KDY: 4. února – 5. dubna 2019
KDE: Galerie Villa Pellé
otevřeno: Út–Ne l 13–18h
pořadatel: Galerie Villa Pellé – Porte z.s.
producent: Vladana Rýdlová
kurátor: Radek Wohlmuth
koncepční spolupráce: Klára Voskovcová
produkce: Martina Vaverová, Ondřej Batoušek
grafická úprava: Cindy Kutíkov
Patrik Hábl promění Galerii Villa Pellé v působivé umělecké dílo
Doposud největší pražskou samostatnou výstavu připravuje Patrik Hábl
pod názvem RE:KONSTRUKCE v Galerii Villa Pellé. Láká na hru s prostorem,
zlatý sál, malbu na podlaze, videoinstalace či výtvarná díla zdobící
exteriér galerie připravené přímo pro Villu Pellé, ale i výběr
nejvýznamnějších projektů z Česka i zahraničí. Expozice jednoho z našich
nejvýraznějších současných výtvarníků představí zeširoka jeho zájem o
malbu a obraz v širším kontextu, o jejich interakci s architekturou,
prostorem i divákem. „Re:konstrukce je rekonstrukcí člověka, prostoru i
obrazu. Člověka rekonstruuje obraz v prostoru, prostor je rekonstruován
obrazem a obraz je rekonstruovaný malbou. Řetězec, na jehož začátku je
malba a na jeho konci proměna,” vysvětluje Patrik Hábl.
Patrik
Hábl svou malbu vnímá jako osvobozené médium, součást našeho světa a
proto do něj jejím prostřednictvím originálně intervenuje. Vzpomeňme na
velkorysý malířský zásah do barokního interiéru staroměstského kostela
Nejsvětějšího Salvátora v Praze, kde jeho kompozice v postní době
nahradily původní popisná oltářní plátna, nebo malbou “přestavěné” patro
věže v holešovickém DOXu. Poslední malířskou site specific invazí
zaujal Hábl v loňském roce, kdy ozvláštnil řadou maleb, integrovaných do
architektury prostor oceňovaného polyfunkčního domu DRN od Stanislava
Fialy na pražské Národní třídě. Villa Pellé vybízí ke komplexnímu
pohledu na Háblovu tvorbu a jeho uchopení malby, obrazu, architektury,
diváka a celého světa kolem nás.
Úvodní část expozice,
připravené ve spolupráci s kurátorem Radkem Wohlmuthem, zachovává
tradiční podobu galerijní instalace. Jejím centrem jsou obrazy,
návštěvník pozná současné zásadní způsoby Háblovy malby. Najdeme zde
vrstvení barevných struktur pomocí válců, vzájemné přikládání
pomalovaných ploch k sobě a následné roztrhávání, jakoby se autor
dostával plátnům „pod kůži“. V další části výstavy postupuje od
de:konstrukce obrazu v jeho re:konstrukci, v obrazový prostor nebo
situaci, v níž se ke slovu dostává rozdílný způsob emotivní interakce s
divákem. Otvírá pro pozorovatele možnost vnímání významové proměny
instalace třeba v kapli, relikviář nebo trezor. Poslední část expozice
pak reflektuje zásahy malbou do konkrétního prostředí od chrámového
interiéru po rušnou magistrálu, tedy výběr autorových nejvýznamnějších
projektů, které představují způsob jeho výtvarného uvažování a
dokumentují obrazovou realizaci, která vznikla na místě. “Re:konstrukce
bývá obecně nejčastěji definována jako uvedení do původního stavu,
Háblova výstava na základě podobenství s architekturou re:konstruuje
žitou realitu v otevřený svět obrazů,” komentuje expozici kurátor Radek
Wohlmuth, a dodává: “Pokouší se ukázat, že jejich prostřednictvím je
možné změnit náhled na každodennost a především, že základem takové
transformace není stereotyp ani ustrnulé dogma, ale živý proces.”
___
Patrik Hábl (*1975) je malíř pracující nejen s obrazem, ale i s
prostorem. Jeho tvorba byla oceněna Waldesovou cenou a cenou Europol,
byl nominován v Top 10 na Osobnost roku za nejvýznamnější umělecký počin
roku 2013. Vytvořil řadu prostorových vstupů současného umění do
významných historických staveb, mezi nimi například intervence “postních
obrazů” v akademickém kostele Nejsvětějšího Salvátora, intervence ve
stálé expozici středověkého umění v Anežském klášteře nebo instalace v
expozici Umění Asie a starověkého Středomoří v Národní galerii Praha.
Velké ohlasy vzbudila jeho samostatná výstava v Centru současného umění
Dox Transformace krajiny. V roce 2015 byl vybrán odbornou komisí na
Bienále do Pekingu a na podzim představil své práce v Japonském Kyótu.
Počátkem roku 2016 vytvořil 15 metrovou instalaci v Klášterním kostele
ve Speinshartu a instalaci ke znovuotevření stále expozice AJG v Hluboké
n. Vltavou. Koncem roku 2016 na sebe upozornil výstavou v tradičním
japonské domě Takeda House v japonské Takaoce. Počátkem roku 2017
vytvořil 10-ti metrové postní plátno pro nejstarší kostel v Grazu
Leechkirche a v témže roce pro Malou pevnost Terezínského ghetta obepnul
obvod cely č. 41 malbou, kterou tvoří 600 postav. Spolupracoval při
realizaci Paláce Drn a Paláce Špork s architektem Stanislavem Fialou.
Patrik Hábl pedagogicky působí na VŠUP v Praze. Je členem sdružení UB a
Hollar.
www.patrikhabl.com
V rámci výstavy probíhají doprovodné edukační programy pro školy i
širokou veřejnost. Jejich kompletní program je průběžně aktualizován.
www.villapelle.cz
tisková zpráva
Související články:
Patrik Hábl – RE:KONSTRUKCE 29.1.2019
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,