Designér a architekt Adolf Loos, „idol
a hvězda modernismu“ bez fabulací a legend
Oldřich Ševčík
„Architektura v lidech probouzí pocity. Úkolem architekta je dát těmto pocitům precizní rámec.“ Adolf Loos
Od publikací, které opětovně rozebírají život a dílo známého architekta Adolfa Loose, čtenář očekává nová hodnocení a korektury – to, čemu se říká „uvedení tradovaných omylů na pravou míru.“ Takovýto způsob psaní má svoji hodnotu, to je obvyklé pole působnosti konzervativních historiků architektury, nicméně dám přednost knize, která přináší i novou perspektivu hodnocení, dvěma slovy: „nové tematizace“. A právě to Christopher Long, přes „život a dílo“ klíčového představitele počáteční „heroické fáze moderny“ Adolfa Loose, činí: otevírá téma modernismu.
V pěti esejích Christophera Longa před námi ožívá Adolf Loos – skvělý designer, architekt, neméně skvělý autor/spisovatel. Nebojme se toho slova, jeho němčina je „čistá, přímočará a ničím nezkalená-jedním slovem: moderní“; texty jsou „čiré, evokativní a zároveň úderné“, absence slovního balastu, brilantní myšlenky předkládá s naprostou sebejistotou, mezi architekty své doby nemá Loos obdobu (s.38).
Otázka „co je skutečně moderní“ a co se jen za moderní vydává, se stala vůdčím motivem Loosovy práce jako designera, architekta i kritika. Odpovědi, které přinášel, inspirovaly, ale i provokovaly – a to obě svářící se strany: modernisty i stoupence tradičních řešení. A Loos od počátku provokovat chtěl.
Takže, kdo je Adolf Loos viděný s odstupem času Christopherem Longem?
Odpovíme stručně: Celoživotní intelektuální zápas o podstatu moderny a s tím spojené proměny kultury.
Christopher Long koriguje a nově akcentuje: Dvanáctidenní plavba dvaadvacetiletého Adolfa Loose (měl za sebou nikoli úspěšná, přerušovaná vleklá studia s dvanácti hodinami angličtiny) se stala „zásadní transformační zkušeností Loosova života“ (s.13).
Doklady o tom, co viděl a které stavby Loose ovlivnily (Richardson?, Sullivan?), neexistují, jde o spekulace z toho, co mohl vidět.
V Chicagu strávil pouhých pět dní, doložena jeho textem je jen návštěva Světové výstavy tamtéž, a právě zážitek z této expozice je prokazatelně zásadní. Zato dva roky v New Yorku přeměnil Loos v „laboratoř na získávání zkušeností“.
Právě tam mladý Loos, v podřadných zaměstnáních i jako kreslič v architektonickém studiu, dokázal v boji o přežití zhodnocovat to, čemu se říká „životní zkušenost“.
Loos už tehdy napíše: moderní musí být veskrze praktické, a co je praktické je krásné; modernismus není třeba objevovat, již existuje – je všude, kde řemeslník či dělník vyvinul poctivé funkční řešení každodenního problému.
V New Yorku a v prodloužené zastávce v Londýně (typický Loos: obdiv k vysoké kultuře předmětů každodenní potřeby) na zpáteční cestě do Evropy nalezl alternativu, antitezi – nazval ji „abendländische Kultur“ – a započal ji rozvíjet vůči všemu, co v Rakousku nenáviděl.
Resumé? Zájem o architekturu je u mladého Loose až sekundární, v této fázi svého života myslí a píše jako designer a ten, kdo aspiruje na proroka moderny.
Intelektuální vyspělost úvah mladého Loose má těžiště v jeho mimořádné schopnosti zhodnocovat vlastní zkušenosti; „intelektuální ovlivnění“ Loose a jeho chápání moderny je až následně spojeno s Peterem Altenbergrem, Karl Krausem, Robertem Scheu („Loosova družina“, Loos jim vděčí za styl svých esejí) – ale i zde platí: u Loose dominuje schopnost originálního poznání, Loos jak nikdo jiný z jeho dobových souběžců rozpoznal a definoval kulturní směřování doby.
V druhém eseji Christopher Long rozplétá záhady (doba publikování – 1908? či 1910?, realita: ve francouzském znění 1913), mýty – kdo je terčem kritiky? (designeři: Otto Eckmann, Henry van de Velde, Joseph Maria Olbrich, pasáž k Josephu Hoffmannovi v poslední verzi článku nakonec vypustil), kontexty (otázka, zda designe je umění nebo řemeslo tehdy dělila vídeňské modernisty.
Teze přirovnávající ornament ke zločinu, či kladení rovnítka mezi nimi není u Loose původní atd., originální Loos je ve dvou tezích: v logice kulturního vývoje je založeno vymizení ornamentu, další vytváření nových ornamentů je brzdou pokroku).
