Helena Doudová píše o Centru architektury ve Vídni a jeho plánech.
Při poslední návštěvě Vídně mé kroky vedly do Architekturzentrum Wien (AzW). AzW je výborná adresa v muzejním okrsku MuseumsQuartier. AzW pořádá nejen řadu skvělých výstav a konferencí, ale funguje jako živé centrum architektury, místo pro setkávání. Nechybí ani kavárna a skvělá knihovna se spoustou zajímavých knih a zahraničních periodik (knihovna je otevřená i v neděli, návštěvu opravdu doporučuji). I plány AzW do budoucna jsou velkolepé, směřují k vytvoření rakouského muzea architektura v reprezentativním prostoru Semperova depotu. Na schůzce s Monikou Platzerovou a Gabrielle Kaiserovou z týmu AzW jsem se dozvěděla více.
Vznik AzW souvisí s přípravou výstavy o rakouské architektuře 20. století na Frankfurtském knižním veletrhu v roce 1995. Druhým podnětem byla okolnost, že informace, dokumenty nebo časopisy o rakouské architektuře byly roztahané na řadě míst, ve Wien Museum, v Albertině, v pavilonu Otto Wagnera, na Akademii výtvarných umění nebo ve státním archivu. V AzW vykrystalizovalo přesvědčení, že by se Centrum mělo věnovat soustavné sběratelské činnosti a dokumentaci rakouské architektury. AzW tak funguje na dvou úrovních, původně vzniklo jako místo pro setkávání s architekturou a pro propagaci architektury mezi nejširší i odbornou veřejností a postupně se rozvíjela i vědecká činnost, jako muzeum architektury a virtuální sbírka rakouské architektury nextroom.at. Centrum spolufinancují město Vídeň a rakouské Ministerstvo kultury.
AzW jako muzeum architektury
Profil AzW jako muzea architektury leží v architektuře druhé poloviny 20. století s co nejširším spektrem dokumentů a výraznými přesahy do současnosti. Toto zaměření funguje v kontrastu k Albertině, v jejíž sbírce jsou především historické kresby, skici a ostatní dokumenty. MAK se podle slov Moniky Platzer soustřeďuje na hvězdy architektury současnosti jako Coop Himmelblau, Hans Hollein nebo Zaha Hadid a disponuje rozpočtem pro nákupy uměleckých děl.
Sbírka centra má tři části, nejdůležitější je archiv rakouského historika a teoretika architektury Friedricha Achleitnera jako studnice vědění centra. Druhou část sbírky tvoří co nejširší přehled o rakouské architektuře, AzW sbírá a uchovává dědictví rakouských architektů. Začalo i starší architekty aktivně oslovovat, zda by předali výběr svých projektů AzW. Třetím těžištěm je dokumentace několika projektů významných architektů, které se centru podařilo získat. Jde o projekty Raimunda Abrahama, Rema Koolhaase, Waltera Pichlera nebo modely Friedricha Kieslera.
Zároveň AzW vytváří ve spolupráci s internetovou platformou
nextroom.at, virtuální sbírku především současné architektury v Rakousku, která čítá přes 2100 staveb a stále se rozšiřuje. Na stránkách jsou k nalezení i recenze a kritiky staveb v tisku a odborných časopisech.
AzW jako místo setkávání
Druhou hlavní aktivitou centra je výstavní a publikační činnost. AzW je vnímáno jako kompetentní místo, kam směřují odborné dotazy o architektuře. Stálá expozice rakouské moderní architektury vznikla v roce 2004 na podkladě archivních dokumentů. Tematicky se AzW soustavně věnuje problematice bydlení. Z úspěšných výstav lze jmenovat Emerging Architecture, Housing Wien nebo populární Wein Architektur. Z větších projektů byla zorganizována na jaře 2010 výstava Arbeitsgruppe 4 složená z Wilhelma Holzmeistera, Friedricha Kurrenta a Johannese Spalta, žáků Clemense Holzmeistera na vídeňské akademii, kteří působili v 50. a 60. letech. Výstava byla zamýšlená jako protiváha a doplnění spektra informací ve vztahu k výstavě Utopická architektura, která probíhala v blízkém MUMOK.
Několik posledních výstav se věnovalo střední a východní Evropě, z okolních zemí spolupracuje AzW především s Bratislavou.
Kromě toho AzW organizuje 2-3 denní zájezdy, a také nedělní procházky k nově postaveným projektům ve Vídni.
Plány do budoucna
Určujícím problémem AzW v současnosti je prostor. Centrum se nachází v MuseumsQuartier v centru Vídně. Na 350 metrech čtverečních je přednáškový sál, knihovna a dvě haly pro expozice. Umístění v Museumsquartier je podle Gabrielle Kaiser komplikovaný prostor, není podsklepený a jsou problémy s provozem, především přístupem do areálu. Centrum má depozitář na okraji Vídně. 3-4 pracovníci zpracovávají dokumenty a pozůstalosti, které se poté uloží ve skladu o ploše 500 metrů čtverečních, který by měl sloužit jako archiv. Centrum by se ideálně chtělo přesunout do Semperdepot, což je bývalý sklad kulis pro Burgtheater projektovaný Gottfriedem Semperem a Carlem Hasenauerem. Tento skvělý prostor v současnosti využívá Akademie výtvarných umění. V Semperově depotu by bylo možné soustředit většinu sbírky a odpovídajícím způsobem ji prezentovat.
nbsp;
© Az W, Rendering: Virtual DynamiX, Michael Lisner
|
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,