KDY: 30/07/20 – 20/09/20
ZAHÁJENÍ VÝSTAVY: ve čtvrtek 30. července od 19 hodin
KDE: Galerie Jaroslava Fragnera, Betlémské nám. 5a, Praha 1
Galerie Jaroslava Fragnera otevírá výstavu na téma udržitelné
architektury
Nejrůznější odpovědi
na aktuální otázku, jak lze zodpovědně přistupovat k současné výstavbě, nabízí od
30. července výstava s názvem Estetika udržitelné architektury v pražské
Galerii Jaroslava Fragnera. Na 60 příkladech úspěšných projektů s ekologickým
podtextem z Čech i zahraničí se návštěvníci seznámí s hlavními trendy
udržitelné architektury. Výstava představí úspěšné projekty od bytových a
rodinných domů či celých čtvrtí, komerčních i společenské staveb, konverzí
industriální architektury, brownfieldy, ale zaměřuje se také obecně na krajinu
a veřejný prostor. Výstavu doprovází i stejnojmenná česko-anglická publikace a
doplní ji i odborné debaty a přednášky. Cílem projektu je ukázat, do jaké míry
se principy udržitelnosti daří zapojit do celku díla jako jeho samozřejmá
integrální součást, která se neuplatňuje na úkor estetických, ale ani
uživatelských či ekonomicko-technických hodnot stavby. Hledá východiska při
vytváření nových vazeb mezi naším vztahem k životnímu prostředí a
udržitelností a odpověď na otázku, zda architektura ještě může sehrát významnou
roli při záchraně planety a nebýt jen nástrojem kumulace kapitálu či vytváření
estetických forem bez etického imperativu. Jak správně vystihl problematiku
udržitelné architektury chilský architekt Alejandro Aravena: „Udržitelnost
není nic jiného než přísné dodržování zdravého rozumu.“
Projekt Estetika udržitelné
architektury připravila Galerie Jaroslava Fragnera ve spolupráci
s Ústavem dějin umění AV ČR (v rámci programu Strategie AV 21), Fakultou
umění a architektury TUL a galerií design factory Bratislava. Výstava potrvá do
22. září. Více informací na www.gjf.cz.
Průzkumy a dopady
klimatické změny na krajinu nás nutí urychleně reagovat. Je třeba hledat nové
přístupy a téma nelze zúžit jen na domy nízkoenergetické, pasivní či aktivní.
Odborná veřejnost musí ve spolupráci s politiky najít konsensus
v aplikaci klíčových strategií v rámci definice současných nároků na
udržitelnou architekturu. Od letošního roku začíná i v ČR platit směrnice
Evropské komise, podle níž bude třeba realizovat novostavby v režimu téměř
nulové energetické spotřeby. Galerie Jaroslava Fragnera se tomuto tématu věnuje
od roku 2008, kdy realizovala ve spolupráci s Petrem Kratochvílem projekt
Zelená architektura.CZ / Green Architecture.CZ. „Město bez perspektivní ekonomické základny a bez vnitřní sociální
soudržnosti stěží může být trvale udržitelné. Například Freiburská charta
udržitelného urbanismu definuje 12 pravidel, mezi nimiž jsou jak zásady
prostorového uspořádání (s důrazem na „město krátkých vzdáleností“ a primát
veřejné dopravy), tak zásady demokratické veřejné správy, participace, rozvoje
místní ekonomiky, vzdělávání, kvality veřejných prostorů apod. Podobné principy
můžeme najít v základech urbanistických koncepcí nových vzorových čtvrtí
Vídně (Seestad Aspern), Hamburku (výstavba v rámci IBA Hamburg) a dalších
evropských měst,” vysvětluje jeden z kurátorů Petr Kratochvíl.
Z českých realizací
můžeme zmínit Krkonošské centrum environmentálního
vzdělávání od Petra Hájka nebo novou budovu centrály ČSOB v Radlicích od
Marka a Štěpána Chalupových. V třicítce zahraničních příkladů figuruje například
Kulturní čtvrť Helsingor (BIG, AART Architects) nebo vídeňský ukázkový příklad
Jezerního města Aspern (AllesWirdGut, Querkraft ad.).
Mezi
českými příklady zastává významnou pozici Univerzitní centrum energeticky efektivních
budov ČVUT, v němž vede Laboratoř stavební tepelné techniky Jan Tywoniak,
který k tématu výstavy dodává: „Vyspělejší řešení zpravidla vyžadují
větší preciznost ve všech etapách přípravy a realizace stavby. Omezení obvykle
akceptované nekvality může být interpretováno jako nezbytné zvýšení nákladů. To
bývá nekorektně připisováno právě snaze dosáhnout pasivní standard, integrovat
ve značné míře systémy pracující s obnovitelnými energiemi apod. zejména
těmi, kteří se brání všemu novému.“
Architektonická
koncepce výstavy je připravena ve spolupráci s Ateliérem Informované Architektury
na Fakultě umění a architektury TUL s technologickou podporou CXI (Ústav
pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace, TUL), který na výstavě
prezentuje akademický projekt Digitální dřevo. „Náš výzkum
se zaměřuje na nové a alternativní možnosti využití jednoho z nejstarších
stavebních materiálů,“ vysvětluje vedoucí ateliéru a proděkan fakulty
architekt Saman Saffarian a dodává: „Spolu s mými studenty představíme potenciál
dřeva v oblasti digitálního navrhování a parametrické optimalizace, který
lze využít v architektuře a stavebním průmyslu.“
Ve dvorním traktu
Betlémské kaple bude v rámci výstavy postaven přístřešek Pallet Bottle Cabin, který navrhla pro uprchlické tábory
v Řecku česká umělkyně Veronika Richterová. Součástí bude rovněž instalace
Veroniky Miškovičové (UMPRUM) věnovaná biomase
mikrořas jako možnému zdroji obnovitelné energie.
