Hangár ve Zbraslavicích: energeticky soběstačný ostrov

K jihu stoupající louka a za ní les, výhled na Zbraslavice s věží kostela – místo pro novostavbu hangáru u letiště od Studia Raketoplán. Hala je umístěná tak, aby krajina netrpěla. Od vesnice zakrývá stavbu kopec; od luk, polí a lesa ji stíní dvě zelené stěny.

Hangár ve Zbraslavicích, autoři Studio Raketoplán, foto Petr Polák Studio

Energetický koncept zeleného ostrova okolní přírodě neubírá sílu, energii ani vodu. Fotovoltaické panely s přehledem pokryjí potřebu haly po celý rok, pro období bez slunečního svitu se přebytky ukládají do baterií. Masivní stále zelené stěny stíní a zlepšují mikroklima. Dešťová voda z retenčních nádrží se využívá pro splachování WC a zálivku zelených stěn a okolní vzrostlé zeleně. Přepad vícekomorové čističky odpadních vod je veden do polderu. Na sever orientovaný střešní světlík nebude v létě generovat tepelné zisky, naopak poslouží k větrání haly. V zimě může sklad promrznout, malé zázemí vytopí elektrické konvektory.

Hangár ve Zbraslavicích, autoři Studio Raketoplán, foto Petr Polák Studio

Při návrhu umístění, hmoty i dispozic je jednoznačně nejdůležitější krajinářské hledisko, které znamená rozhodnutí o usazení objektu do terénu, orientaci střešních rovin a jejich sklonu. Pro návrh jsou určující dva stávající geometrické prvky: stávající sklon terénu na pozemku a dále půdorysný „startovní bod“ v podobě rohu stávající výrobní haly. Hangár jsme usadili prakticky na polovinu výšky klesání, čímž vznikne dvoustupňový zářez na jižní straně a násyp do ztracena vyrovnaný na původní zeminu na té severní. Střešní roviny vycházejí z mírného sedlového tvaru stávajících budov. Přetažením jižní roviny o půl modulu nad tu severní vzniká svislý severní světlík.

Hangár ve Zbraslavicích, autoři Studio Raketoplán, foto Petr Polák Studio

Kvalita je v jednoduchosti a jednotnosti materiálů fasády a střechy. K prosvětlení jsou navrženy laminátové translucentní svislé plochy s profilací shodnou s plechem. Dispoziční řešení v rámci prostoru 42×30 metrů charakterizuje:

  • logistika letadel a omezení jejich případného poškození při manipulaci
  • dva druhy vstupních vrat se specifickým nárokem, servis, trvanlivost řešení pojezdu a hmotnost vrat
  • malé ale dostačující zázemí pro personál či návštěvníky a v 2.NP dvě jednotky pro letní krátkodobý pobyt
Hangár ve Zbraslavicích, autoři Studio Raketoplán, foto Petr Polák Studio

Velkou roli hraje statická stránka návrhu konstrukce, ekonomické hledisko výstavby a estetika svislých částí i celé nosné střešní konstrukce. Požadavky na manipulační prostor vyčistily půdorys rastru 5×7 čtverců (o stranách 6×6 m) tak, že zbyl pouze 1 sloup. Další sloupy jsou rozestaveny po obvodě a zavětrované v rozích diagonálami. Sloupy po obvodu nesou dvě osnovy 24 m a 18 m dlouhých nosníků. Obě tyto osnovy se potkávají asymetricky. Ve směru této osy je pnut nejvyšší a nejvíce zatížený nosník celé konstrukce, který je podepřen jedním, zmíněným sloupem. Pultové nosníky jsou po obvodu zavětrovány. Nosný systém je založen na základových patkách.

Hangár ve Zbraslavicích, autoři Studio Raketoplán, foto Petr Polák Studio

V oboru hospodaření s energiemi považujeme za důležité důsledné dotažení konceptu energeticky soběstačného ostrova do úspěšného a funkčního stavu. Objekt je napojen na vlastní vrt pitné vody se zásobníkem studené a elektrickým ohřevem teplé vody. Přípojka kanalizace bude ukončena vícekomorovým septikem s přepadem pročištěné vody skrze zemní filtr do vsaku.

Hangár ve Zbraslavicích, autoři Studio Raketoplán, foto Petr Polák Studio

Elektrická energie bude napojena na existující odběrné místo. Pevná přípojka bude pouze záložním zdrojem, pro svícení a malý ohřev vody bude v základu využívána energie z FVE uskladněna v bateriích. Kapacita FVE je nyní cca 10 kWp, pro svícení dostačující. V zimním období je zázemí vytápěno zářiči a elektrickými tělesy. Jako záložní zdroj poslouží pohyblivé zářiče pro lokální ohřev z baterií. Větrání v letních měsících bude zajištovat několik manuálních klapek a větracích otvorů. Přehřívání budou bránit zelené bariéry na jihozápadě a jihovýchodě, pomohou i nově vysazené listnaté stromy. Retence vody ze zpevněných ploch bude v poldru. Parkovací plochy pro automobily jsou dlážděny zatravňovacími prvky.

Autorská zpráva, kráceno

Místo stavby: Zbraslavice, okres Kutná Hora, Středočeský kraj
Autoři: Studio Raketoplán / Radek Vaňáč, Pavel Nalezený
Spoluautoři: Lukáš Bartheldi, Tomáš Hucek, Adéla Krídlová
Spolupráce: LLENTAB (statika); Iveta Dobřecká, Adam Bubla
Investor: Gramex
Dodavatel: LLENTAB, ATOS Ledeč nad Sázavou
Plocha pozemku: 11 618 m2
Zastavěná plocha: 1290 m2
Hrubá podlažní plocha: 1410 m2
Užitná plocha: 1350 m2
Obestavěný prostor: 8575 m3
Projekt: 2021
Realizace: 2022–2024
Foto: Petr Polák Studio

Hangár ve Zbraslavicích, autoři Studio Raketoplán, foto Petr Polák Studio

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*