Nová smuteční síň stojí v areálu hřbitova na okraji města
Valašské Meziříčí v podhůří Beskyd. Na začátku byla architektonická soutěž,
vypsaná na jaře 2014 a obeslaná 60 návrhy. Jejím předmětem byla síň pro 200 hostů
a také kolumbária, vsypová loučka a úpravy volné plochy u hlavního vstupu do
areálu hřbitova. Náš vítězný návrh soustředil všechny prvky stavebního programu
do jednoho kompozičního celku, do „obřadního okrsku“. Je to jasný prostorový
prvek se silným symbolickým významem. Rituální význam místa zdůrazňuje
stoupající osa „poslední cesty“. Cestu lemují stromy a traktují ji, stejně
jako lidský život, stupně v pravidelném rytmu. Osa pokračuje až do auditoria
obřadní síně, kde ji zdůrazňuje převýšený světlík. Vrcholí katafalkem s rakví
zesnulého.
Hřbitov ve Valašském Meziříčí nemá jasnou hierarchizaci
prostorů a cest ani zřetelně zdůrazněný vstup. Stavební parcela pro smuteční
síň byla ve struktuře areálu výjimečná velikostí (dosud volné) plochy i svojí
polohou u vstupu. Na první pohled je srozumitelný i charakter místa: jde o svah
stoupající od ruchu a shonu vstříc poklidu a tichu.
Výstavba smuteční síně byla příležitostí ukotvit kompozici hřbitova
pevným urbanistickým prvkem, jenž bude respektovat strukturu areálu a zároveň
pomůže lépe definovat hlavní vstup. Kompozice prvků „obřadního okrsku“ využívá nadčasových,
obecně platných zákonitostí, jakými jsou symetrie, rytmus a perspektiva.
Zároveň je využívá pouze v účelné míře a ve prospěch atmosféry chvíle
posledního rozloučení: jasně, přehledně a neokázale. Vytváříme důstojné a
kontemplativní prostředí, které rozvíjí genius loci hřbitova jak během obřadů
posledního rozloučení, tak v době „tichého pokoje“.
Smuteční síň je jednopodlažní s výrazně převýšeným objemem
světlíku, který se stal ústředním kompozičním prvkem venkovních i vnitřních
prostor. Objem světlíku navíc ukrývá venkovní části a vývody technologií.
Na smuteční síň navazují venkovní prostory kryté přesahující střechou. Výraznými
vstupními dveřmi vchází smuteční hosté přes příčně situované foyer do auditoria.
Směr „poslední cesty“ ve foyer a především v auditoriu zdůrazňuje výrazné
převýšení světlíkem. V samotném závěru osy se nachází apsida katafalku s
rakví. Typologie auditoria vychází z tradičního uspořádání
„trojlodního“ prostoru s lavicemi po stranách a s průchodem v ose. Skladba
interiéru tak dovoluje uspořádání různých forem obřadu. Mimo jiné bohoslužbu
slova a vynášení rakve jako součást obřadu. Uzavřenost auditoria je porušena boční vizuální vazbou se
„smutečním atriem“. Atrium slouží jako důstojný přechod vstříc všedním dnům –
je tudy možný odchod smutečních hostů a také průchod ke vsypové loučce ve svahu
nad obřadní síní. Klidnou atmosféru prostoru umocňuje pomalé plynutí vody ve Fontáně
života uprostřed atria.
Řešení interiéru jsme pojednali jako symbolický protiklad
dvou světů: světa kolem nás a světa jinde, světa dál a výše. Tmavě šedé odstíny
podlahy a obložení stěn v úrovni hostů jsou v kontrastu s abstraktním bílým
stropem a světlem přicházejícím z převýšené osy světlíku. Takto definovaná
„scénografie“ se proměňuje při ukončení obřadu. Spouští se svislá stěna –
poslední opona, která zakryje apsidu s katafalkem a otevírají se rolety
před bočními okny. Pronikající denní
světlo vybízí účastníky obřadu k pozvolnému návratu přes atrium zpět do
všedních dní.
Specifika provozu obřadní síně se promítla do řešení
technologií. Síň je větrána, temperována a vytápěna kombinací systémů
(podlahové topné kabely a tepelné čerpadlo vzduch-vzduch). Z převýšené části
interiéru se odebírá použitý vzduch, který je využíván k rekuperaci. Extenzivní
zelená střecha přispívá ke zlepšení mikroklimatu a zlepšuje bilanci odtoku
srážkových vod.
Autorská zpráva
Autoři: Lukáš Pecka, Ivana Smětáková – archislužba.cz; spolupráce Peter Babka,
Zdeněk Šuchma (stavební část), Václav Přikryl (statika), Jiří Hájek (VZT,
vytápění), Eva Wagnerová (zeleň), Kateřina Stratilová (ZTI), Vítězslav Valášek
(silnoproud), Pavel Skřivan (konzultace osvětlení), Petr Vítek, Petr Pochylý
(slaboproud, audio-video), Zdeněk Čejka (PBŘ), Petr Jarolím (doprava), Ivo
Pospíšil, Libor Loveček, Petra Vlachynská (Fontána života)
Architektonická soutěž: 2014
Projekt: 2015-2016
Realizace: 2017-2018
Zastavěná plocha: 850 m2
Obestavěný prostor: 4700 m3
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,