Trmalova vila v Praze-Strašnicích, od 31. 3.
Praha 31. března (ČTK) – Řadu výstav, přednášek, komentovaných vycházek, seminářů, exkurzí a dalších akcí v Praze, Hradci Králové, Zlíně, Prostějově a Kamenici nad Lipou nabídne Rok Jana Kotěry. Dnes vpodvečer byl zahájen v Trmalově vile v Praze-Strašnicích ke 140. výročí tohoto velikána české moderní architektury.
Právě tady je pouze jeden týden vystaven unikátní soubor nábytku, který Kotěra vytvořil roku 1901 pro byt mecenáše Ferdinanda Tondera, advokáta a zemského zástupce následníka trůnu Ferdinanda d’Este. Šlo o jednu z jeho prvních komerčních zakázek. Navrhl orientální salonek, jemuž vévodil rozměrný obraz Maxe Švabinského Chudý kraj, laděný do fialovo-tyrkysových barev, tak typických pro tehdejší představu orientalismu. Návrh interiéru obsahoval šestiboký větší stolek a obdobný stolek menší, vestavěnou pohovku v barevnosti tapet, centrální hvězdicovitý lustr, menší zavěšený lustr k sedacímu koutu, originálně navržený klavír a subtilní vitrínku z javoru a palisandru. Nábytek černé barvy i nákresy jsou ve vlastnictví Uměleckoprůmyslového muzea v Praze.
Koordinačním centrem projektu je právě Kotěrou navržená Trmalova vila jakožto sídlo umělecké agentury Foibos. "Chceme veřejnost seznámit s jeho životem a tvorbou, představit jeho práce architektonické a designérské a upozornit i na díla jeho současníků, žáků a následovníků," zaznělo na křtu průvodce Trmalovou vilou, který je jeho součástí. Její historii představuje texty, plány, dobovými i současnými fotografiemi. Shrnuje osobnost architekta Jana Kotěry, připomíná obyvatele vily i takzvaný druhý život domu, jeho rekonstrukci a současné využití.
Jan Kotěra byl architektem mezinárodního významu, vůdčí osobností české moderní architektury. Ovlivnil nejen své žáky na Uměleckoprůmyslové škole, ale téměř celou generaci architektů vstupující do praxe v prvních desetiletích 20. století. Byli mezi nimi Bohuslav Fuchs, Josef Gočár, Otakar Novotný a Kamil Roškot. Mezi jeho přátele patřili sochaři Jan Štursa a Stanislav Sucharda a malíř Jan Preisler.
Vrcholné Kotěrovo tvůrčí období ohraničené lety 1905-1913 reprezentuje vlastní vila v Hradešínské ulici a Laichterův dům na pražských Vinohradech, vodárenské věže v Praze Michli a Třeboni, palác Mozartea v Jungmannově ulici a dva domy na hradčanských baštách. Důležitou kapitolou v jeho díle jsou i moderní dělnické zahradní kolonie pro Králův Dvůr, Baťův Zlín, Rožnov a Louny. Vrcholem je budova královéhradeckého Městského muzea.
Náměstí je katastrofa - dříve v parku se stromy seděli lidé, dneska je tam žhavá pláň kam kdo němu tak…
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.