Helsinky jsou hlavním městem světového designu 2012. V posledních několika letech se provádí rozsáhlé transformace nevyužitých přístavních oblastí za účelem zpřístupnění novým obyvatelům. Jeden takový projekt vznikl jako mezinárodní soutěž ideových návrhů na nový „masterplan“ pro historicky významný a nejstarší jižní přístav. Bylo přijato a hodnoceno 201 návrhů, které byly zveřejněny v říjnu roku 2011 na webových stránkách www.southharbour.fi a jen 23 nejlepších projektů pak bylo vybráno do užšího výběru, aby byly vystaveny a dále hodnoceny.
Návrh českého ateliéru MS Architekti (Satamakoti – Můj domov v přístavu) byl vybrán mezi sedm nejlepších projektů hned vedle dobře známých designových studií jako MAXWAN z Nizozemí, LOIDL či Allies and Morrison. Z nich pak čtyři ocenila sdílenou 2. cenou a další tři – mezi nimi i práci ateliéru MS architekti – vybrala k zakoupení pořadatelem (tím bylo město Helsinky) k dalšímu rozpracování a využití. Na veřejné výstavě v Lauturi se jejich projekt v hlasování návštěvníků umístil na prvním místě.
Návrh 082 – český ateliér MS architekti
Tým: Pavel Hřebecký, Tomáš Filgas, Idan Zveibil, Thomas Zagdoun, Jiří Zeman
Hodnocení poroty:
Obecné architektonické řešení je realistické, silné a moderní. Přístup obsahuje cenné nové nápady pro rozvoj oblasti. Vyhovuje městskému prostředí a jeho kulturním i historickým hodnotám, Vytváří nové hodnotné úrovně města. Projekt vytváří dostatečně příjemné a různorodé prostředí u nábřeží. Celá oblast je atraktivní pro uživatele ve všech ročních obdobích, a řešení zahrnuje velké parkové plochy. Pěší komunikace a cyklistické stezky v oblasti se značně zlepšily. Tento režim je prostorově koherentní a v dobrém měřítku.
Řada příčných budov na východním nábřeží je živá, vytváří zajímavé průhledy. Terasy a park na úpatí západního pobřeží by tvořily fantastické místo. Promenáda podél nábřeží vytváří příjemný celek. Mnohé zkušenosti, obsažené v tomto návrhu, budou inspirativní. Prostředí se stává příjemné pro chodce a cyklisty. Dopravní plochy a konstrukce jsou obecně vizuálně v prostředí vhodné. Prostorový program je realizován pomocí vhodného objemu a bez chyb, s přihlédnutím, například k veřejné budově a studi dalších stavebních možností.
Návrh projektu:
Navrhovaný Masterplan spojuje zpět dohromady rozpojené městské plochy. Zatímco západní pobřeží slouží jako živná půda pro sport a různorodé aktivity, východní pobřeží se promění v živou městskou část, která současně umožňuje budoucím obyvatelům města těšit se pohledem na moře a jeho nábřeží. Místem propojení obou břehů je historické tržiště; důležitým prvkem je identita města, a proto zůstane zachováno pouze s menším komunikačním zlepšením. Kromě toho, podél nábřeží jsou uspořádána nová uskupení ekonomických aktivit, která budou generovat volnočasové, kulturní, rekreační a sociální interakce a tím i nová pracovní místa v širokém spektru odvětví.
Transformace přístavu je podporována reorganizaci tranzitních sítí a logistických systémů. V novém funkčním pojetí, nákladní doprava a osobní automobily čekající na nalodění, již nebudou muset zůstávat na parkovacích plochách a zabírat velký cenný prostor sousedící s nakládací palubou. Místo toho centralizovaná podzemní sítě umožní jejich přímé propojení z vhodnější a méně hodnotných ploch nacházejících se v podzemních parkovištích a vzdálenějších garážích. Pro lepší obsluhu nové lokality, je veřejný dopravní systém také rozšířen o novou tramvajovou trať podél východního nábřeží. Kromě toho nový, multifunkční terminál se nachází hned vedle stávajícího terminálu Katajanokka. Spolu s terminálem Olympia zaručují přístavu schopnost, umožnit cestujícím aby se lodí dostali do centra města – druhá nejvýznamnější koncepce identity města.
Východní pobřeží se stane městským nábřežím, které uvolní městu „mříže“. Nová zástavba bude obsahovat budovy s polyfunkční náplní. Typologie musí brát v úvahu lidský rozměr a umožnit průchod větru od moře a ještě důležitější aspekt přístup obyvatel k nábřeží, k moři. Hranatá forma budov vytváří intimní, veřejné prostory, které přispívají k celkovému pocitu a smyslu místa. Zatímco východní pobřeží je transformováno do živé městské části, západní pobřeží slouží jako živná půda pro různorodé sportovní aktivity. Ehrensromintie Street nabídne své místo na rozšíření Laivasillan puistikko a Myllyrinne parku. Ulice Laivasillankatu se promění v zelené chodby a jen tramvaje zůstanou stále na svém místě. Historický Tahtiominmaki vuori Park je napojen na nové městské pláže v místě Makasini terminálu. Nová městská pláž využívá hydrotermální energii v sestavě s geotermální energie z ventilačního systému podzemních prostor. To poskytuje trvalé řešení pro využití místa po celý rok.
Historického náměstí Market Square je důležitým prvkem města. Tvoří městský profil, který definuje Helsinky. Zachování této historické kulturní hodnoty je důležité. Proto je považováno za otevřený multifunkční tržní prostor. Jen malé zlepšení je navrženo pro lepší pěší propojení od parku Espalandi k novému muzeu a terminálu Katajanokka. Kolem přístavu je situován náhrdelník z kulturních atrakcí. Nejdůležitější z nich je Galerie Gugenheim, nová dominantní budova, která uzavírá Esplanadi Park. Toto muzeum se stane regionální destinací a mezinárodní atrakcí. Navrhovaná síť propletených veřejných prostranství, formující místa společenských setkání a sjednocující nové nábřeží, je příležitostí pro město, vtáhnout nábřeží do ruchu městského prostředí, při zachování jeho osobní přístavní funkce.
Zdroj: MS Architekti
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…