vytvořit podobu Jižního centra s nádražím pod Petrovem 6.3.2015
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky 15.9.2014
Dvě varianty nádraží v Brně 10.2.2014
Nové brněnské nádraží nesmí tvořit bariéru, vyplynulo z workshopu 15.10.2013
Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice 4.10.2013
Ruller, Rudiš, Chybík: modernizace brněnského nádraží je možná jen v centru 14.6.2012
Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru 6.3.2012
Brno má nový architektonický návrh nádraží v centru 14.12.2011
Magistrát v Brně zrušil územní rozhodnutí k odsunu nádraží 30.11.2011
S odsunem brněnského nádraží nesouhlasí ministerstvo kultury 25.10.2011
Stavbě nádraží v Brně hrozí další zpoždění, SŽDC žádá o výjimku 18.1.2010
Stavba nádraží v Brně do roka nezačne, SŽDC nezískala rozhodnutí 15.12.2009
Studie: Stavba rychlodráhy s nádražím v Brně by stála 3,3 mld. Kč 20.8.2009
Nové nádraží v Brně může zastřešit obchodní komplex s parkovištěm 3.1.2009
U plánovaného vlakového nádraží v Brně budou další věžové domy 3.10.2008
Zelení: Rychlodráha v Brně je reálná, odsun nádraží nezpozdí 10.7.2008
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Příkladem budiž Charing cross railway station v Londýně, pár kroku, co by kamenem, Ein Katzesprung od Trafalgar square. Kdyby naši předci měli mozek, Masarykovo nádraží v Praze by bylo na místě Paladia. Cestující denně někam cestující musí trasu každodenně procházet trasu, která když je dlouhá je velmi zpruzující. Politici rádi začínají nové věci na zelené louce za horentní sumy za minimum práce. Rekonstrukce je náročná, pracná, ale vyplatí se pro vděk cestujících. Je nutné obrátit gard, dělat, co je dobré pro publikum, lidi, nás a ne co se hodí do krámu politikům, často z řad lékařů a kunsthistoriků, mohu být nekorektní, nejde mi o hlasy