Jiří Šebek získal vítězství v kategorii Grant Prahy soutěže Czech Press 
Photo 2016 na základě projektu, který mapuje novodobé směry pražské 
architektury. V dřívějších dobách architektuře Prahy dominovaly kostely,
 chrámy či jen věže. Nyní tyto staré chrámy nahrazují chrámy nové doby –
 administrativní a obchodní budovy. Další výstavou v galerii Czech Photo
 Centre bude tedy prezentace výsledků Jiřího Šebka – Chrámy nové doby. 
Chrámy nové doby jsou protipólem ke klasickému stylu pražských budov i 
Šebkově typické tvorbě. Pro tuto sérii, ostatně jako pro všechna Šebkova
 díla, je charakteristická preciznost, minimalismus a čistota podání. 
Velmi často jsou budovy zabírány od druhého a třetího patra. Parter bývá
 z důvodu rušivých elementů vynechán.
První fotografie ze série Chrámy nové doby vznikly na jaře roku 
2016. Jsou tomu tedy již dva roky, co si umělecký fotograf Jiří Šebek 
vizualizoval svou představu o fotografiích moderní architektury. Veškeré
 jeho požadavky byly postupně naplňovány, jediné, v čem se vize rozchází
 s finální podobou, je lokalita. Původní plán počítal s moderními 
budovami z celého světa. Protože se však Šebek kontinuálně věnuje focení
 staré Prahy, věžím, kostelům, chrámům atd., zcela přirozeně z toho 
vyplynula idea ztvárnit samostatnou sérii nové architektury v Praze. 
    
    
    Od samého počátku autor viděl tuto sérii čtverců focenou na dlouhý 
čas, v tmavých tónech a plnou kontrastů. Chtěl zachytit dynamiku 
pohybujících se mraků, vyváženou statičností a strohostí budov. Série 
Chrámy nové doby nedokumentuje proměny moderní Prahy. Ani si neklade za 
cíl zmapovat průběh stavby. Chrámy nové doby výtvarně pojímají pražské 
moderní budovy, které jsou cíleně vyhledávány tak, aby fungovaly 
samostatně a zároveň systematicky doplňovaly celek. Každá budova má 
specifický tvar, čímž se stává v této sérii nenahraditelnou. I přes to, 
že soubor nese název Chrámy nové doby, nezaměřuje se Šebek jen na budovy
 postavené v tomto tisíciletí. Nové je pro něj synonymem moderny, do 
které logicky řadí i budovy vzniklé v 70. či 80. letech 20. století. 
Příkladem může být budova Empiria, dříve Motokov, která stojí na 
Pankráci a postavena byla v letech 1975-1977. 
    
    Šebek jednotlivá architektonická díla nehodnotí. Nezkoumá jejich 
krásu, jinakost či ošklivost. Každou budovu se snaží zachytit v celé 
její podstatě a svébytnosti. Prostor tak dává divákovi, který má možnost
 nazírat budovy a fotografie separovaně. Jedno tak není závislé na 
druhém. Může se slučovat, ale i vylučovat. Proč tomu tak je? Jak říká 
sám fotograf „Budova samotná, jako například Crystal u stanice metra 
Želivského, nemusí dle mého názoru zapadat do městského rázu, a přesto 
mohu být s výslednou fotografií spokojený.“. Posuďte tedy sami, jak moc 
se váš pohled na určité budovy změní díky formě, s jakou jsou zachyceny a
 prezentovány držitelem Grantu Prahy 2016 Jiřím Šebkem. 
    Málokdy se stane, že se pro Šebka nějaká série uzavře. Sám tak 
nečiní, a protože se nové chrámy budou rodit i nadále, potenciál pro 
její rozšíření je nekonečný. Autor má proto v plánu na sérii pokračovat i
 po skončení výstavy. 
www.chramynovedoby.cz
Rozhovor s Jiřím Šebkem si můžete přečíst ZDE. 
Fotografie Jiřího Šebka najdete na jeho internetových stránkách: www.jirisebek.cz.
převzato z www.czechphoto.org a doplněno
 					
										
				
				
			 
                                    






 
 
      
 
 
  
  
  





Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
Tak do toho rozhodně jděte. Určitě nebudete litovat ;)
Dost uvažujeme o tom smaltovaném skle.
Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…