Proti požáru chrání chatu moderní hasící zařízení
Rekonstrukce
vyhořelé chaty Libušín na Pustevnách je kompletní, po šesti letech od požáru se
30. července otevírá veřejnosti. Roubence architekta Dušana Jurkoviče se
vrátila podoba a barevnost z roku 1925. Došlo k výměně vytápění za tepelná
čerpadla nebo zavedení požárních čidel a moderního plynového hasicího zařízení.
Všechny restaurátorské práce byly prováděny ručně původními technologiemi pod
dohledem experta. Za projektem rekonstrukce stojí ateliér Masák & Partner.
Obnova chaty Libušín v obci Prostřední Bečva v
Beskydech se týkala kompletně celé budovy. Požár v roce 2014 výrazně poškodil
hlavně jeho pravou část, ve které se nachází umělecky nejhodnotnější jídelna.
Rekonstrukce začala v dubnu 2016. Investorem a majitelem budovy je Národní
muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, na pokrytí nákladů se finančně
podíleli lidé veřejnou sbírkou.
Návrh
nové podoby národní kulturní památky dostala do rukou architektonická kancelář
Masák & Partner, která patří k předním českým
společnostem věnující se opravám historických budov. K vypracování projektové dokumentace využívá speciální
metodiku zvanou Building Information Management (BIM), která umožňuje koordinovat veškerá potřebná
projektová data a vytvořit virtuální 3D model. „Co dokázal mít Dušan Jurkovič pouze v hlavě, my jsme měli v počítači.
Moderní technologie sloužily k tomu, aby to ve výsledku bylo co nejvíce
původní. Bez moderních technologií bychom chatu neobnovili, bez původní práce
by zase výsledek nebyl tak hezký. Tyhle dvě věci se nedají úplně oddělit, u
oprav památek jdou ruku v ruce,“ říká Jakub Masák, zakladatel ateliéru
Masák & Partner.
Tradiční
ruční práce
Nový Libušín vznikl jako vědecká rekonstrukce, tedy
za použití původních technologií. U všech oprav byly dodrženy tradiční
rukodělné řemeslné postupy, používaly se původní materiály a technologie. „Chata je opravdu postavená rukama tak, jak
ji postavil Jurkovič. Řemeslníci se museli naučit dělat svoji práci ručně a má
to praktický důvod. Například ručně hoblované prkno vydrží na povětrnosti
řádově o desítky let více než prkno, které je opracované hoblovkou,“ přibližuje
Jaroslav Svěrek, architekt a specialista obnovy památek ateliéru Masák &
Partner.
Dřevo pro stavbu se pokácelo v zimě, kdy je ve
stromech nejméně vody a ve stejné nadmořské výšce, kde se nachází Pustevny, aby
odolávalo místním podmínkám. Z každé jedle, kterou pro stavbu darovaly Lesy
České republiky, byl vytesán jeden trám. Ty nové doplnily původní, kterých se
podařilo zachovat jen minimum.
Návrat k originálu
Referenčním bodem obnovy i barevnosti se stal rok
1925, kdy byla památka zprovozněna po první světové válce. Jako podklady pro
obnovu sloužil projekt z roku 1985 a 3D model z roku 1995. Důležitým zdrojem
informací byly historické fotografie zachycující autentický vzhled chaty.
Původní podobu získal i interiér secesní lidové stavby.
Tradiční metodou řemeslníci vytvořili například fresky a sgrafity s motivy
valašských a slovenských pověstí od Mikoláše Alše. Barvy vyrobené dle původní
receptury z lněného oleje a přírodních pigmentů byly nanášeny na omítku ručně. V roubence zůstala zachována jídelna i ubytovací
části.
Unikátní
požární ochrana
Obnova Libušína se neobešla bez změny vytápění na
tepelná čerpadla a zajištění hasicího zařízení. V nejcennější části interiéru
(jídelně) je plynové stabilní zařízení. Velmi náročný a zároveň unikátní způsob
řešení, který se používá u muzejních archivů a expozic s archiváliemi, kde
nelze hasit konvenčním způsobem s využitím pěny nebo vody. „Inertní plyn vpuštěný do místnosti sníží procento kyslíku a tím zamezí
hoření. Ve střešním plášti šindelové střechy jsou naopak vyskakovací hlavice
vodního systému, které slouží pro postřik fasád a povrchu střech. Aby obvodový
plášť roubenky správně těsnil a byl nepropustný, byla vnitřní strana obvodové
konstrukce opatřena mezivrstvou speciální fólie, tzv. moderní parozábranou,“
popisuje Svěrek zabezpečení Libušína. Celá budova je také opatřena požárními
čidly a hlasovým hlášením.
O
společnosti
Architektonický
ateliér Masák & Partner se na trhu pohybuje od roku 1996.
Výrazná část architektonické a projekční činnosti týmu kolem Jakuba Masáka,
zakladatele ateliéru, je zaměřena na péči o památkové objekty. Stojí například za rekonstrukcí
budovy Státní opery Praha nebo chaty Libušín na Pustevnách, připravovanou
modernizací Divadla Na Vinohradech či opravami interiéru i exteriéru Pražského
hradu. Ateliér, tvořený zkušeným týmem kolem čtyřiceti lidí a rozsáhlým okruhem
externistů, využívá při své práci špičkovou technologii BIM, – jeden z
nejvyspělejších 3D modelovacích procesů na trhu. Díky tomu je ateliér schopen
garantovat investorovi pevnou cenu za realizaci díla. Za dobu svého působení
dokončil ateliér Jakuba Masáka přes 400 projektů.
tisková zpráva
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Slovy klasika – taková blbost a tolik práce. Je mi líto, ale podle mého názoru by se to spíš hodilo někam do Disneylandu…na druhou stranu, proti gustu žádný dišputát, každý to máme prostě nastavené jinak. Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na jistého Adolfa Loose.
Klobouk dolů! Všichni, kdo se na tomto mistrovském díle podíleli, jsou frajeři a zasluhují velký respekt.