KDY: 4. prosince 2019
KDE: v Galerii Jaroslava Fragnera a Pointu, Betlémské nám. 5a, Praha 1
• 16:00 křest knihy nakladatelství Grada
Fenomén Bauhaus – příběh jedné školy
za účasti autorů Jiřího Kuděly, Markéty Svobodové, Miroslava Zelinského a Davida Vávry
Tři renomovaní čeští autoři se v knize, jejímž prvotním impulzem bylo
sté výročí založení Bauhausu, vypořádávají s fenoménem této německé
moderní umělecké a průmyslové školy každý po svém a z různých
perspektiv.
Populárnější formou se snaží přiblížit veřejnosti, studentům a pedagogům
její příběh, a to nejen prostřednictvím hlavních protagonistů Bauhausu,
ale také skrze prostředí české meziválečné avantgardy, která s touto
školou udržovala intenzivní kontakt.
Přijměte pozvání k poutavému čtení doprovázenému nejen dobovými
obrazovými materiály, fotografiemi a reprodukcemi, ale také ilustracemi
od architekta Davida Vávry a komiksem, mapujícím události kolem
Bauhausu.
Grada: Fenomén Bauhaus
• 19:00 vernisáž
NAVZDORY / architekti 1969–1989–2019
s Pavlem Fajtem a Tea Jayem Ivem
pořadatelé
/ Galerie
Jaroslava Fragnera, Fakulta architektury ČVUT v Praze,
Muzeum hlavního města Prahy – Studijní a
dokumentační centrum Norbertov
spolupořadatel
/ GRADA
kurátoři
/ Petr
Krajči, Dan Merta, Klára Pučerová, Pavel Směták, Petr Vorlík
spolupráce
/
Jakub Hepp, Lenka Chýlová, Lenka Kužvartová, Tereza Poláčková
grafický
design / Robert
V. Novák
architektonické
řešení / Jakub
Fišer
komentované
prohlídky /
18. 12. 2019 (17:00), 16. 1. 2020 (18:00)
debata / 22. 1. 2020 (19:00)
Výstava „Navzdory“ se ohlíží za českou architekturou v průběhu
půl století – od roku 1969 (začátek normalizace) až po současnost. Představuje
její aktéry vymezující se totalitě duchovní i komerční, hlavními tématy jsou
svoboda architektonické tvorby, obrana veřejného prostoru, neoficiální struktury
a výjimečné počiny (výstavy, happeningy, záchrana staveb i veřejného prostoru,
obnova výjimečných budov apod.). Kromě připomenutí těchto osobností, skupin
a událostí je kladen důraz i na dobovou situaci, souvislosti historické,
politické nebo umělecké a vývoj událostí či jednotlivých institucí a uskupení. Předělovým
obdobím je období od listopadu 1989 (rozpad svazu architektů) až po založení
České komory architektů, které završilo snahu architektů zakotvit právně a
možnost svobodně se věnovat své profesi.
Základní téma lze
zjednodušit na morální integritu tvůrců, na jejich tvorbu a postoje bez ohledu
na soudobý diktát ideologický či komerční tlaky, na mainstream, na snadnou
cestu za jakýchkoliv ústupků. Můžeme na toto téma nahlížet z vícero
pohledů: podle typu projektu (mnozí
tvůrci zcela souběžně provozují moralizující aktivismus a „šíření dobra“, ale i
sporné zakázky pro totalitní režim nebo kontroverzní osobnosti), v čase (mnoho tvůrců rovněž
zahájilo svou profesní kariéru jako mladí, moralizující revolucionáři, kteří
dělají „vše jinak“, s rostoucí slávou a odpovědností, velikostí zakázek i
věkem se však nakonec zpravidla posouvají do standardizované nebo převážně
komerční rutiny), podle charakteru
konkrétní práce (nakolik jde o vzdor vůči establishmentu a nakolik jen o
„prostou“ snahu dobře a eticky dělat svou práci) či podle předpokládané odezvy (nakolik jsou dané jevy sledovány a
reflektovány médii nebo nakolik je dovede „zhodnotit“ či komerčně a politicky
zneužít právě onen establishment, vůči němuž se vymezují).
Kurátoři si nekladli za
cíl rozdělit architektonickou scénu na „špatné a dobré“ tvůrce, ale naopak ukázat nakolik byl zajímavý a silný proud „ostrůvků pozitivní deviace“,
jaké (dosud málo nebo vůbec popsané) události pomohly vývoji architektury,
reagovaly na celoevropské trendy (postmoderna, technologie, zájem o památkovou
péči, veřejný prostor, ekologii, teoretické práce) a jak se u architektů promítá
uvědomění si vlastního vlivu na podobu veřejného prostoru a společenské i
pedagogické odpovědnosti.
