V podhůří Krkonoš, na předměstí 30tisícového Trutnova, v průmyslové městské části Poříčí, se rodí nová galerie EPO1. Po letošním únorovém otevření zrekonstruované bývalé Zengerovy transformační stanice přeměněné do nové Kunsthalle v centru Prahy bude otevření dalšího velikostně ještě rozsáhlejšího galerijního prostoru v bývalé Elektrárně Poříčí další významnou kulturně společenskou událostí příštího roku.
Při pohledu na galerijní instituce obecně je důležité od sebe odlišit východiska, motivace, zacílení i odlišné finanční možnosti soukromého a veřejného sektoru. Přestože v EPO1 přibývá na pomyslné misce vah další element na straně soukromých galerií, otevírá se v jejím případě téma, které obvykle souvisí primárně s veřejnými institucemi. A tím je komplexní společenský dopad, kdy hlavním cílem nemusí být primárně návratnost investice a zisk, ale kultivace a iniciování pozitivních změn v širším území. O vzniku soukromé galerie samotný mecenáš Rudolf Kasper říká, že jde v první fázi o investování do renovace. EPO1 nevzniká v turisticky exponované lokalitě. Naopak. Je investicí do pozitivního posunu organismu města, potažmo celého regionu, kde se mapa turistických ohnisek teprve tvoří. Přestože se vize otevření galerie v lokalitě mimo hlavní turistická ohniska zprvu jeví jako příliš ambiciózní, může být počáteční risk v dlouhodobém časovém horizontu vyvážen významnou přidanou celospolečenskou hodnotou v podobě proměny charakteru turismu nejen v Královéhradeckém kraji, ale v celém středoevropském kontextu.
EPO1 nelze vnímat pouze z perspektivy architektury samotné, ale v jejím širším celospolečenském významu. Leitmotivem vnímání nového prostoru je otázka, jaký přínos může EPO1 mít a jakou úroveň svým vznikem nastavuje pro další soukromé galerie. Potažmo jak mohou soukromé galerie ovlivnit dlouhodobou strategii turistického ruchu v oblastech ocitajících se často mimo hlavní pulzující tepny. Na to vše můžeme pohlížet z časové perspektivy, kdy celý záměr ještě není dokončen, ale už jsou zjevné jeho hlavní kontury.
Motivace v investování do vlastního regionu
Na samém počátku v roce 2011 koupila firma Kasper průmyslový areál bývalé ČKD Dukly v Poříčí, jejichž součástí byly i budovy již nefungující elektrárny. Pro Kasper group specializující se na kovovýrobu a dřevěné nosné konstrukce byly objekty bývalé elektrárny pro výrobu nepoužitelné. Rodina Kasperových podporuje kulturní a společenský život ve svém regionu již řadu let a manželé se rozhodli nevšední industriální stavbu z počátku 20. století, s vědomím její výjimečnosti, proměnit na centrum současného umění. Zdá se, že do vize galerie je otisknutý genetický kód samotné firmy. Racionální, a přitom ambiciózní záměr zacílený na jedinečnost a specializaci, podtrhnutý praktickým využitím již existujícího zázemí blízké výrobní továrny. V galerii, jejichž hlavní výstavní prostor cílí na velkorozměrné sochy, se skloubil rodinný zájem podporovat současné umění s využitím vlastních výrobních možností. Hlavní prostor galerie je přímo propojen s výrobními ateliéry čekajícími na své umělecké rezidenty. Velkoformátové sochy budou vznikat přímo na místě. Na zázemí výrobních ateliérů přímo navazují prostory továrny, která nabízí další řemeslné zázemí divize Kasper KOVO. Komplexně pojatý proces cílí na mezinárodní galerijní úroveň, kde hlavní roli hraje jedinečný výstavní prostor o celkové ploše více než 4000 m2 a jeho provázání se zázemím pro svobodnou autorskou tvorbu.
