Negrelliho viadukt slaví své otevření, a to rovnou
dvakrát. Přesně 1.6. před 170 lety se po mostě projel první vlak, a právě 1. června 2020 se most znovu otevřel dopravnímu provozu po téměř tříleté rekonstrukci.
Negrelliho viadukt vznikl v letech 1845-1849 jako
součást železničního propojení Olomouc-Praha-Drážďany. Se svými 1 110 metry
délky neměl v Evropě přes půl století konkurenci a doposud je nejdelším
železničním mostem u nás. Na stavbě se tehdy podílelo až 3 000 českých,
německých i italských dělníků pod vedením inženýra Aloise Negrelliho, který měl
celou stavbu na starost. Ve světovém měřítku šlo o ojedinělou stavbu, ale i
dnes viadukt zůstává impozantní stavbou, proto i jeho rekonstrukce přitahovala
zaslouženou pozornost.
Původně most sestával z 87 oblouků, z nichž osm stálo přímo
ve Vltavě. V roce 1871 byl most rozšířen o karlínský spojovací viadukt o
délce 351 metrů. Během současné rekonstrukce bylo opraveno 100 oblouků, z nichž
45 získá nové využití nekomerčních a komerčních prostor pro oživení města. Část
oblouků je kamenná a část z cihel. Právě na opravy cihlových oblouků naše
společnost Klinker Centrum dodala více než 300 000 ks červených klinker
cihel ve formátu 290x140x65 mm. Pod dohledem památkářů byla část cihlového
zdiva obnovena a část nahrazena klinker cihlami od nás.
Rekonstrukci provedly společnosti HOCHTIEF CZ a. s., STRABAG
Rail a.s. a AVERS, spol. s r. o. Z plánovaných dvou let oprav se nakonec
díky horšímu stavu některých oblouků protáhla rekonstrukce na téměř tři roky. Skoro
tříleté práce zahrnovaly kompletní výměnu železničního svršku včetně
technologických částí, výměnu 3,3 km kolejnic a zastaralého zabezpečovacího
zařízení. Také náklady se vyšplhaly z původních 1,4 mld. na 1,9 mld. Kč.
Negrelliho viadukt je bezesporu unikátní stavbou
v centru Prahy – na jedné straně kulturní památka, na druhé straně
železniční tepna. Do budoucna má být také každodenním centrem pro setkávání
obyvatel a návštěvníků Prahy. V několika opravených obloucích by měl
vzniknout prostor, kde najdeme kavárny, obchůdky a nové klidové plochy se
zelení a stromy.
My v Klinker Centru jsme rádi, že na tento projekt byly
pro technické a vzhledové vlastnosti vybrány právě klinker cihly z naší
nabídky a že se díky kooperaci s firmou Avers podařilo krásné dílo. Vedle
stavby Tunelu Blanku a rekonstrukcí pražských kanalizací byl tak pro nás Negrelliho
viadukt dalším velkým projektem v Praze, na který jsme opravdu hrdí.
Děkujeme všem, kteří se na rekonstrukci podíleli a věříme, že most bude po této
zásadní rekonstrukci sloužit minimálně dalších 170 let.
www.klinkercentrum.cz
tisková zpráva
Souvisejíc články:
Negrelliho viadukt se otevřel 1.6.2020
Nový most na Negrelliho viaduktu 135.2019
Oprava Negrelliho viaduktu se zdrží 24.8.2018
Negrelliho viadukt je druhým nejstarším stojícím mostem v Praze 19.2.2018
Dnes začne rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Karlíně 8.6.2017
Negrelliho viadukt 30.9.2016
Léto pod Viaduktem Karlín 2016 28.6.2016
Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město 12.5.2016
Interaktivní diskuze se sousedy o Negrelliho viaduktu jako příležitosti 13.1.2015
Symposium Metamorfózy viaduktů v evropských městech 10.12.2014
Negrelliho viadukt zaplní na tři dny galerie, koncerty a divadla 19.9.2013
Trať galerií Praha – Karlín – Viadukt 18.9.2013
E15: Správa železnic opraví pražský Negrelliho viadukt 27.11.2012
Negrelliho (Karlínský) viadukt 21.2.2008
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.