Trmalova vila v Praze-Strašnicích, od 31. 3.
Praha 31. března (ČTK) – Řadu výstav, přednášek, komentovaných vycházek, seminářů, exkurzí a dalších akcí v Praze, Hradci Králové, Zlíně, Prostějově a Kamenici nad Lipou nabídne Rok Jana Kotěry. Dnes vpodvečer byl zahájen v Trmalově vile v Praze-Strašnicích ke 140. výročí tohoto velikána české moderní architektury.
Právě tady je pouze jeden týden vystaven unikátní soubor nábytku, který Kotěra vytvořil roku 1901 pro byt mecenáše Ferdinanda Tondera, advokáta a zemského zástupce následníka trůnu Ferdinanda d’Este. Šlo o jednu z jeho prvních komerčních zakázek. Navrhl orientální salonek, jemuž vévodil rozměrný obraz Maxe Švabinského Chudý kraj, laděný do fialovo-tyrkysových barev, tak typických pro tehdejší představu orientalismu. Návrh interiéru obsahoval šestiboký větší stolek a obdobný stolek menší, vestavěnou pohovku v barevnosti tapet, centrální hvězdicovitý lustr, menší zavěšený lustr k sedacímu koutu, originálně navržený klavír a subtilní vitrínku z javoru a palisandru. Nábytek černé barvy i nákresy jsou ve vlastnictví Uměleckoprůmyslového muzea v Praze.
Koordinačním centrem projektu je právě Kotěrou navržená Trmalova vila jakožto sídlo umělecké agentury Foibos. "Chceme veřejnost seznámit s jeho životem a tvorbou, představit jeho práce architektonické a designérské a upozornit i na díla jeho současníků, žáků a následovníků," zaznělo na křtu průvodce Trmalovou vilou, který je jeho součástí. Její historii představuje texty, plány, dobovými i současnými fotografiemi. Shrnuje osobnost architekta Jana Kotěry, připomíná obyvatele vily i takzvaný druhý život domu, jeho rekonstrukci a současné využití.
Jan Kotěra byl architektem mezinárodního významu, vůdčí osobností české moderní architektury. Ovlivnil nejen své žáky na Uměleckoprůmyslové škole, ale téměř celou generaci architektů vstupující do praxe v prvních desetiletích 20. století. Byli mezi nimi Bohuslav Fuchs, Josef Gočár, Otakar Novotný a Kamil Roškot. Mezi jeho přátele patřili sochaři Jan Štursa a Stanislav Sucharda a malíř Jan Preisler.
Vrcholné Kotěrovo tvůrčí období ohraničené lety 1905-1913 reprezentuje vlastní vila v Hradešínské ulici a Laichterův dům na pražských Vinohradech, vodárenské věže v Praze Michli a Třeboni, palác Mozartea v Jungmannově ulici a dva domy na hradčanských baštách. Důležitou kapitolou v jeho díle jsou i moderní dělnické zahradní kolonie pro Králův Dvůr, Baťův Zlín, Rožnov a Louny. Vrcholem je budova královéhradeckého Městského muzea.
Projekt pana Vostrackého sleduju už delší dobu, má opravdu cit pro funkční a zároveň estetické stavby. Tahle není výjimkou.
Takhle má vypadat spolupráce mezi architektem a investorem. Je fajn vidět, že to může fungovat i bez zbytečných komplikací.
Zkušenosti s HELUZ zdivem máme taky pozitivní. Oceňuju, že není potřeba další zateplení. Jednoduchost a efektivita v jednom.
Kdo ma na starost stavební dozor na stavbě sv.Barbora v Peci pod Sněžkou
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...