(ČTK) – Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty
(SŽDC) neopravovat současný pražský železniční most z Podskalí na
Smíchov a nahradit jej novým. ČTK to sdělila mluvčí SŽDC Nela
Friebová. Most posuzoval také švýcarský odborník profesor Eugen
Brühwiler, který uvedl, že most má smysl opravovat jen v případě, že
nebude rozebírána konstrukce a vyjde to levněji než novostavba. Most,
který je kulturní památkou, je dlouhodobě ve špatném stavu.
„Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu, který je potřeba
řešit velmi urgentně, vysoké intenzitě provozu současné a ještě vyšší
plánované, možnostem provedení opravy a rizikům při realizaci opravy
a při budoucím provozu a dalším hlediskům se jeví jako nejschůdnější
varianta realizace nového mostu,“ cituje závěr Kloknerova ústavu SŽDC.
Brühwiler ve své zprávě navrhl řešení, které by spočívalo v úpravě
mostovky na pevnou jízdní dráhu, a nastínil způsob opravy nosné ocelové
konstrukce. Kloknerův ústav navrženou možnost podle SŽDC prověřil
a konstatoval, že navržené řešení představuje technická, ekonomická
i legislativní rizika. Řešení prý navíc není vyzkoušeno a ověřeno na
žádném podobném mostu a některé přístupy nejsou v souladu s českou
legislativou.
SŽDC předalo veškeré dokumenty ministerstvu kultury. Most je totiž
kulturní památkou a ministerstvo před případnou demolicí z něho musí
sejmout památkovou ochranu. SŽDC chce o budoucnosti mostu jednat rovněž
s vedením hlavního města. Kromě toho, že je most v Praze, městu patří
pěší lávky, které na něm jsou.
V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo
jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba
repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn
15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který
se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými
nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru.
Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou
v exponované části Pražské památkové rezervace.
Související články:
Železniční most byl pro chodce a cyklisty uzavřen 18.12.2017
Železniční most na Výtoni 8.2.2019
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
My Prahu nedáme, radši ji … necháme spadnout. A pak se budeme divit, jak se to mohlo stát.
Technickou památku je možné zachovat, jen dokud plní svůj účel. A když už nemůže, tak jen v případě, že její účel může být naplněn někde jinde.
Zdalipak to dopadne jako s Libeňákem? 😉