Na výstavě je představeno osm desítek architektů a
aktivit v šesti kategoriích: navzdory odcizení (úsilí o proměnu
nefunkčního vztahu člověka a města),
navzdory nehybnosti (podpora změn, setkávání, edukace), navzdory bourání (péče o existující prostředí a kulturní dědictví), navzdory vytěžování (aktivity v zájmu
prosté šetrnosti a zhodnocení potenciálu zdrojů, sociální a environmetální
zodpovědnost proti konzumu), navzdory
stereotypům (reakce na mechanický a prvoplánový přístup, na mainstream a
zplošťování) a navzdory exkluzivitě (tvorba vycházející z tradice a genia
loci, (ne)cílený regionalismus, pokora).
Samostatnou kapitolou je potom část pojmenovaná navzdory svazu, která blíže
seznamuje s občanským fórem (architektů) a situací do vzniku profesní
komory. Zároveň kurátoři chtějí návštěvníka vtáhnout do dialogu, díky možnosti
doplnit „kdo mi zde chybí“.
„Dalo se to… Daly se přehlížet direktivně stanovené technické a
ekonomické limity navrhování budov. Daly se prosazovat architektonické detaily,
které stavební výroba z pohodlnosti nechtěla vyrábět. Dalo se také protestovat
proti demolicím zanedbaných a poničených, ale důstojně zestárlých domů nebo
plošným asanacím historických částí měst. Daly se ignorovat oficiální struktury
Svazu architektů s jeho politickými zakázkami a kreslit si vlastní utopické
kontraprojekty. Dalo se setkávat s podobně smýšlejícími lidmi a přemýšlet o
svobodnější budoucnosti. Dalo se chodit na nepovolené demonstrace nebo
podepisovat petice. Dala se podepsat Charta 77. Dalo se projektovat svobodně a
v souladu s vlastním svědomím. To všechno a ještě mnohem více se před
listopadem 1989 dělat dalo. Nebylo to bez rizika, ale bylo to možné – za cenu
výtek nadřízených a pohovorů na kádrovém oddělení nebo policejní služebně,
nepříjemných diskusí se stavební výrobou nebo nezaplacených přesčasů. Záleželo
na každém, kolik kdo najde odvahy a kam až si troufne zajít.
Odpor
vůči normalizaci ze strany řady architektů starší generace, jež zažila doyeny
prvorepublikové architektury, vedl až k protiprávnímu policejnímu zrušení Svazu
českých architektů v roce 1971 a jeho nahrazení normalizačním, shora ustaveným
Svazem architektů ČSR. Na pozdější aktivity střední architektonické generace
Středotlakých, kteří neopomněli sledovat architektonické dění v zahraničí,
navázali předlistopadovým vzdorem nejmladší architekti, kteří založili řadu
úředně nepovolených, neoficiálních sdružení. Vedle odporu a protestů proti
erodujícímu normalizačnímu bezčasí tak od poloviny osmdesátých let začalo
promýšlení nové podoby architektonické profese po případné změně systému, jež
přišla poněkud neočekávaně v listopadu 1989. Po téměř okamžitém vzniku Obce
architektů a rozpuštění normalizačního Svazu se po dvou letech podařil
nejdůležitější krok: založení České komory architektů. Architekti si konečně
vydobyli to, oč se tak dlouho snažili.
Je
tedy potřebné a nutné, aby se dnes architekti vůči něčemu vymezovali a
protestovali, aby dělali něco navzdory? Poslední tři desetiletí ukazují nejen,
že je to potřeba, ale jde mnohdy o stejné či podobné motivace. Žijeme v mnohem svobodnějších poměrech ekonomicky
globalizovaného světa. Na místo politického diktátu a policejních represí ovšem
nastoupila opojná vůně peněz, nekritické sebevědomí a pramalé respektování
sociálních nebo environmentálních limitů. Otevřené hranice a architektonické
portály umožňují přímou či rychle zprostředkovanou zkušenost s nejnovějšími
architektonickými trendy a ikonami. Průmyslové stavební systémy a
digitalizované projektování dovolují v neskutečně krátkém čase postavit téměř
cokoliv. Nezřídka ale kvalita, etické a estetické ideály ustupují do pozadí a
vyhrávají snadná, rychlá nebo lukrativní řešení.
Nemohli
bychom a ani jsme nechtěli pojmenovat a představit všechna minulá a dnešní
NAVZDORY. Pokusili jsme se o zmapování malé, avšak podle našeho názoru důležité
součásti české architektonické scény posledních padesáti let. Chtěli jsme jen
trochu osvětlit jeviště zaplněné někdy již pozapomenutými myšlenkami,
tendencemi, osobami, projekty či stavbami, které kladou tolik důležité
pochybovačné otázky o naší minulosti, přítomnosti a budoucím směřování
mainstreamu české architektonické tvorby.“
podle podkladů pořadatele
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...