Již druhým rokem vystavovali v květnu a červnu studenti zahradní a krajinářské architektury z brněnské Mendelovy univerzity ve výstavních prostorách Domu umění města Brna. Představili zde návrhy letního pavilonu zpracované v rámci předmětu Architektura a stavby pod vedením architektky Markéty Krejčí.
Zadáním bylo navrhnout letní pavilon, který se takto stává sezónním prodloužením ploch Domu umění města Brna a zároveň momentem, kdy sama architektura je výstavním exponátem v brněnském parku Koliště. Studenti vytvářeli pavilon, který by svou víceúčelovostí poskytoval prostor pro společensko-kulturní děje různých charakterů: přednášky, přechodné výstavy, performance, koncerty, projekce, místo setkání a disputace umělců a taktéž malé flexibilní auditorium. Mimo toto využití se pavilon mění v letní venkovní kavárnu, která bude pobízet k pobytu ve veřejném prostoru města a zároveň nenásilnou formou přivádět k umění a vzdělávání. Letní pavilon je ve svém konceptu pojat jako dočasná sezónní stavba, která vytváří místo pro potkávání lidí ve veřejném prostoru a zároveň v sobě obsahuje myšlenku vystavování architektury jako takové.
Studenti přistupovali k návrhu multifunkčního pavilonu z pohledu zahradně krajinářského. Je velmi čitelná silná provázanost přilehlých veřejných prostorů s navrženými plochami pavilonu. Koncepty jsou v převažující míře založeny na komunikaci Domu umění města Brna, přilehlého parku a navržené stavby. Na akademické půdě tak vzniklo mnoho zajímavých myšlenek, jež se mohou stát inspirací pro realizací takovéhoto objektu. Zde jsou představeny některé z nich.
Letní pavilon jako dočasné místo zábav a slastí domu umění – pavilon dostupný, nezávadný, místní, levný a pro lidi od lidí, tak popisuje svůj návrh Obrazového pavilonu autorka Michaela Radiměřská. Pavilon z obrazových rámů, jenž lidé přinesou jako pozůstatek světa umění svého domova. Rámy pověsí na skeleton a dají tak vzniknout objektu, který znovu nabídne bezpočet nových obrazů zarámovaného brněnského života.
„Pozorování je pro nás činností zcela přirozenou.“: tvrdí Helena Gálová, která navrhla pavilon jako Pozorovatelnu. Koncept spočívá v tvorbě prostoru vybízejícího k pozorování nejen umění, ale také lidí, parku, ruchu v okolí či vlastní ruky držící šálek kávy.
Forma dalšího z navržených pavilonů je reminiscencí kleneb Domu pánů z Kunštátu. Anna Oprchalová zároveň vytváří symbol naděje, že v budoucnu znovu dojde k provozování výstavních prostor Domu pánů z Kunštátu pod patronací Domu umění města Brna.
Letní pavilon Zahrada v krabičce v sobě odráží a zároveň poukazuje na uspěchaný životní styl konzumní společnosti. Zahradu v krabičce, kterou otevřeme, když máme zrovna chuť navrhla Marie Hřebíčková.
Héliový dům Davida Kučery představuje koncepci jednoduše smontovatelné a snadno demontovatelné sezónní stavby. Název odkazuje jednak na plnící plyn balónků a také na sluneční svit, který skrze průhlednou střechu a balónky prosvětluje prostor pavilonu.
Origami, pavilon s tímto názvem, vytvořila Petra Kovářová na základě stejnojmenného umění. První inspirací a počátkem konceptu bylo stínidlo lampy jako paralela městské venkovní lampy.
Autoři: studenti oboru Zahradní a krajinářská architektura Mendelovy univerzity v Brně, vedení prací Ing. arch. Markéta Krejčí, Ph.D., asistence Ing. Iva Hradilová
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,