Manifesto
Market, který si za krátkou existenci získal mezinárodní věhlas i ocenění
Obchodník roku, se chystá oživit další pozapomenuté místo, tentokrát v srdci
Smíchova. Druhý dočasný market otevře letos v létě na prázdném provizorním
parkovišti vedle Národního domu na Smíchově, nevyužívané budovy z 19. století,
jež sloužila spolkovým akcím smíchovských a hledá novou funkci před svou
rekonstrukcí, již plánuje Torino-Praga Invest. Pop-up Manifesto má s redefinicí
vypomoct. Nepůjde o kopii oblíbeného kontejnerového konceptu z Florence – chystá
se zelená oáza s vodní hladinou a originálním výběrem gastronomie:
“V Manifestu na Smíchově vytvoříme
koncept, v jehož středobodu bude pivní kultura a umění českých sládků, a
zaměříme se na nejvyšší kvalitu a rozmanitost. Jsme v jednání s Pilsner
Urquell a máme zájem o jejich prvotřídní tankové pivo, ovšem vedle něj budeme
čepovat také pečlivý výběr z malých pivovarů a mikropivovarů. Překvapivá bude
nabídka jídla – místo klasických pivních snacků se zde bude pivo snoubit s
eklektickým menu mezinárodních receptů a s jídly, která se pivem zapíjejí v
různých koutech světa, zejména v Asii. Stejně jako v Manifestu na
Florenci, i zde se budou konat hudební večery, DJ sety, letní kino a další
zdarma přístupné kulturní akce, odhaluje zakladatel Martin
Barry, jaký druh zážitků bude čekat v nové lokalitě.
Barry
oslovil pro tento pop-up projekt ke spolupráci architektonické duo Chybík +
Krištof. Budou pracovat s modulární architekturou, aby zohlednili dočasný
charakter Manifesta, a přidají atraktivní vodní prvek.
Lokalita
na náměstí 14. října je jen pár set metrů od rušného Anděla, blok od obchodního
centra Nový Smíchov, 3 minuty tramvají z Újezdu a v docházkové vzdálenosti od
smíchovské náplavky nebo Tančícího domu. K místu přímo přiléhají dva parky, ale
i tak je po většinu času liduprázdné. To chce Manifesto změnit – má ambici vrátit
krev do žil dříve tepajícímu srdci smíchovského komunitního života a
znovuobjevit jeho půvab. Doufáme, že Manifesto přitáhne tradičně silnou
uměleckou a kreativní komunitu Smíchova a poskytne místo k setkávání: „Jsem vděčný za každé nové bistro,
restauraci nebo galerii na Smíchově, kde trávím hodně času. Těším se na nové
Manifesto, které budu mít blízko a zajdu si tam i pěšky,“ svěřil Aleš
Najbrt – designér, hudebník, performer a jedna z nejvýraznějších uměleckých
osobností žijících a tvořících na Praze 5.
Design,
voda a koncept
Manifesto
se spojilo s mezinárodně uznávanou dvojicí mladých architektů Ondřejem
Chybíkem a Michalem Krištofem, kteří hodlají do veřejného prostranství přidat
vodní hladinu. Ta bude fungovat také jako zrcadlo a bude odrážet obraz fasády
z 19. století mezi současnou přidanou strukturu. „Připravujeme letní oázu zeleně a osvěžující vodní prvek uprostřed
města, podobný naší úspěšné vodní instalaci na Expu v Miláně, která se stala
hitem světové výstavy. Na zimu se rozvržení Manifesta hravě promění,“ prozradil
Ondřej Chybík, partner architektonické kanceláře Chybík + Krištof.
Nově
vzniklý prostor nabídne celkem 10 jednotek a opět ponechá většinu plochy pro
sezení hostů, relax nebo tanec. Manifesto je již v jednání s tuctem
konceptů, které projevily zájem se do projektu zapojit na základě přímého
oslovení. Pronájmy bude mít na starosti Dejsiprostor, stejně jako
v Manifestu na Florenci.
Plán
a harmonogram
Přesný
termín otevření bude oznámen v průběhu května a pop-up Manifesto Market na
Smíchově plánuje provoz do letošních Vánoc. Pro jarní znovuotevření by se mělo
přestěhovat na další adresu. Platit se zde bude bezhotovostně a cashless provoz
bude zajištěn ve spolupráci s Mastercard.
Úspěšný
počátek Manifesta jako startupu a jeho rychlý růst vzbudily zájem světových
médií, po The New York Times a Lonely Planet naposledy Financial Times.
V Česku zrozený koncept je nyní v různě pokročilých fázích jednání
mířících k mezinárodní expanzi po Evropě i mimo kontinent.
Kulturní
program
Manifesto
zahájilo spolupráci s Ameba Production, producenty Rock for People a
dalších etablovaných hudeních akcí. Ameba bude pod vedením Michala Thomese
zajišťovat hudební dramaturgii a pořádat pravidelné koncerty –
v každodenním programu zdarma a přibližně jednou do měsíce placené.
tisková zpráva
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…