
Součástí stavby čtyřkilometrového severovýchodního obchvatu Pardubic, který má zásadně ulehčit dopravní situaci v regionu, je impozantní most přemosťující slepé rameno Labe a samotnou řeku Labe. Most, který po svém dokončení bude největším zavěšeným mostem v České republice, má celkovou délku 257 m a rozpětí 135 a 122 m mezi ložisky na opěrách.
Most SO 203 na silnici I/36 Pardubice, Trnová–Fáblovka–Dubina
Místo: Pardubice – výstavba severovýchodního obchvatu města
Doba realizace: 2024–2025
Generální dodavatel stavby: sdružení Hochtief a Doprastav
Jedním z klíčových prvků tohoto mostu je téměř 60 m vysoký pylon, který nese lana celého zavěšeného mostu. Stavba pylonu je technologicky náročná a vyžaduje vysokou přesnost, zejména vzhledem k jeho výšce, která je v České republice v rámci mostních staveb ojedinělá. Celý obchvat by měl být zprovozněn v průběhu roku 2025 a přinese výrazné zlepšení dopravní infrastruktury nejen pro Pardubice, ale i pro okolní regiony.
K realizaci tohoto pylonu významně přispěla společnost PERI, která dodala lešení a bednění pro celý proces výstavby. PERI, přední světový dodavatel bednicích a lešenářských systémů, poskytla technická řešení, která umožňují bezpečnou a efektivní stavbu i v takto náročných podmínkách. „Betonáž probíhala každé tři dny ve spolupráci s tesaři – optimalizovali jsme výkresy tak, aby byl proces co nejefektivnější. Díky tomu došlo ke zkrácení termínu výstavby,“ uvedl obchodní zástupce společnosti PERI.
Subdodávku tesařských prací zajišťovala společnost KS BAU, která si PERI vybrala na základě dlouhodobé a osvědčené spolupráce. „Společnost PERI jsme zvolili díky našim předešlým zkušenostem, které se vždy osvědčily při podobně náročných projektech,“ doplnil Jakub Švětlík, zástupce společnosti KS BAU.
Pylon, který byl dokončen na konci listopadu 2024, bude dominovat celému mostnímu komplexu a stane se nejen technickým, ale i architektonickým symbolem regionu. Důležitost jeho výstavby tkví nejen v samotné velikosti, ale také v jeho roli pro nosnou strukturu zavěšeného mostu, který bude po dokončení sloužit tisícům vozidel denně.

Po dokončení výstavby pylonu pokračovaly aktivity PERI na stavbě s konstrukcemi lešení PERI UP pro zajištění bezpečných přístupů k dalším fázím výstavby mostu. Ve finální fázi výstavby byly využity plošiny pro předpínání betonové konstrukce a lávky pro nasazení přepínacích lan ve třech úrovních pro obsluhu a usazení.
Kompletní dodávka včetně služeb – použití bednění i lešení, vyřešení veškerých požadavků na technické zajištění přípravy i průběhu stavby – potvrdily, že použití systému PERI bylo pro stavbu jednoznačným přínosem. Projektant např. navrhl systém chlazení betonáže pylonu formou hadiček s vodou z Labe. V tomto případě PERI zajistilo monitoring přetestování a poté, co se potvrdila funkčnost systému chlazení, také monitoring při samotné realizaci v průběhu betonáže pylonu. Výsledkem spolupráce se společností PERI tak bylo urychlení výstavby, plánování a operativní přizpůsobení výškám betonáže v průběhu stavby a na neposledním místě i bezpečnost.
Tento projekt ukazuje, jak moderní inženýrské technologie a spolupráce se specialisty, jako je společnost PERI, posouvají hranice toho, co je v oblasti mostního stavitelství možné.

Kolejnicový šplhavý systém PERI RCS
spojuje výhody různých systémů překládaného bednění v jedné stavebnici. Umožňuje bezproblémové splnění specifických požadavků stavby. Šplhání po kolejnicích za použití jeřábu je rychlé a bezpečné i za větrného počasí. Posun systému RSC lze alternativně provádět nezávisle na jeřábu s pomocí mobilní hydrauliky.
Se sloupovým bedněním VARIO GT 24
lze obednit nejrůznější velikosti průřezů (možnost realizace čtvercového nebo obdélníkového průřezu plynule až do velikosti 80 × 120 cm) a výšky betonáže bez nutnosti pracných úprav.
Schodiště PERI UP Flex 75
Schodišťová ramena v modulu modulového lešení PERI UP Flex slouží jako přístup k pracovišti nebo staveništi až do výšky 90 m. Jako čtyřsloupková věž se stejnosměrným nebo protisměrným schodištěm a šířkou 75 cm.
Přizpůsobení výšce stavebních otvorů je prováděno nezávisle na výšce podlaží s pomocí konzol nebo kratších schodišťových ramen s délkou 1,50 m a výškou 50 cm nebo 100 cm.
Více informací o využitých systémech bednění a lešení včetně kontaktů naleznete na stránkách www.peri.cz.
Podle podkladů společnosti PERI
Vyšlo v časopise Materiály pro stavbu č. 2/2025.
Kde jsou tyče na sjíždění o patro níž?
Minimalistické, ale praktické. Taková ideální kombinace pro rodinný život. A ta krytá terasa vypadá podle popisu parádně :-)
Zní to jako velmi promyšlený návrh. Máme podobně svažitý pozemek, tak mě inspiruje, že i takové místo má velký potenciál!
Je to moc krásný projekt :-) A ten důraz na orientaci místností podle světových stran..To dělá v každodenním životě obrovský…
Musím potvrdit..žádná plíseň, žádné tepelné mosty. Funguje skvěle!