Long předkládá obdivuhodně detailní genezi textu „Ornament a zločin“. Loos nad v něm obsaženými myšlenkami pracoval celé desítiletí a teprve potom vznikla dnes tak známá verze (Loos rád recykloval své ideje – a s úspěchem).
Christopher Long prokázal význam a četnost tématu ornamentu v dobových diskuzích (Werkbund, Muthesius!) s tím, že zakotvenost Loosových názorů v řemeslné výrobě (k problematice průmyslové výroby Loos mlčí!) způsobila, že se do závažných diskuzí ve Werbundu nezapojil.
Třetí esej rozebírá Loosův vztah k biedermeieru (jde o předzvěst jazyka moderního designu?) a otázku zdrojů inspirace pro komerční a rezidenční budovu krejčovského salonu Goldman&Salatch. Christopher Long uvádí hmotu budovy a další stavební prvky do překvapivé souvislosti s neoklasicismem přilehlého kostela sv. Michala (zato často uváděné ovlivnění Sullivanem odkládá).
Jak Loos ve své tvorbě postupoval? Kritizoval tehdejší ranný historismus, ale čerpal z minulosti, to, co se osvědčilo je třeba s respektem rozvíjet, jako designer a architekt radikálně „destiloval a transformoval“, jednoduchost a praktičnost mají dominovat – Loosův modernismus je „jasnozřivý“, znamená zachování historické kontinuity – proto nakonec „zůstal mimo hlavní proud modernistického dění.“ (s. 110).
V čem spočívá Loosův odkaz dnešku? Ve snaze „rozlišit co z minulosti je stále živé a co nikoli, co náleží do sféry umění a co je doménou každodennosti, co je pravdivé a co vykonstruované“ (s.121). Poslední dva krátké eseje přináší působivý „privátní portrét“ Adolfa Loose.
Resumé? Recenzovaná publikace Christophera Longa je výsledkem vyčerpávající práce s prameny a vyniká jedinečnou interpretací známé i doposud neznámé, nebo nedoceněné fakticity, redefinuje místo Loose v historii moderní architektury, promlouvá i do témat dnešní pozdněmoderní kultury a architektury.
Christopher Long: Eseje o Adolfu Loosovi. Praha, Kant 2019, 160 str., ISBN 978-80-7437-276-6
Oldřich Ševčík
Vyšlo ve slovenském časopise Arch IV 2019
Oldřich Ševčík
„Architektura v lidech probouzí pocity. Úkolem architekta je dát těmto pocitům precizní rámec.“ Adolf Loos
Od publikací, které opětovně rozebírají život a dílo známého architekta Adolfa Loose, čtenář očekává nová hodnocení a korektury – to, čemu se říká „uvedení tradovaných omylů na pravou míru.“ Takovýto způsob psaní má svoji hodnotu, to je obvyklé pole působnosti konzervativních historiků architektury, nicméně dám přednost knize, která přináší i novou perspektivu hodnocení, dvěma slovy: „nové tematizace“. A právě to Christopher Long, přes „život a dílo“ klíčového představitele počáteční „heroické fáze moderny“ Adolfa Loose, činí: otevírá téma modernismu.
V pěti esejích Christophera Longa před námi ožívá Adolf Loos – skvělý designer, architekt, neméně skvělý autor/spisovatel. Nebojme se toho slova, jeho němčina je „čistá, přímočará a ničím nezkalená-jedním slovem: moderní“; texty jsou „čiré, evokativní a zároveň úderné“, absence slovního balastu, brilantní myšlenky předkládá s naprostou sebejistotou, mezi architekty své doby nemá Loos obdobu (s.38).
Otázka „co je skutečně moderní“ a co se jen za moderní vydává, se stala vůdčím motivem Loosovy práce jako designera, architekta i kritika. Odpovědi, které přinášel, inspirovaly, ale i provokovaly – a to obě svářící se strany: modernisty i stoupence tradičních řešení. A Loos od počátku provokovat chtěl.
Takže, kdo je Adolf Loos viděný s odstupem času Christopherem Longem?
Odpovíme stručně: Celoživotní intelektuální zápas o podstatu moderny a s tím spojené proměny kultury.
Christopher Long koriguje a nově akcentuje: Dvanáctidenní plavba dvaadvacetiletého Adolfa Loose (měl za sebou nikoli úspěšná, přerušovaná vleklá studia s dvanácti hodinami angličtiny) se stala „zásadní transformační zkušeností Loosova života“ (s.13).
Doklady o tom, co viděl a které stavby Loose ovlivnily (Richardson?, Sullivan?), neexistují, jde o spekulace z toho, co mohl vidět.
V Chicagu strávil pouhých pět dní, doložena jeho textem je jen návštěva Světové výstavy tamtéž, a právě zážitek z této expozice je prokazatelně zásadní. Zato dva roky v New Yorku přeměnil Loos v „laboratoř na získávání zkušeností“.
Právě tam mladý Loos, v podřadných zaměstnáních i jako kreslič v architektonickém studiu, dokázal v boji o přežití zhodnocovat to, čemu se říká „životní zkušenost“.