Na několika obrazovkách
budou představeny nejen některé prezentované realizace, ale rovněž ukázky
z připravovaného dokumentu o udržitelnosti
olympijské architektury (Haruna Honcoop), projekty studia Jindřicha Ráftla
a Jana Tůmy R/FRM věnované propojování přírody,
architektury a nových technologií nebo dokument o architektuře a umění na Islandu (Jiří Straka, Dan Merta).
V průběhu
výstavy se uskuteční také doprovodný vzdělávací
program pro děti, který hravou formou představí principy ekologického
stavění a jeho přidanou hodnotu.
kurátoři/ Petr Kratochvíl, Dan Merta
úvodní texty/ Petr Kratochvíl, Hans
Ibelings, Jan Tywoniak, Petr Kropp, Dan Merta
Česko-anglická publikace/ eds. Petr Kratochvíl, Dan
Merta, Klára Pučerová
320 stran, grafika Jiří
Příhoda
architekti a ateliéry/
3XN Architects
AART Architecs
ABatelier
ADR
Andrej Rodziňak
Antonín Železný
architektonické studio Radko Květ
ASGK Design, s.r.o.
Atelier Loidl Landscape Architects Berlin
Barbora Ponešová
Benthem Crouwel Architects
BIG
Boeri Studio
BORÁK ARCHITEKTI
Bosch Slabbers Landscape
Burgos & Garrido
Cobe
DAM architekti
David Prudík
Dimitri Roussel
Fakulta architektury ČVUT
v Praze
Fiala + Němec
Fránek architects
HAMR
HHS Planer + Architekten AG
HOSPER
Chalupa architekti
IttenBrechbuhl
Jan Foretník
Johannes Tovatt
Johannes Tucks
Josef Pleskot, AP atelier
Juri Troy Architects
Kamil Mrva Architects
Karin Teichmann
Khammash Architects
Koen van Velsen Architecten
Kristina Magasaníková
LAND BENEDEK ARCHITECTS
M&P architekti
Meyer en Van Schooten Architecten
Michal Šperling
Mojmír Hudec
MS architekti
MVRDV
Nicolas Laisne
OFFICE 110
OK Plan Architects
OXO Architectes
Petr Hájek Architekti
Petr Stolín Architekt
Porras La Casta
Prodesi
Projektil architekti
RB ARCHITECTS
Reinhard Müller
Rubio & A-Sala
saviozz fabrizzi
architectes
SEA Architekt
Snøhetta
SOA Architekti
Sou Fujimoto
Studio Granda
Šenbergerová,
Šenberger-architekti
Team V Architecture
UNStudio
Veronika Richterová
Vojtěch Kolář
Werner Sobek
West 8
WilkinsonEyre
zerozero
ZJA Zwarts & Jansma Architects
• Kurátoři Petr Kratochvíl a Dan Merta vybrali na šedesát příkladů, jak je v současnosti veden mezinárodní architektonický diskurz na dané téma.
• Architektonická koncepce je připravena ve spolupráci s Fakultou umění a architektury TUL v rámci projektu Digitální dřevo.
• Česká umělkyně Veronika Richterová pro tuto příležitost vystavuje ve dvorním traktu Betlémské kaple svůj projekt Pallet Bottle Cabin, pilotní projekt pro úprchlické tábory v Řecku.
• Součástí vernisáže bude i křest publikace, jejíž grafickou podobu připravil Jiří Příhoda, a do které svými texty přispěli vedle kurátorů také Hans Ibelings, Jan Tywoniak a Petr Kropp.
Autoři esejí:
prof.
PhDr. Petr Kratochvíl, CSc., kurátor výstavy
Filozof a historik architektury, vědecký
pracovník Ústavu dějin umění Akademie věd ČR a profesor na Fakultě umění a
architektury TU v Liberci. Zabývá se architekturou a urbanismem 20. a 21.
století a jejich aktuální teorií.
prof.
Ing. Jan Tywoniak, CSc.
Profesor na katedře Konstrukcí pozemních
staveb ČVUT v Praze. Vede Laboratoř stavební tepelné techniky UCEEB. Zasazuje
se o využití nových prvků obálky budov s využitím stavebně-fyzikálních poznatků
a zásad udržitelného rozvoje.
Hans
Ibelings, Ph.D.
V Kanadě působící nizozemský historik a
kritik moderní a současné architektury. Působil jako kurátor výstav v NAI,
založil a vedl vlivný mezinárodní časopis A10 new European architecture a v současnosti The
Architecture Observer. Přednáší na University of Toronto.
Dipl.-Ing.
architekt Petr Kropp
Absolvent architektury na TU Dortmund,
působící v letech 1990–2019 v Nizozemí v ateliéru Benthem Crouwel
Architects, od roku 2018 vede nově založenou Kancelář architektury města
Karlovy Vary.
Mgr.
Dan Merta, kurátor výstavy
Historik umění a
estetik, působil jako kurátor výstav na Pražském hradě, tajemník Společnosti
Jindřicha Chalupeckého a vedoucí odboru kultury MČ Praha 3. Od 2001 roku vede
Galerii Jaroslava Fragnera s důrazem na aktuální problematiku a veřejný
prostor.
podle podkladů pořadatele
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.