čtvrtek 8. března 2018, 19 hod
Proč hledat vztah mezi architekturou a poezií? A nesklouznout
přitom do definice Joan Ockman, v níž se nenápaditá architektonická
kultura prostě jen „rozhlíží po intelektuální scéně a kouká, co je nové a
co by mohla použít“? Například tehdy, kdy hledáme, jak navrátit
architektuře její humanistickou roli, její lidský rozměr. Když věříme,
že poetika může vysvobozovat architekturu a její vnímání z uzavření
v pouhém rámci funkcionality, techniky a instrumentality. Tam, kde se
zabýváme architekturou jako komunikativním prostorem. Kdy základem
komunikace je jazyk. Jazyk architektury samotné. A jazyk vnímání a
interpretace architektury. Poezie jako jazyk propojení člověka s okolním
světem, člověka s člověkem, člověka se sebou samým. Schopnost vnímat,
prožívat, chápat, prostředí okolo nás, je možné iniciovat, prohlubovat a
kultivovat. A význam poezie – jako jazyka promlouvání architektury i
způsobu interpretace prostředí okolo nás –, může spočívat právě v možném
napomáhání zvyšování celkové vnímavosti.
Vztahy mezi poezií a architekturou můžeme sledovat ve dvou hlavních
směrech. Tím prvním je poezie jako vlastnost samotné architektury a
jazyk její komunikace s uživatelem. Druhou – poezie jako jazyk vnímání
architektury a její interpretace. A v určitém smyslu pak poezie může být
formativní – minimálně v rovině vnímání „utvářet“ prostředí. Neboť, jak
říká Daniela Hodrová: „Odevždy tu byla víra, že lze určitými slovy a
spojeními slov nejen skutečnost poznávat, ale i proměňovat.“
„Poezie Pavly Melkové je lyrická, v nejlepším slova smyslu, přesto,
jako by v sobě obsahovala jakousi touhu být konstruována. Je stavebná,
ale není analytická, pokud si vypůjčíme název knihy Františka Bílka, je
to jakási „stavba budoucího chrámu v nás“. Množné číslo asociuje to, že
za vrcholně subjektivním vyjádřením autorky cítíme i to, co je její
profesí architektka. Jejím dobrovolným údělem, je směřování od abstrakce
k realitě hotového díla. Melkové jeden záznam nestačí, přes poezii vede
cesta k překvapivě, ve své fundovanosti, poetickým esejům o
architektuře a samozřejmě k stavbě vždy citlivě vnímající veřejný
prostor. Poezie Pavly Melkové je lyrická ve své realitě.“
Martin Souček, citace z knihy Pavla Melková, Hrany dne, Arbor vitae, 2017
Pavla Melková je architektka, věnuje se také výtvarné a teoretické
činnosti. Od roku 1996 je s Miroslavem Cikánem společníkem v atelieru
MCA. Působí jako ředitelka ředitelka Sekce detailu města na Institutu
plánování a rozvoje hlavního města Prahy, pedagogicky působí na Fakultě
architektury ČVUT. Je autorkou knih Bastion XXXI U Božích muk (2012),
Prožívat architekturu (2013), Stůl u okna, na stole kniha (2014),
Prostor pro člověka v tvorbě Michala Škody (2016), Humanistická role
architektury (2016) či sbírky poezie Hrany dne (2017), zároveň publikuje
v odborných časopisech jako jsou Zlatý řez, Architekt či Stavba.
Rostislav Švácha je historik a teoretik architektury, vysokoškolský
pedagog, vedoucí Katedry dějin umění FF UP v Olomouci a vědecký
pracovník Ústavu dějin umění Akademie věd ČR v Praze. Je autorem celé
řady článků a studií, vydal či editoval knihy jako Od moderny k
funkcionalismu: Proměny pražské architektury 1. poloviny 20. století
(1985, 2. vydání 1994), The Architecture of New Prague, 1895–1945
(1995), Karel Teige, 1900–1951: L’Enfant Terrible of the Czech Modernist
Avant-Garde (1999, koeditor Eric Dluhosch), Lomené, hranaté a obloukové
tvary: Česká kubistická architektura 1911–1923 (2000), Česká
architektura a její přísnost: Padesát staveb 1989–2004 (2004), Sial
(2010), Naprej! Česká sportovní architektura 1567–2012 (2012), StArt:
Sport jako symbol ve výtvarném umění (2016), nebo série knih Paneláci,
vydaných UPM. Spolu s Marií Platovskou je editorem svazků Dějiny českého
výtvarného umění V, 1939–1958 (2005) a Dějiny českého výtvarného umění
VI, 1958–2000 (2007).
Součástí diskuse bude představení nové sbírky poezie Pavly Melková
Hrany dne, kterou vydalo nakladatelství Arbor vitae v roce 2017.
Koncepce: Jiří Tourek
Galerie VI PER
Vítkova 2, Praha 8
vipergallery.org
info@vipergallery.org
podle podkladů pořadatele
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...