Beton pro novou budovu nádraží Praha-Bubny

Modernizace železniční trati Praha–Bubny přináší nejen novou estakádu, ale také architektonicky výraznou nádražní budovu. Společnost TBG Metrostav se na projektu podílela dodávkami velkého množství speciálních betonů – od betonů pro piloty přes betony s nízkým vývinem hydratačního tepla pro předpjatou mostovku estakády až po světlý pohledový beton COLORCRETE® s titanovou bělobou pro nádražní budovu. Technologické i logistické výzvy, spojené s velkoobjemovými nočními betonážemi a náročnými požadavky na vzhled i pevnost betonových konstrukcí, posunuly možnosti výroby probarvených betonů.

Nová nádražní budova v Bubnech spočívá na velkoprůměrových pilotách, které nesou masivní základovou železobetonovou desku o proměnné tloušťce 0,8 až 2,5 metru. S ohledem na plánovanou administrativní nástavbu na stropě nádražní budovy byly na beton kladeny vysoké požadavky na pevnost – C 40/50 po 90 dnech pro základy, C 50/60 pro sloupy a C 30/37 pro stropní desku. Sloupy a stropní deska musely splňovat požadavky na pohledovou kvalitu a světlý odstín.

Pohledový beton COLORCRETE® s titanovou bělobou

Pro výběr požadovaného odstínu byly na stavbě zhotoveny vzorky betonu. Ty byly vyrobeny z bílého cementu, šedého cementu s bílým pigmentem a šedého cementu s bílou mikrosilikou. Nakonec byla vybrána varianta bílého betonu z běžného šedého cementu s přídavkem bílého pigmentu z titanové běloby. Společnost TBG Metrostav vyrábí tyto barevné betony pod obchodní značkou COLORCRETE®. Pro štíhlé pohledové sloupy výšky 10 metrů bylo do betonu COLORCRETE® o pevnostní třídě C 50/60 dávkováno 40 kg titanové běloby na 1 m3, zatímco pro stropní konstrukce s požadavkem na pevnostní třídu C 30/37 bylo dávkováno 32 kg titanové běloby na 1 m3.

Logistika a optimalizace velkoobjemových betonáží

Stropní deska o půdorysu 250 × 50 metrů a tloušťce 0,8 metru byla rozdělena do pěti dilatačních celků, které se realizovaly v etapách. Betonáž jednotlivé etapy trvala přibližně 12 hodin, objemy dosahovaly až 1400 m3 betonu na jeden dilatační celek. Tyto betonáže se prováděly v noci, aby byla zajištěna plynulost dodávek. Z důvodu ekonomické optimalizace probíhala betonáž stropní desky ze dvou betonových směsí současně. Spodní povrch, boky desky a viditelné hrany otvorů pro světlíky byly betonovány bílým betonem COLORCRETE® s titanovou bělobou, zatímco nepohledové části byly vyplněny běžným šedým betonem. Celkový poměr bílého a šedého betonu ve stropní desce byl 60 : 40.
Logistiku dodávek zabezpečovalo několik betonáren – bílý beton byl vyráběn v Libni, zatímco šedý beton byl expedován z Radlic a Písnice. Aby nedocházelo k záměnám, byly vozy s bílým betonem označeny červenými kartami a na stavbě podle nich naváděny ke správnému čerpadlu. Pro nepřerušovaný průběh čerpání byla pro betonáž jedné etapy nasazena 3–4 aktivní čerpadla a jedno záložní.

Výroba bílého betonu COLORCRETE® – technické úpravy betonárny

Pigmenty pro barvení betonových směsí mohou být práškové nebo ve formě suspenze. V současnosti se častěji používají pigmentové suspenze, které se přidávají přímo do míchacího zařízení, případně do autodomíchávače. Obě formy pigmentů – prášková i tekutá – ovlivňují v závislosti na jejich dávkování konzistenci betonu.
Požadavky této stavby na velkoobjemové betonáže barevného betonu s vysokým obsahem pigmentu byly zcela výjimečné a pro společnost TBG Metrostav znamenaly novou zkušenost. Barevné betony se totiž dosud v betonárnách vyráběly ručním dávkováním pigmentů.
Pro efektivní přípravu betonových směsí byla proto na betonárně v Libni instalována nová váha a čerpadlo, které umožnilo automatizované dávkování pigmentu přímo z kontejnerů – namísto zdlouhavého ručního dávkování z kbelíků. Pro představu: při jedné z betonáží bylo třeba připravit 750 m3 bílého betonu COLORCRETE® z celkových 1300 m3, což představovalo spotřebu 24 tun titanové běloby. Jeden kbelík přitom obsahuje 16 kg pigmentu.

Přesná koordinace dodávek a záložní betonárna

Velkoobjemové betonáže kladly vysoké nároky na logistiku. Bylo nutné zajistit kontinuální dodávky nejen betonu na stavbu, ale i dostatečné zásoby pigmentu na betonárně. V případě jakéhokoli technického problému nebo dopravní komplikace byla připravena záložní betonárna v Radlicích, která mohla okamžitě zahájit výrobu a udržet plynulost betonáže.

Technologický dohled a přísná laboratorní kontrola kvality betonových směsí

Betonáže na této stavbě byly pod přísnou kontrolou. Technologové TBG Metrostav sledovali konzistenci, provzdušnění a u betonů s pigmentem i barevný odstín směsi na betonárně i na stavbě. Zároveň byl na stavbě přítomen i laboratorní technik, který pravidelně odebíral vzorky a kontroloval reologické vlastnosti betonů. Díky této dvojí důsledné kontrole proběhly všechny betonáže bez výraznějších komplikací a kvalita výsledného betonu odpovídá vysokým požadavkům investora.

Úspěšná spolupráce a cenné zkušenosti

Projekt nádraží Praha-Bubny prověřil technologické i organizační schopnosti TBG Metrostav. Velkoobjemové noční betonáže, precizní kontrola konzistence, provzdušnění betonu a pečlivé hlídání barevnosti bílého betonu vyžadovaly maximální součinnost mezi betonárnou a stavbou. Díky efektivní logistice a technickým inovacím se podařilo realizaci zvládnout bez komplikací – a to i přesto, že zároveň běžely rozsáhlé dodávky bílého betonu pro další velkou stavbu v Praze: Dvorecký most. Výsledkem je stavba, která bude nejen funkční součástí železniční sítě, ale i atraktivním symbolem proměny celé lokality.

www.tbg-metrostav.cz

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*