Manifesto
Market, který si za krátkou existenci získal mezinárodní věhlas i ocenění
Obchodník roku, se chystá oživit další pozapomenuté místo, tentokrát v srdci
Smíchova. Druhý dočasný market otevře letos v létě na prázdném provizorním
parkovišti vedle Národního domu na Smíchově, nevyužívané budovy z 19. století,
jež sloužila spolkovým akcím smíchovských a hledá novou funkci před svou
rekonstrukcí, již plánuje Torino-Praga Invest. Pop-up Manifesto má s redefinicí
vypomoct. Nepůjde o kopii oblíbeného kontejnerového konceptu z Florence – chystá
se zelená oáza s vodní hladinou a originálním výběrem gastronomie:
“V Manifestu na Smíchově vytvoříme
koncept, v jehož středobodu bude pivní kultura a umění českých sládků, a
zaměříme se na nejvyšší kvalitu a rozmanitost. Jsme v jednání s Pilsner
Urquell a máme zájem o jejich prvotřídní tankové pivo, ovšem vedle něj budeme
čepovat také pečlivý výběr z malých pivovarů a mikropivovarů. Překvapivá bude
nabídka jídla – místo klasických pivních snacků se zde bude pivo snoubit s
eklektickým menu mezinárodních receptů a s jídly, která se pivem zapíjejí v
různých koutech světa, zejména v Asii. Stejně jako v Manifestu na
Florenci, i zde se budou konat hudební večery, DJ sety, letní kino a další
zdarma přístupné kulturní akce, odhaluje zakladatel Martin
Barry, jaký druh zážitků bude čekat v nové lokalitě.
Barry
oslovil pro tento pop-up projekt ke spolupráci architektonické duo Chybík +
Krištof. Budou pracovat s modulární architekturou, aby zohlednili dočasný
charakter Manifesta, a přidají atraktivní vodní prvek.
Lokalita
na náměstí 14. října je jen pár set metrů od rušného Anděla, blok od obchodního
centra Nový Smíchov, 3 minuty tramvají z Újezdu a v docházkové vzdálenosti od
smíchovské náplavky nebo Tančícího domu. K místu přímo přiléhají dva parky, ale
i tak je po většinu času liduprázdné. To chce Manifesto změnit – má ambici vrátit
krev do žil dříve tepajícímu srdci smíchovského komunitního života a
znovuobjevit jeho půvab. Doufáme, že Manifesto přitáhne tradičně silnou
uměleckou a kreativní komunitu Smíchova a poskytne místo k setkávání: „Jsem vděčný za každé nové bistro,
restauraci nebo galerii na Smíchově, kde trávím hodně času. Těším se na nové
Manifesto, které budu mít blízko a zajdu si tam i pěšky,“ svěřil Aleš
Najbrt – designér, hudebník, performer a jedna z nejvýraznějších uměleckých
osobností žijících a tvořících na Praze 5.
Design,
voda a koncept
Manifesto
se spojilo s mezinárodně uznávanou dvojicí mladých architektů Ondřejem
Chybíkem a Michalem Krištofem, kteří hodlají do veřejného prostranství přidat
vodní hladinu. Ta bude fungovat také jako zrcadlo a bude odrážet obraz fasády
z 19. století mezi současnou přidanou strukturu. „Připravujeme letní oázu zeleně a osvěžující vodní prvek uprostřed
města, podobný naší úspěšné vodní instalaci na Expu v Miláně, která se stala
hitem světové výstavy. Na zimu se rozvržení Manifesta hravě promění,“ prozradil
Ondřej Chybík, partner architektonické kanceláře Chybík + Krištof.
Nově
vzniklý prostor nabídne celkem 10 jednotek a opět ponechá většinu plochy pro
sezení hostů, relax nebo tanec. Manifesto je již v jednání s tuctem
konceptů, které projevily zájem se do projektu zapojit na základě přímého
oslovení. Pronájmy bude mít na starosti Dejsiprostor, stejně jako
v Manifestu na Florenci.
Plán
a harmonogram
Přesný
termín otevření bude oznámen v průběhu května a pop-up Manifesto Market na
Smíchově plánuje provoz do letošních Vánoc. Pro jarní znovuotevření by se mělo
přestěhovat na další adresu. Platit se zde bude bezhotovostně a cashless provoz
bude zajištěn ve spolupráci s Mastercard.
Úspěšný
počátek Manifesta jako startupu a jeho rychlý růst vzbudily zájem světových
médií, po The New York Times a Lonely Planet naposledy Financial Times.
V Česku zrozený koncept je nyní v různě pokročilých fázích jednání
mířících k mezinárodní expanzi po Evropě i mimo kontinent.
Kulturní
program
Manifesto
zahájilo spolupráci s Ameba Production, producenty Rock for People a
dalších etablovaných hudeních akcí. Ameba bude pod vedením Michala Thomese
zajišťovat hudební dramaturgii a pořádat pravidelné koncerty –
v každodenním programu zdarma a přibližně jednou do měsíce placené.
tisková zpráva
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!
Je to sice takové že dost narychlo, ale když si člověk uvědomí že to platí až další dva roky, tak…
Nechci posuzovat tuto stavbu funkčně, je tam o tom napsáno mnoho vzletných slov, i některé nesmysly, např " Aby byl…
Budova působí čistě a elegantně. Jen mi není úplně jasné jak dostala kladné energetické posouzení / jak splnila relativně přísné…
Pokud ješte brácha stihl i ty akce předtím tak si myslím že tohle je už jen takový bonus a doťuk…