Trmalova vila v Praze-Strašnicích, od 31. 3.
Praha 31. března (ČTK) – Řadu výstav, přednášek, komentovaných vycházek, seminářů, exkurzí a dalších akcí v Praze, Hradci Králové, Zlíně, Prostějově a Kamenici nad Lipou nabídne Rok Jana Kotěry. Dnes vpodvečer byl zahájen v Trmalově vile v Praze-Strašnicích ke 140. výročí tohoto velikána české moderní architektury.
Právě tady je pouze jeden týden vystaven unikátní soubor nábytku, který Kotěra vytvořil roku 1901 pro byt mecenáše Ferdinanda Tondera, advokáta a zemského zástupce následníka trůnu Ferdinanda d’Este. Šlo o jednu z jeho prvních komerčních zakázek. Navrhl orientální salonek, jemuž vévodil rozměrný obraz Maxe Švabinského Chudý kraj, laděný do fialovo-tyrkysových barev, tak typických pro tehdejší představu orientalismu. Návrh interiéru obsahoval šestiboký větší stolek a obdobný stolek menší, vestavěnou pohovku v barevnosti tapet, centrální hvězdicovitý lustr, menší zavěšený lustr k sedacímu koutu, originálně navržený klavír a subtilní vitrínku z javoru a palisandru. Nábytek černé barvy i nákresy jsou ve vlastnictví Uměleckoprůmyslového muzea v Praze.
Koordinačním centrem projektu je právě Kotěrou navržená Trmalova vila jakožto sídlo umělecké agentury Foibos. "Chceme veřejnost seznámit s jeho životem a tvorbou, představit jeho práce architektonické a designérské a upozornit i na díla jeho současníků, žáků a následovníků," zaznělo na křtu průvodce Trmalovou vilou, který je jeho součástí. Její historii představuje texty, plány, dobovými i současnými fotografiemi. Shrnuje osobnost architekta Jana Kotěry, připomíná obyvatele vily i takzvaný druhý život domu, jeho rekonstrukci a současné využití.
Jan Kotěra byl architektem mezinárodního významu, vůdčí osobností české moderní architektury. Ovlivnil nejen své žáky na Uměleckoprůmyslové škole, ale téměř celou generaci architektů vstupující do praxe v prvních desetiletích 20. století. Byli mezi nimi Bohuslav Fuchs, Josef Gočár, Otakar Novotný a Kamil Roškot. Mezi jeho přátele patřili sochaři Jan Štursa a Stanislav Sucharda a malíř Jan Preisler.
Vrcholné Kotěrovo tvůrčí období ohraničené lety 1905-1913 reprezentuje vlastní vila v Hradešínské ulici a Laichterův dům na pražských Vinohradech, vodárenské věže v Praze Michli a Třeboni, palác Mozartea v Jungmannově ulici a dva domy na hradčanských baštách. Důležitou kapitolou v jeho díle jsou i moderní dělnické zahradní kolonie pro Králův Dvůr, Baťův Zlín, Rožnov a Louny. Vrcholem je budova královéhradeckého Městského muzea.
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
Škarohlíde :-) , copak nevidíte ty možnosti? Každé ráno uděláte z těch venkovních spáčů četu, která nakluše a s radostí…
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…