Potenciál postindustriální krajiny
Načasování vzniku galerie přichází ve chvíli, kdy se region nachází z perspektivy turistického ruchu v transformačním období. Postindustriální charakter spolu se specifickou historií pohraničí se pozvolna stává turisticky atraktivním tématem. Poetiku obrazů zde netvoří pouze vábivý krajinný kontext blízkých Krkonoš, ale i atmosféra popílkových jezer a odkališť a s ní související sukcesní krajina. Otevření galerie v území, které samo o sobě není dosud výrazným turistickým cílem, svědčí o schopnosti přečíst skrytý turistický potenciál. EPO1 se nachází na půl cesty mezi CHKO Krkonoše a CHKO Broumovsko s Adršpašskými skalami. Na půl cesty mezi Prahou a Wroclawí. V budoucnu lze při naplnění územně plánovací dokumentace očekávat dobrou dopravní dostupnost z bezprostředně blízkého trutnovského obchvatu. Probíhají jednání o posílení MHD a vzniku nové autobusové zastávky. Pěší a cyklo dostupnost může posílit i blízké vlakové nádraží a cyklostezky lemující koryto Úpy i cykloturisticky atraktivní Kozí kameny. V kontextu širších vztahů by zapojení EPO do mapy turisticky atraktivních nástupních míst mohlo být odpovědí na overturismus a přinést odlehčení přetížených Krkonoš i Adršpachu, i zprostředkování jiného druhu prožitku urbanizované krajiny. Sledovat proměny prostředí, kde velkou roli sehrál industriální průmysl a jeho dopady na krajinu v průběhu staletí, což s sebou samo o sobě přináší další škálu vlastních témat.
Střídmost, solidnost a preciznost
Zdá se, že při výběru architektů sehrála klíčovou roli povaha i znalost investorů. Po úvodním jednání s architekty z OK PLAN ARCHITECTS (se zkušeností z realizace Humpolecké 8mičky) a původem náchodskou architektonickou kanceláří TSUNAMI padl výběr na studio, s jehož oslovením investoři nejprve váhali. Sám architekt Michal Ježek k tomu s pokorou dodává, že s typologií galerie neměla kancelář TSUNAMI předchozí zkušenosti, ale o to měla větší chuť a tah na branku. Hlavní náplní projekční práce ateliéru spočívala v architektuře spjaté s průmyslovými výrobními i nevýrobními provozy. Ostatně právě mnohaletá zkušenost při spolupráci na projektování průmyslových staveb pro rodinu Kasperových pravděpodobně vedla k výrazně střídmému návrhu.
Komplex budov bývalé elektrárny je dispozičně rozdělený na několik sekcí kopírujících od sebe hmotově odlišitelné části celého objektu. Pro zachování původní identity, proporcí včetně podoby vnějšího lícového zdiva byl záměrně zvolen způsob vnitřního zateplení temperovaných pobytových prostor.
První, administrativní část je oproti ostatním prostorům, kde hlavní roli hraje především vyčištění a sjednocení bez výrazných architektonických vstupů, doplněna členicími skleněnými příčkami. Celý prostor je přehledný a vzdušný. Kontrastem až technicistní strohosti jsou obrazy umístěné v jednotlivých pracovnách a na cihlu přiznaná původní štítová zeď, ke které byla administrativní část objektu v minulosti přistavěna. Myšleno je na dva byty v prvním podlaží pro rezidence umělců. Druhé podlaží vyplňují kanceláře.
V druhé části, hmotově výrazném prostoru původní rozvodny, se nachází pětipodlažní prostor „malé galerie“. Charakteristický konstrukční řád ocelových sloupů si díky konstrukčnímu detailu, kdy se samotné sloupy staly ztraceným bedněním pro betonovou vnitřní výplň, uchoval svůj původní subtilní charakter. Jsou to právě sloupy spolu s barevně akcentovaným částečně zachovaným pozůstatkem rozvodů, co tvoří jediný výrazný architektonický detail. Je zde patrný až pietní přístup architektů. Pro výstavní provoz tu ve vzájemné spolupráci vyvinul inženýr Jan Řehák s kurátorem Janem Kunzem, resp. ředitelem galerie, vlastní výstavní modulární systém pro variabilní a opakovatelné použití. Dispoziční řešení umožňuje v převýšeném, přes 5 m vysokém prvním podlaží umístit jak výstavní prostor, tak případné společenské zázemí s občerstvením pro návštěvníky. Programová náplň a tím i vlastní architektonické řešení se hněte spolu s celkovou koncepcí galerijního provozu a počítá se s variabilitou v průběhu času. Dvě prostorově totožná patra věnovaná galerii od sebe odlišuje rozdílná kompozice okenních otvorů. Nejvyšší, opět převýšené podlaží s otevřeným krovem nabízí další prostorově specifický a výrazný výstavní prostor, s jehož dokončením se počítá před otevřením v květnu příštího roku.