Loos už tehdy napíše: moderní musí být veskrze praktické, a co je praktické je krásné; modernismus není třeba objevovat, již existuje – je všude, kde řemeslník či dělník vyvinul poctivé funkční řešení každodenního problému.
V New Yorku a v prodloužené zastávce v Londýně (typický Loos: obdiv k vysoké kultuře předmětů každodenní potřeby) na zpáteční cestě do Evropy nalezl alternativu, antitezi – nazval ji „abendländische Kultur“ – a započal ji rozvíjet vůči všemu, co v Rakousku nenáviděl.
Resumé? Zájem o architekturu je u mladého Loose až sekundární, v této fázi svého života myslí a píše jako designer a ten, kdo aspiruje na proroka moderny.
Intelektuální vyspělost úvah mladého Loose má těžiště v jeho mimořádné schopnosti zhodnocovat vlastní zkušenosti; „intelektuální ovlivnění“ Loose a jeho chápání moderny je až následně spojeno s Peterem Altenbergrem, Karl Krausem, Robertem Scheu („Loosova družina“, Loos jim vděčí za styl svých esejí) – ale i zde platí: u Loose dominuje schopnost originálního poznání, Loos jak nikdo jiný z jeho dobových souběžců rozpoznal a definoval kulturní směřování doby.
V druhém eseji Christopher Long rozplétá záhady (doba publikování – 1908? či 1910?, realita: ve francouzském znění 1913), mýty – kdo je terčem kritiky? (designeři: Otto Eckmann, Henry van de Velde, Joseph Maria Olbrich, pasáž k Josephu Hoffmannovi v poslední verzi článku nakonec vypustil), kontexty (otázka, zda designe je umění nebo řemeslo tehdy dělila vídeňské modernisty.
Teze přirovnávající ornament ke zločinu, či kladení rovnítka mezi nimi není u Loose původní atd., originální Loos je ve dvou tezích: v logice kulturního vývoje je založeno vymizení ornamentu, další vytváření nových ornamentů je brzdou pokroku).
Long předkládá obdivuhodně detailní genezi textu „Ornament a zločin“. Loos nad v něm obsaženými myšlenkami pracoval celé desítiletí a teprve potom vznikla dnes tak známá verze (Loos rád recykloval své ideje – a s úspěchem).
Christopher Long prokázal význam a četnost tématu ornamentu v dobových diskuzích (Werkbund, Muthesius!) s tím, že zakotvenost Loosových názorů v řemeslné výrobě (k problematice průmyslové výroby Loos mlčí!) způsobila, že se do závažných diskuzí ve Werbundu nezapojil.
Třetí esej rozebírá Loosův vztah k biedermeieru (jde o předzvěst jazyka moderního designu?) a otázku zdrojů inspirace pro komerční a rezidenční budovu krejčovského salonu Goldman&Salatch. Christopher Long uvádí hmotu budovy a další stavební prvky do překvapivé souvislosti s neoklasicismem přilehlého kostela sv. Michala (zato často uváděné ovlivnění Sullivanem odkládá).
Jak Loos ve své tvorbě postupoval? Kritizoval tehdejší ranný historismus, ale čerpal z minulosti, to, co se osvědčilo je třeba s respektem rozvíjet, jako designer a architekt radikálně „destiloval a transformoval“, jednoduchost a praktičnost mají dominovat – Loosův modernismus je „jasnozřivý“, znamená zachování historické kontinuity – proto nakonec „zůstal mimo hlavní proud modernistického dění.“ (s. 110).
V čem spočívá Loosův odkaz dnešku? Ve snaze „rozlišit co z minulosti je stále živé a co nikoli, co náleží do sféry umění a co je doménou každodennosti, co je pravdivé a co vykonstruované“ (s.121). Poslední dva krátké eseje přináší působivý „privátní portrét“ Adolfa Loose.
Resumé? Recenzovaná publikace Christophera Longa je výsledkem vyčerpávající práce s prameny a vyniká jedinečnou interpretací známé i doposud neznámé, nebo nedoceněné fakticity, redefinuje místo Loose v historii moderní architektury, promlouvá i do témat dnešní pozdněmoderní kultury a architektury.
Christopher Long: Eseje o Adolfu Loosovi. Praha, Kant 2019, 160 str., ISBN 978-80-7437-276-6
Oldřich Ševčík
Vyšlo ve slovenském časopise Arch IV 2019












Opravdu krásná proměna! Líbí se mi, jak byla rekonstrukce citlivě provedena se zachováním genius loci budovy, zároveň vzniklo moderní a…
Pěkné, designové a navíc z kvalitního materiálu, palec nahoru!
Perfektní rekonstrukce, vypadá to krásně a bude to mít i lepší využití..
Architektura moje neumožděná studia.
Architektura je moje hoby a neskutečná láska.