Dva prostorné moderní byty vznikly radikální rekonstrukcí zchátralých interiérů historického paláce v italském městě Brescia. Byty mají shodný půdorysný tvar, nacházejí se totiž v podlažích přímo nad sebou. Kvůli rozdílu ve světlé výšce však bylo třeba najít pro ně odpovídající individuální architektonická řešení. Prostor Mezonetu v pianu nobile, ve druhém nadzemním podlaží, využívá vertikální aspekt s výškou stropu 4,4 metru. Byt se zaoblenou stěnou, který se nachází ve třetím nadzemním podlaží, naopak více pracuje s horizontálním směrem a místnosti odděluje sníženými příčkami.
Oba interiéry byly v nevyhovujícím technickém stavu. Původní dispozice rozdrobila prostory na množství malých místností, některé bez přístupu denního světla. Štukový podhled zakrýval nejzajímavější architektonické prvky – zdobené dřevěné průvlaky a dřevěný trámový strop. Ty byly odhaleny až na začátku demoličních prací.
Nosné dřevěné průvlaky vykazovaly v nálezovém stavu viditelný průhyb. Trámový strop je v bytech pnutý různým směrem; v Mezonetu v pianu nobile vede středový průvlak rovnoběžně s fasádou, v Bytě se zaoblenou stěnou kolmo k fasádě. Sekundární stropních trámy byly v několika místech nahodile oslabeny výřezy pro kouřovod. Nosná konstrukce byla proto zespodu vyztužena ocelovými sloupy a trámky a shora ve skladbě podlahy doplněna betonovou mazaninou s kari sítí.
Přísun denního světla a čerstvého vzduchu zajišťuje jen dvojice velkých oken do ulice. Ani v jednom bytě neodpovídalo stávající provozní a hygienické vybavení normovým požadavkům.
Cílem architektonického řešení bylo připomenout velkorysou atmosféru původních prostorů a přitom vytvořit čitelnou a funkční vnitřní dispozici. Provozy od sebe oddělují „stěnové objekty“ – velikostí na pomezí architektury a mobiliáře, formou navýsost současné v protikladu k textuře historických materiálů.
Snížená výška stěnových objektů propouští světlo do hloubky dispozice. Ve stejné výšce končí také sádrokartonová předstěna u obvodových zdí. Slouží nejen k zakrytí nerovností historické konstrukce, ale také k skrytému vedení instalací (rozvody elektřiny a médií) a k vystavení osobních předmětů v mělkých nikách.
Mezonet v pianu nobile se nachází v místě původního hlavního společenského sálu paláce. Velkorysost historického prostoru připomíná záměrně odhalená nepřerušovaná plocha stropu. Vložené objekty koupelny a spacího patra jsou řešeny jako abstraktní propojené útvary. Z obytného prostoru vede schodiště na spací patro, kde široká sádrokartonová konstrukce zábradlí slouží zároveň jako čelo postele a noční stolek. Objekt spacího patra v sobě skrývá další úložné skříňky, regály a niky.
Byt se zaoblenou stěnou rozdělují dvě snížené příčky, oblá a pravoúhlá, a samostatný objekt koupelny a šatny. Jednotlivé místnosti jsou tak spíše naznačené, než přísně uzavřené. Oblá příčka odděluje malou kuchyň na jedné straně a útulný výklenek jídelny s kulatým stolem na druhé straně. Pravoúhlá příčka definuje přechod z obytného prostoru do ložnice. Směrem do obytného prostoru navíc vytváří polici pro televizní obrazovku a niku pro radiátor, směrem do ložnice čelo postele.
Byty jsou vybaveny střídmě, ale pečlivě vybraným mobiliářem. Na míru vyrobené kuchyňské sestavy a truhlářské prvky z dubového dřeva doplňuje v mezonetu bílý a dubový nábytek, v bytě druhém nábytek z ebonizovaného tmavého dubu. Většina mobiliáře zachyceného na fotografiích pochází z dílny miduny, sesterské společnosti architektonického studia. Nábytek miduny navrhuje architekt Alessandro Preda a v italské Veroně jej vyrábí mistři truhlářského řemesla. Jednotlivé kusy kombinují nadčasovou formu s hřejivými materiály a rozmarnými akcenty. Vzniklé napětí mezi jemnou řemeslnou prací a minimalistickou formou dále umocňuje kontrast starého a nového, který se odehrává na úrovni architektury.
Materiály:
dubové dřevo – podlaha
dřevo dubu bílého – kuchyň, vestavěná knihovna, koupelnové komody, police pro
TV
bílý laminát – šatní skříně a police
sádrokarton na roštu z kovových profilů – vložené objekty a předstěny
stávající kámen a zdivo – odkryté obvodové zdi byly ošetřeny bezbarvým ochranným nátěrem
stávající stropy – trámové stropy byly zbroušeny a opatřeny ochranným nátěrem a vrstvou barevného laku
Autorská zpráva
Studio: alepreda architecture, www.alepreda.com
bílý laminát – šatní skříně a police
sádrokarton na roštu z kovových profilů – vložené objekty a předstěny
stávající kámen a zdivo – odkryté obvodové zdi byly ošetřeny bezbarvým ochranným nátěrem
stávající stropy – trámové stropy byly zbroušeny a opatřeny ochranným nátěrem a vrstvou barevného laku
Autorská zpráva
Studio: alepreda architecture, www.alepreda.com
Autor: Alessandro Preda
Fotografie: Ottavio Tomasini
Statika a technická podpora: Studio Tecnico Zampedrini
Realizace: Green Cantieri
Statika a technická podpora: Studio Tecnico Zampedrini
Realizace: Green Cantieri
Umístění projektu: Brescia
Země projektu: Itálie
Rok projektu: 2017
Rok dokončení: 2019
Zastavěná plocha: 60 m² každý byt
Hrubá podlahová plocha: 72 m² každý byt
Užitná plocha: 58 m² každý byt
Rok projektu: 2017
Rok dokončení: 2019
Zastavěná plocha: 60 m² každý byt
Hrubá podlahová plocha: 72 m² každý byt
Užitná plocha: 58 m² každý byt
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,