AI – DESIGN, přední
české architektonické studio dokončilo již třetí budovu ve Zlíně. Během dvou
let 2015 – 2017 vyrostl v centru Zlína v ulici Štefánikova nový objekt
Univerzity Tomáše Bati. Autory projektu jsou světově uznávaná architektka a
zlínská rodačka Eva Jiřičná a architekti Petr Vágner a Jura Bečička z ateliéru
AI – DESIGN. V prosinci byl objekt slavnostně otevřen a od letního
semestru 2018 je již plně využíván studenty Fakulty humanitních studií. Stejný
ateliér navrhl ve Zlíně již dříve nedaleké Kongresové a Univerzitní centrum.
„Při
návrhu jsme byli dost ve svěrací kazajce. Museli jsme dodržet šířku i délku
bloků, byli jsme limitování prostorem i výškou. Proto vznikly dva bloky
kopírující okolní zástavbu, mezi něž jsme umístili vstupní část a aulu,“ uvedla
v rozhovoru pro univerzitní časopis Universalia Eva Jiřičná.
„Snažili
jsme se univerzitní budovu uzpůsobit tak, aby co nejlépe vyhovovala studentům a
zaměstnancům.
S univerzitou v současné době ještě dolaďujeme poslední detaily, na stěny
vybíráme panely, které by studenti a pedagogové mohli používat. Jde nám o to,
aby interiéry fungovaly jak po estetické tak i po praktické stránce,“
vysvětluje Petr Vágner.
Novostavba
Vzdělávacího komplexu UTB se skládá ze dvou identických traktů (křídel) o šesti
nadzemních podlažích, vzájemně propojených přízemním vstupním objektem. V
přízemí se nachází foyer s recepcí, velká posluchárna pro 240 osob a tři menší
posluchárny pro 98, 70 a 72 osob. Zbývající plocha prvního nadzemního podlaží
obsahuje učebny, pracovny, výstavní galerii, komunikační a technické místnosti.
V dalších nadzemních podlažích je umístěno 13 seminár-ních učeben, 4
odborné zdravotnické učebny, 5 multimediálních jazykových učeben, počítačová
učebna, kabinety pedagogů, kanceláře a zasedací místnosti. Nechybí
specializované učebny pro výuku ošetřovatelství, dále multimediální učebny pro
výuku jazyků a tlumočení, učebna pro hudební výchovu, a také Studentský klub.
Soubor dvou dominantních
budov je provázán dvěma podzemními podlažími, v nichž se nacházejí garáže pro
87 vozidel a provozně technické zázemí komplexu. Objekt je v centru Zlína dostupný
osobními auty, prostředky MHD i pěšky, nachází se v bezprostřední blízkosti
dalších univerzitních budov a kongresového centra.
Svou
orientací a architektonickým řešením objekt respektuje urbanistický systém v
dané lokalitě a plynule navazuje na stávající zástavbu. Vzdělávací komplex je
již třetí budovou, kterou studio AI – DESIGN pro město Zlín a Univerzitu Tomáše Bati navrhlo. První je
nedaleké Univerzitní centrum a druhou budovou je Kongresové centrum. Dá se
očekávat, že se Vzdělávací komplex UTB stane další výraznou novodobou stavbou ve
Zlíně.
Budova byla slavnostně
otevřena v prosinci roku 2017, pro studenty je k dispozici od letního semestru
2018.
V rámci
otevření byla v přízemí budovy zahájena výstava fotografíí pod názvem
Schodiště Evy Jiřičné, kterou připravila univerzita ve spolupráci
s Fakultou multimediálních komunikací a studiem AI – DESIGN. Výstava
představuje realizace schodišť z budov a interiérů z celého světa,
jimiž se prof. Jiřičná proslavila, a díky nimž bývá nazývána první dámou high
tech architektury. Výstava je přístupná i veřejnosti do začátku května.
___
Investor: Univerzita
Tomáše Bati ve Zlíně
Autoři: Eva Jiřičná, Petr
Vágner a Jura Bečička, AI – DESIGN
Návrh a realizace: studio AI-DESIGN
Zastavěná plocha – 2.861m2, užitná plocha – 13.088m2, obestavěný prostor – 59.240m3
Foto: Peter Cook
___
AI
– DESIGN (Architektura Interiér Design) založili v roce 1999 architekti Eva Jiřičná (*1939,
Zlín) a Petr Vágner (*1970, Praha).
Mezi nejznámější realizace patří
Oranžerie na Pražském hradě (1999), Hotel Josef v Praze (2002), rekonstrukce
bývalého kostela svaté Anny v Praze (2004), Univerzitní centrum Zlín (2008)
a Kongresové centrum Zlín (2011) www.aidesign.cz
Architektka českého původu Eva Jiřičná více než 45 let žije a
pracuje v Londýně, kde v roce 1984 založila ateliér – Eva Jiricna
Architects Limited.
V roce 1999 společně s Petrem
Vágnerem založila ateliér AI – DESIGN
v Praze.
Architektura
a design studia AI – DESIGN se
vyznačuje lehkostí, prosvětleností a respektem k materiálu. Ke klientům
ateliéru patří významné firmy a instituce, například Pražská křižovatka Dagmar
a Václava Havlových, Karel Schwarzenberg, British Council, Univerzita
Tomáše Bati ve Zlíně, Město Zlín, v současné době Central Group a finanční
skupina RSJ a další. Oba ateliéry získaly četná mezinárodní i domácí ocenění za
design a jejich práce jsou pravidelně publikovány v prestižních časopisech
a knihách doma i ve světě.
Eva Jiřičná si vysloužila ocenění
i za osobní přístup v oblasti architektury a designu – byl jí udělen titul
Královský průmyslový designer, Řád Britského impéria za design, byla zvolena
členkou Královské akademie umění a uvedena do Americké síně slávy. Získala
čestné doktoráty a profesury na několika univerzitách, byla zvolena předsedkyní
Architectural Association v Londýně. Intenzivně přednáší o své práci po
celém světě.
Petr Vágner odešel za Evou
Jiřičnou před 20 lety, kdy si ho jako studenta vybrala na roční praxi do své
kanceláře v Londýně. Po návratu do Prahy založili společný ateliér
AI-DESIGN, v němž od
té doby vzniklo více než sto projektů a realizací. Mezi nejznámější patří hotel
Josef, první designový hotel ve střední Evropě, Dům U Tří čápů, Hotel
Maxmilián, rekonstrukce kostela svaté Anny (Pražská křižovatka), Kongresové a
Univerzitní centrum Zlín, rekonstrukce řadového domu na Břevnově nebo interiér
bytu, oceněný Grand Prix Architektů v kategorii Interiér. Další ocenění získalo
studio AI-DESIGN za hotel Josef Grand Prix v kategorii Architektonický
design a čestné uznání za Svatou Annu v Grand Prix v kategorii
Rekonstrukce.
Petr Vágner
též vytvořil a prezentoval na Designbloku 2013 svou vlastní kolekci
interiérových stolů, která pak byla vystavena i na milánském veletrhu nábytku
v rámci exhibice firmy LASVIT.
tisková zpráva
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,