Architekti, krajinářští architekti a urbanisté z celého světa mají příležitost zapojit se do výjimečného projektu a podílet se na utváření centra metropole. Proměnu jedné z nejikoničtějších pražských budov završí nová vize veřejného prostoru před hotelem.

Společnost WIC Prague a.s., zastupující trojici českých podnikatelů Oldřich Šlemr, Pavel Baudiš a Eduard Kučera, hlavní město Praha a městská část Praha 1 vypsali architektonicko-urbanistickou soutěž, jejímž cílem je vytvořit z piazzetty před hotelem prostor, který bude inspirovat a přinášet radost jak obyvatelům, tak návštěvníkům Prahy. Motivoval je nejen osobní vztah k místu, ale i záměr obnovit význam hotelu jako společenského a kulturního centra. Současně byli přesvědčeni, že součástí nové kapitoly hotelu Fairmont Golden Prague musí být i proměna okolí, které zůstávalo desítky let opomíjené. Dříve jedna z nejzanedbanějších a komunikačně kolizních lokalit v samotném středu města se tak stává přívětivým místem sloužícím komunitě i návštěvníkům Prahy. Už zdařilá rekonstrukce hotelu řešila napojení na veřejný prostor u Vltavy.
Posledním kamínkem do mozaiky zůstává revitalizace piazzetty před hotelem. „Předpolí hotelu Fairmont Golden Prague je významným bodem městské krajiny, jehož obnova může nabídnout nový impuls nejen centru města, ale i jeho obyvatelům a návštěvníkům. Jsem přesvědčen, že nejlepším způsobem, jak nalézt širokou shodu nad budoucím uspořádáním náměstí, je zorganizovat mezinárodní architektonicko-urbanistickou soutěž, která by prověřila rozvojové možnosti této lokality,“ říká architekt a 1. náměstek primátora hl. města Prahy Petr Hlaváček. Soutěž uspořádá majitel pozemku na své náklady, uskuteční se však za aktivní účastí zástupců městské části Praha 1 i hlavního města Prahy, s nimiž vlastníci hotelu už uzavřeli memorandum o rozvoji území. „V této souvislosti oceňuji snahu investora o maximálně citlivou rekonstrukci objektu i celého jeho okolí,“ podotýká Hlaváček.

Soutěž RaumScape, která už je vyhlášená a k účasti stačí portfolio třech realizací veřejných prostranství, vyzývá k hledání inovativních a vizionářských řešení, která vnímají veřejný prostor a architekturu jako prolínající se vrstevnatou městskou krajinu. Přihlášky se uzavírají 2. června 2025. „Náměstí Miloše Formana je nyní v naprosto neúnosném stavu. Budeme usilovat o to, aby se v návrzích akcentovala zeleň, vodní prvky a podobně. Rozhodně nechceme, aby na piazzettě vzniklo třeba parkoviště, ale vybudovalo se něco, co bude dávat smysl,“ uvádí starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská.
Hledání ideálního návrhu na revitalizaci okolí hotelu začalo už v roce 2019, kdy jedna z historicky nejvýznamnějších budov v Praze přešla do vlastnictví současných majitelů. V neveřejném výběrovém řízení byl jako nejlepší vybrán projekt architekta Marka Tichého s názvem Staroměstská brána. Technicky i konceptuálně mimořádná rekonstrukce řešila jak obnovu samotné budovy, završenou otevřením hotelu Fairmont Golden Prague, tak obnovu širšího okolí. Projekt s důrazem na zachování autenticity a historické hodnoty byl poprvé představen veřejnosti v roce 2021 a vyvolal debatu. Řešilo se především téma zástavby malé části prostoru před hotelem. Kvůli tomu se investoři rozhodli pokračovat v revitalizaci piazzetty prostřednictvím samostatného projektu.

Na základě doporučení hlavního města Praha i městské části Praha 1 oslovili vlastníci hotelu Fairmont Golden Prague v roce 2024 tým CCEA MOBA, aby připravil koncept otevřené architektonicko-urbanistické soutěže, kterým se završí projekt Staroměstské brány. „Vítěz této soutěže je pro mě pomyslně posledním spolupracovníkem na velké obnově hotelu Fairmont Golden Prague a jeho okolí. Jsem rád, že se mohu podílet na výběru vítězného návrhu a tím dokončit celý projekt ve vizi Gesamtkunstwerku, tedy původního přístupu Karla Filsaka,“ říká Marek Tichý.
Koncept mezinárodní soutěže RaumScape vychází z unikátního konceptu Raumplanu, který poprvé představil významný architekt Adolf Loos v Müllerově vile, postavené v Praze roku 1930. Loosův nový způsob práce s prostorem překračuje tradiční pojetí podlaží a místo toho využívá různé výškové úrovně a meziúrovně, čímž vytváří plynulé a vzájemně propojené prostory. Soutěž RaumScape (Raumplan + Landscape) přenáší inspiraci Loosovou filozofií do kontextu současné krajinářské architektury a městského designu. Revitalizace významného veřejného prostoru v historickém centru Prahy představuje nejen inspirativní výzvu, ale i příležitost prohloubit dialog mezi minulostí, přítomností a budoucností tohoto místa.

