Jiří Šebek získal vítězství v kategorii Grant Prahy soutěže Czech Press
Photo 2016 na základě projektu, který mapuje novodobé směry pražské
architektury. V dřívějších dobách architektuře Prahy dominovaly kostely,
chrámy či jen věže. Nyní tyto staré chrámy nahrazují chrámy nové doby –
administrativní a obchodní budovy. Další výstavou v galerii Czech Photo
Centre bude tedy prezentace výsledků Jiřího Šebka – Chrámy nové doby.
Chrámy nové doby jsou protipólem ke klasickému stylu pražských budov i
Šebkově typické tvorbě. Pro tuto sérii, ostatně jako pro všechna Šebkova
díla, je charakteristická preciznost, minimalismus a čistota podání.
Velmi často jsou budovy zabírány od druhého a třetího patra. Parter bývá
z důvodu rušivých elementů vynechán.
První fotografie ze série Chrámy nové doby vznikly na jaře roku
2016. Jsou tomu tedy již dva roky, co si umělecký fotograf Jiří Šebek
vizualizoval svou představu o fotografiích moderní architektury. Veškeré
jeho požadavky byly postupně naplňovány, jediné, v čem se vize rozchází
s finální podobou, je lokalita. Původní plán počítal s moderními
budovami z celého světa. Protože se však Šebek kontinuálně věnuje focení
staré Prahy, věžím, kostelům, chrámům atd., zcela přirozeně z toho
vyplynula idea ztvárnit samostatnou sérii nové architektury v Praze.
Od samého počátku autor viděl tuto sérii čtverců focenou na dlouhý
čas, v tmavých tónech a plnou kontrastů. Chtěl zachytit dynamiku
pohybujících se mraků, vyváženou statičností a strohostí budov. Série
Chrámy nové doby nedokumentuje proměny moderní Prahy. Ani si neklade za
cíl zmapovat průběh stavby. Chrámy nové doby výtvarně pojímají pražské
moderní budovy, které jsou cíleně vyhledávány tak, aby fungovaly
samostatně a zároveň systematicky doplňovaly celek. Každá budova má
specifický tvar, čímž se stává v této sérii nenahraditelnou. I přes to,
že soubor nese název Chrámy nové doby, nezaměřuje se Šebek jen na budovy
postavené v tomto tisíciletí. Nové je pro něj synonymem moderny, do
které logicky řadí i budovy vzniklé v 70. či 80. letech 20. století.
Příkladem může být budova Empiria, dříve Motokov, která stojí na
Pankráci a postavena byla v letech 1975-1977.
Šebek jednotlivá architektonická díla nehodnotí. Nezkoumá jejich
krásu, jinakost či ošklivost. Každou budovu se snaží zachytit v celé
její podstatě a svébytnosti. Prostor tak dává divákovi, který má možnost
nazírat budovy a fotografie separovaně. Jedno tak není závislé na
druhém. Může se slučovat, ale i vylučovat. Proč tomu tak je? Jak říká
sám fotograf „Budova samotná, jako například Crystal u stanice metra
Želivského, nemusí dle mého názoru zapadat do městského rázu, a přesto
mohu být s výslednou fotografií spokojený.“. Posuďte tedy sami, jak moc
se váš pohled na určité budovy změní díky formě, s jakou jsou zachyceny a
prezentovány držitelem Grantu Prahy 2016 Jiřím Šebkem.
Málokdy se stane, že se pro Šebka nějaká série uzavře. Sám tak
nečiní, a protože se nové chrámy budou rodit i nadále, potenciál pro
její rozšíření je nekonečný. Autor má proto v plánu na sérii pokračovat i
po skončení výstavy.
www.chramynovedoby.cz
Rozhovor s Jiřím Šebkem si můžete přečíst ZDE.
Fotografie Jiřího Šebka najdete na jeho internetových stránkách: www.jirisebek.cz.
převzato z www.czechphoto.org a doplněno
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.