Přestěhovat za tři měsíce komunikační agenturu Czech
Promotion z Winternitzovy vily do prostor Paláce Karlín s jeho vlastní, i když
ne tak slavnou historií, se zprvu zdálo jako úkol pošetilý, až naivní. Přesto právě
časový tlak formoval samotný návrh a způsob spolupráce s klientem i dodavateli.
Zadáním i návrhem se na začátku procesu stala pouze čistá koncepce a celková vize,
jež zamezovala následným neshodám či zdržujícím debatám. Šlo tedy o rychlé
nastolení důvěry mezi oběma stranami. Takový přístup byl riskantní, zároveň
však pro všechny zúčastněné strany motivující.
Vybírat nové kancelářské prostory, které nezpůsobí po letité
zkušenosti se skvostnou vilou od Adolfa Loose svým novým uživatelům infarkt,
byl úkol nelehký. I po pečlivém předvýběru měla většina kandidátů na nové
kanceláře bílé nízké podhledy, blikající zářivky a okna, která ani okny nejsou.
Konečná volba Paláce Karlín byla odpovědí, jež předurčovala odvážný přístup i
díky otevřenosti majitelů a správců objektu, kteří klientovi dali takřka volnou
ruku. Jak odvážný krok to byl, v té době pochopitelně ještě nemohli tušit, ale
jedině tak bylo možno vše stihnout v daném termínu.
V první fázi rekonstrukce bylo nutné začít nejradikálnějšími kroky – očištěním prostor
od nánosů předchozích úprav, a to bez podrobné znalosti konstrukcí pod
sádrokartonem a vrstvou omítek, včetně neplánovaného odkrytí lité konstrukce
stropu. Původní stavitel objektu jistě nepočítal s možností, že by některý z
uživatelů využíval syrovou krásu nosných konstrukcí. Takové řešení nám nicméně
v konečné fázi poskytlo drahocenný čas, neboť jsme se nemuseli zabývat zakrýváním
technologií, které mohly zůstat odhalené. Stejný přístup jsme nastolili pro
veškeré profese. Například kompletní nové rozvody elektřiny jdoucí vzduchem od
rozvaděče až po koncové přípojky dovolily elektrikářům pracovat na stavbě do
posledního dne a do určité míry upravovat projektovou dokumentaci a reagovat na
vzniklé potřeby operativně.
Návrh šel ruku v ruce s tím, co bylo možné v daném termínu dodat, vyrobit,
instalovat. Do procesu navrhování tak podstatně zasahovali dodavatelé a
řemeslníci, kterým jsme naslouchali, a vlastní návrh tak upravovali a ladili
společně. Nakonec vše, co objevíme v rekonstruovaných prostorách, je kombinací
starého a funkčního, zároveň nového a chytrého.
V průběhu procesu se měnilo i zadání prostorového uspořádání: kromě členitého a
variabilního „open space“, zasedacích místností, uzavřených kanceláří vedení,
bytu nebo nahrávacího studia se po několika sezeních vyklubala esence
komunikační agentury: místo, které k setkávání, hovorům a společným prezentacím
vybízí samo od sebe – kavárna. Ta vás přivítá ihned po vstupu.
Každý z elementů návrhu má za sebou příběh a přidanou
hodnotu. Členění otevřeného prostoru je tvořeno papírovými trubicemi, které mají
i funkci úložných prostor a vytvářejí tak jedinečnou identitu projektu. Tyto
polopříčky si stavěli o víkendu před pondělním otevřením sami zaměstnanci s
naší pomocí a koordinací. Vybraná barva polyuretanové stěrky je v barvě slonové
kosti – barvě, pro kterou se Winternitzově vile přezdívalo „béžová princezna“.
Tato barva se pak propsala i ve válečkové malbě, jež byla výzvou pro malíře,
který tak oprášil své dovednosti. Mnohé z interiérového vybavení je výsledkem pátrání
po starožitnictvích v kombinaci s renovovanými křesílky až po úplně nové prvky
od zavedeného českého výrobce. Osvětlení je z velké části výrobkem jedné z
divizí samotné společnosti. A ukázkou kombinace rafinovanosti a řemeslného umění
je největší ze stolů v zasedačkách. Dubový, 750 kg vážící prvek z
odpadových zbytků fošen, které stály zlomek ceny jinak drahého materiálu a jež
zároveň doplňují důstojnost hlavní zasedací místnosti.
Již krátce po zabydlení začaly týmy grafiků a jiných divizí
využívat různá zákoutí a prostory kanceláří pro výrobu produktových fotografií
či videí pro potřeby klientů, jež zastupují. A pro architekta je nakonec vždy
tím nejlepším oceněním pozitivní reakce klienta, jeho zaměstnanců a
návštěvníků. A co pak může být u kancelářských prostor více potěšujícím
konstatováním od jejich uživatelů než to, že se zde „cítí úplně jako doma“?
Zuzana a Jan Kurzovi
Foto: BoysPlayNice
Ocenění: Kanceláře
roku 2017
Klient: Czech Promotion
Rozloha: 900 m²
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…