Výstava NOIRS v Galerii Benedikta Rejta

V tematické výstavě vstupuje Michal Škoda do dialogu s interiérem lounské galerie od architekta Emila Přikryla. Sochařská díla jsou umístěna dovnitř geniálního architektonického prostoru, což představuje poctu a naplnění několika tvůrčích i výstavních principů.

NOIRS, výstava Michala Škody, Galerie Benedikta Rejta v Lounech, zdroj Michal Škoda

Výstava je nejen poctou architektuře jako místu pro člověka, ale zejména této konkrétní architektuře jako místu pro umění. Michal Škoda zároveň v Galerii Benedikta Rejta slaví své výstavní jubileum, a to svou 70. samostatnou výstavu.  Pro Škodovu tvorbu je charakteristický komplexní vztah k prostoru – permanentní dialog mezi autorem, prostorem a materiálem. V nejnovější vystavené kolekci černých objektů „Bez názvu“ (2023–2025) pokračuje ve vizualizaci svých prožitků architektury, vztahů a atmosféry specifických míst. Monochromatické, redukované objekty, označované jako „abstraktní prostorové koláže“, introspektivně reagují na vnímání a vizuální priority autora, jsou však emotivně a narativně neutrální – čímž podporují autonomní a individuální projekci disponovaného diváka. Díla, realizovaná v černé hmotě s geometrickým tvaroslovím, vyzývají návštěvníky, aby uvažovali o formě jako takové, nezávislé na konkrétním kontextu.

NOIRS, výstava Michala Škody, Galerie Benedikta Rejta v Lounech, zdroj Michal Škoda

„Prostor a člověk je mým hlavním tématem, které je spojeno s mnoha otázkami týkajících se naší existence. Zajímají mne především tři momenty – vztahy, vnímání a prázdno. Snažím se vnímat každodennost, svět kolem sebe, pracuji ale i s historií, pamětí a důležitý je pro mne rovněž fenomén čas. Základem mé inspirace je místo, prožitek místa. Velký vliv na můj život a práci / což jsou neoddělitelné části / má architektura. Nejenže se mne jako každého jiného týká v každé vteřině života, ale je pro mne, dá se říci, každodenním tématem. Nezajímá mne však architektura především z pozice stavění, ale z pozice toho, co je pro mne na architektuře nejdůležitější a to je vytváření místa pro člověka. Zároveň je pro mne velice důležitý vztah mezi architekturou a přírodou. Pracuji s jazykem geometrie, která však není mým cílem, nýbrž prostředkem vyjádření. Vnímám svět, život, komunikuji s okolím, prostředím, kde se ocitám. Vše v sobě zpracovávám a svojí prací se pak snažím komunikovat zpátky se světem. Moje práce je zhmotněním vnitřních pocitů, myšlenek, emocí. Nacházím mnoho odkazů jak v každodenním životě, tak v paměti, historii. To vše je de facto určitá přeměna nehmotného v hmotné. Věnuji se objektům, malbě a hlavně kresbě, ale také autorským knihám. Největší hloubku nacházím v obyčejnosti, jednoduchosti, strohosti. Zajímá mne hledání řádu, krása z duchovního hlediska. Mým velkým tématem je již zmiňované „prázdno“ – vymezení a vztahy – týkající se „mezi – in between“ slovy, lidmi, objekty, hranicemi, interval, průnik místa a času, vztahy předmětů, kontextů – Prázdno jako počátek, bytí, ne prázdno z pohledu jakékoliv nicoty, nýbrž prázdno, jako místo naplněné duchem, prázdno, jako prostor k naplnění…“ (M. Škoda)  

NOIRS, výstava Michala Škody, Galerie Benedikta Rejta v Lounech, zdroj Michal Škoda

Název výstavy NOIRS je převzatým termínem. Škoda černou používá jako materiální substanci. Černá má u něj architektonickou čistotu (hladká, hmotná), je nástrojem soustředění, kontemplace, řádu. Nejde o expresi, ale o utlumení, disciplínu a mentální prostor. Objekt/kresba je prostorovou referencí vnitřní architektury myšlení. Černá není pouhou barvou – je nástrojem myšlení a introspekce. Díla vybízejí diváka ke zpomalení, k vnímání jemných nuancí. Nejde o černou jako negaci, ale jako prostor plný možností. Černá není technicky považována za barvu – je to ne-barva. Zároveň však obsahuje všechny ostatní barvy spektra, čímž je nasycena a zakládá to její diverzitu a komplexnost. Obsahuje všechno, ale neukazuje nic. Použití černé a monochromní malby má v evropském, asijském i americkém umění významnou tradici. Ve 20. století pak „černá malba“ patří k základním kamenům čisté abstrakce. Škodovy objekty jsou od počátku vytvářeny v intenzivní černi, která zde není v kontrastu s ničím jiným – nejde o nedostatek světla nebo světelnosti. Jde o konceptuální, nikoli symbolické použití. Černá není nositelkou explicitního významu a má schopnost odolávat výkladu. Čistá abstrakce nevychází vstříc interpretaci. Tma/vá vybízí k introspekci, vyžaduje od diváka intenzivní napojení a napomáhá kontemplativním zážitkům.

Autorská zpráva

NOIRS
Michal Škoda
Galerie Benedikta Rejta
Pivovarská 34, Louny
kurátorka Silvie L. Čúzyové
do 11/1/2026

NOIRS, výstava Michala Škody, Galerie Benedikta Rejta v Lounech, zdroj Michal Škoda

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*