(ČTK) – Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty
(SŽDC) neopravovat současný pražský železniční most z Podskalí na
Smíchov a nahradit jej novým. ČTK to sdělila mluvčí SŽDC Nela
Friebová. Most posuzoval také švýcarský odborník profesor Eugen
Brühwiler, který uvedl, že most má smysl opravovat jen v případě, že
nebude rozebírána konstrukce a vyjde to levněji než novostavba. Most,
který je kulturní památkou, je dlouhodobě ve špatném stavu.
„Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu, který je potřeba
řešit velmi urgentně, vysoké intenzitě provozu současné a ještě vyšší
plánované, možnostem provedení opravy a rizikům při realizaci opravy
a při budoucím provozu a dalším hlediskům se jeví jako nejschůdnější
varianta realizace nového mostu,“ cituje závěr Kloknerova ústavu SŽDC.
Brühwiler ve své zprávě navrhl řešení, které by spočívalo v úpravě
mostovky na pevnou jízdní dráhu, a nastínil způsob opravy nosné ocelové
konstrukce. Kloknerův ústav navrženou možnost podle SŽDC prověřil
a konstatoval, že navržené řešení představuje technická, ekonomická
i legislativní rizika. Řešení prý navíc není vyzkoušeno a ověřeno na
žádném podobném mostu a některé přístupy nejsou v souladu s českou
legislativou.
SŽDC předalo veškeré dokumenty ministerstvu kultury. Most je totiž
kulturní památkou a ministerstvo před případnou demolicí z něho musí
sejmout památkovou ochranu. SŽDC chce o budoucnosti mostu jednat rovněž
s vedením hlavního města. Kromě toho, že je most v Praze, městu patří
pěší lávky, které na něm jsou.
V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo
jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba
repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn
15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který
se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými
nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru.
Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou
v exponované části Pražské památkové rezervace.
Související články:
Železniční most byl pro chodce a cyklisty uzavřen 18.12.2017
Železniční most na Výtoni 8.2.2019
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
My Prahu nedáme, radši ji … necháme spadnout. A pak se budeme divit, jak se to mohlo stát.
Technickou památku je možné zachovat, jen dokud plní svůj účel. A když už nemůže, tak jen v případě, že její účel může být naplněn někde jinde.
Zdalipak to dopadne jako s Libeňákem? 😉