Třetí, hmotově nejmenší prostor – krček – osově propojuje bývalou rozvodnu s velínem. V nezatepleném prostoru najdeme přiznané původní ocelové kování oken. Spolu s velínem tvoří krček v dispozici symbolickou pomlku mezi odlišnými galerijními prostory. Výrazným prvkem tu je stropní prosklení s původním členěním se střešním světlíkem. Vstup do hlavní turbínové haly lemují vstupy do hygienického zázemí, vertikálního propojení schodištěm a místnosti pro workshopy. Při pohledu na sjednocený charakter dveří do programově odlišných provozů a vlastní největší haly lze prostoru vytknout architektonickou strohost a uniformitu. Ale je zřejmě, že se tu principiálně nepracuje se zdůrazněním hlavní osy celého komplexu či jedinečností vstupu do výstavních sálů, naopak koncept je důsledný a spočívá v očištění, nikoliv v interpretaci pohybu návštěvníka.
Prostorově nejvýraznější část komplexu bývalé elektrárny je hlavní hala, dělená na část strojovny, generátorovnu a vlastní turbínovou halu. Vstup do objektu s návštěvním lobby kopíruje koncept zbylé části a až puristická strohost je tu srozumitelná. Vlastní výstavní plocha této části představuje několik od sebe odlišných výstavních prostorů zabírajících podlahovou plochu 800, 530, 240 a 120 m2. Libreto návrhu a pomyslné cesty nepředstavuje pohyb skrz objekt a architektonické zdůraznění vlastní cesty, ale předpřipravený, vyčištěný a sjednocený prostor sám.
Architekt i prostor mlčí. Mluvit bude samotné umění. Dominantní výstavní prostor v hale prostorově navazuje na ochoz lemující nejvyšší výstavní prostor, kde je možné instalovat až do výšky téměř 19 m.
Základní architektonický koncept, v rámci nějž je strohý a krajně racionální přístup doplněný spoluprací s odbornou zkušeností Jana Kunze a vede k vyčištěnému prostoru a vizuálnímu sjednocení výstavních prostorů prostřednictvím primárně dvoubarevného spektra. Výraznější podpoření atmosféry je patrné pouze v místech, kde se vědomě připomíná patina historické paměti budovy a odkrývají autentické prvky původní architektury (podlaha, madla, zábradlí). Strojařsky přesné detaily vyvažuje akcentováním jakéhosi verneovského světa teplovodních potrubí. Architekti se v návrhu soustředili na srozumitelnost celku bez výraznějších autorských vstupů s důrazem na čistotu detailu. Celek postrádá okázalost. Absentuje ambice vytvářet vlastní prostorový příběh. Klíčová je funkčnost a zdůraznění samotného prostoru včetně využití původních technologií jeřábové konstrukce pro instalaci uměleckých děl. Autorská interpretace výstavních prostorů je vystavěna tak, aby nenarušila výklad budoucích instalací. EPO1 je solidní papír s neutrálním, a přesto jedinečným pozadím. Připravený na imaginaci, co teprve přijde v podobě vlastních uměleckých artefaktů. Magnetismus spočívá ve velkorysosti a připomenutí historie bez okázalosti a bez snahy povýšit novodobé architektonické vstupy na výraznější autorské dílo.
Riziko vyvážené trpělivostí
Riziko, jehož kořeny spočívají v samotné vizi promítnuté do dispozice, kdy dochází k provázání galerie a firmy Kasper, může spočívat v přílišné racionalizaci umělecké tvorby a posunu ve smyslu vzniku „fabriky na umění“. Proto je krajně důležitá role vedení a kurátora včetně uchopení celkové koncepce výstavního programu. Zodpovídá za něj nový ředitel Jan Kunze. Směřování galerie je klíčové i proto, že se nacházíme v době, kdy můžeme očekávat pokles financí ve veřejných galerijních institucích a lze předpokládat, že význam soukromého sektoru na tomto poli posílí. Proto bude zajímavé sledovat způsob výběru vystavujících umělců ve smyslu svobodného přístupu do galerijního světla, ale i v udržení rozmanitosti v obecnějším chápání společenské role galerijního prostoru. Jan Kunze k tomu podotýká, že významnou roli v tom budou mít externí kurátoři a jejich autonomie, a prozrazuje složení úvodních čtyř výstav spojených s otevřením EPO1 v květnu 2022. Kurátory budou Marcel Fišer, Adam Hnojil, Jan Kudrna, Daniela Kramerová. Je na co se těšit a nové kulturní instituci můžeme popřát trpělivost i vytrvalost v přístupu, kdy primárním cílem je posílení kulturní identity celého regionu.
Ida Chuchlíková
Vyšlo v časopise Stavba 2/2022
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.