Hotel, vystavěný na přelomu 60. a 70. let, se stal symbolem poválečné modernistické architektury. Piazzetta byla původně navržena v souladu s architektonickými principy své doby. Sloužila jako střecha podzemního parkoviště s rampami a betonovým soklem pro ventilaci a z třetiny nebyla přístupná veřejnosti, což omezovalo potenciál tohoto prostoru jako otevřené městské plochy.
Ze soutěže RaumScape by mělo vzejít soudobé kvalitní veřejné prostranství. A to s ohledem na památkovou rezervaci a dnes již samozřejmé nároky, jako jsou udržitelnost a modrozelená infrastruktura. Piazzetta o rozloze 3200 m2 skýtá nebývalý prostor pro architektonické a urbanistické vize. „Taková parcela už v centru není. Pro architekty z celého světa je to neopakovatelná příležitost podílet se na dotvoření Pařížské ulice a zároveň významné části Starého Města. Očekáváme, že se do soutěže zapojí špičkové světové kanceláře,“ upozornil Igor Kovačevič z CCEA MOBA, realizátora soutěže.
Zadáním je navrhnout na velkorysé ploše vertikální komunikace, tedy schody a výtah, a nutné technologické zázemí pro podzemní parkování a komerční nájemní plochu. Minimálně 3000 m2 plochy musí zůstat přístupných veřejnosti, přičemž alespoň 600 m2 z této výměry by mělo náležet zeleni, případně další vegetaci. Odstranění bariér a vhodné začlenění technologických a komunikačních ploch zajistí, že místem bude opět možné přirozeně procházet – pěšky, s kočárkem i na kole. Náměstí Miloše Formana tak naplní potenciál stát se novým kultivovaným místem moderní metropole – štědrým k veřejnosti a zároveň zohledňujícím potřeby hotelu a jeho hostů. Revitalizace piazzetty navíc přispěje k pocitovému prodloužení ulice Pařížská až na Dvořákovo nábřeží.
Očekává se, že soutěžící architekti a urbanisté představí nejen vizuálně přesvědčivý návrh, ale také promyšlený koncept údržby, správy a provozu. Návrhy mají zohlednit investiční náklady na úpravu celého prostoru v odhadované výši 150 milionů korun. „Celý projekt by měl být ekonomicky návratný,“ poznamenává spolumajitel hotelu Pavel Baudiš. Všímá si, že o architektonicko-urbanistickou soutěž na revitalizaci piazzetty před hotelem je obrovský zájem v Česku i ve světě. Vítěze vybere pečlivě sestavená porota.
Nezávislost soutěže garantují renomovaní zahraniční odborníci, k nimž patří CEO dánské krajinářské kanceláře SLA Mette Skjold a děkanka Harvard GSD a spoluzakladatelka WW Architecture Sarah M. Whiting, která bude porotě předsedat. Doplní je ředitelka Galerie hlavního města Prahy Magdalena Juříková a architekt Petr Burian. „Ve společnosti SLA se specializujeme na krajinářskou architekturu, urbanistický design a plánování, přičemž klademe důraz na začlenění přírodně orientovaného designu do městského prostředí. Těším se, že budu moci v rámci soutěže uplatnit své zkušenosti v této oblasti,“ říká Mette Skjold.
Jako zástupci zadavatelů soutěže zasednou v porotě architekt a 1. náměstek primátora hl. města Prahy Petr Hlaváček, architekt projektu Staroměstská brána a rekonstrukce hotelu Fairmont Golden Prague Marek Tichý či radní Prahy 1 Karel Grabein Procházka. Přizváni byli i další uznávaní tuzemští odborníci jako specializovaná územní pracovnice Odboru památkové péče pražského magistrátu Zdeňka Baštová. Vyslyšen bude i názor pracovníků IPR Praha Barbory Břízové a Jakuba Zuzaly, profesně zaměřených na krajinu a modrozelenou infrastrukturu, respektive veřejná prostranství. Z městské části Praha 1 přidají svůj pohled na věc radní pro bezbariérovost Ivana Antalová a radní pro kulturu David Bodeček. Dále se zapojí statik Ivan Němec a spoluzakladatelka spolku Občané Prahy 1 Lucie Konášová.
Tisková zpráva, doplněno
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…