(ČTK) – Tunel pro prodloužení linky A pražského metra je probourán. Včera, v úterý 26. listopadu po poledni prorazily dva obří razicí stroje poslední úsek do stanice metra Dejvická. V průměru šestimetrové štíty razily dva souběžné tunely z Vypichu k Dejvické rok a půl. První dnes proboural poslední metr zdi stroj Tonda, s několikaminutovým zpožděním ho následoval štít pojmenovaný Adéla. První soupravy metra by na nově vybudovanou trasu měly vyjet v roce 2014.
"Každé metro znamená odlehčení městu od individuální automobilové dopravy. Prodloužení trasy A znamená napojení motolské nemocnice na stanici metra, což využitelnost nemocnice významně zvýší," řekl dnes novinářům primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle ředitele pražského dopravního podniku Milana Křístka se navíc o polovinu zkrátí doba cesty z centra města do nemocnice.
Nový úsek metra mezi stanicemi Dejvická a Motol bude měřit více než šest kilometrů. Jeho součástí budou čtyři nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Stavitelem je sdružení firem Metrostav a Hochtief.
Nejnáročnějším úsekem celé prorážky byly podle stavbyvedoucího Davida Cyroně poslední dva kilometry. "S nadložím 15 metrů a geologií, která se nám měnila z metru na metr, to bylo nejtěžší," řekl ČTK Cyroň. Každý ze štítů, kterým vybraly jména děti z motolské nemocnice, vyrazil 4177 metrů tunelu, největší výkon dosáhla Adéla, když za jeden den zvládla 37 metrů. "Adéla vždycky, jako každá ženská, těžila z toho, že Tonda ji trošku razil cestu. Tonda byl investigativec, který zjišťoval, co se děje před ním," uvedl Cyroň, který o obřích mašinách mluvil jako o svých dětech.
Celkem štíty odtěžily čtvrt milionu krychlových metrů horniny a osadily více než 32.000 železobetonových segmentů, které tvoří ostění tunelu. Poslední proražený úsek, kam budou nyní montovány koleje, bude spojen s odstavnou kolejí ve stanici Dejvická. Dejvická se tak z konečné stane stanicí tak zvanou nácestnou, kudy vlaky projíždí.
Stroje budou nyní očištěny, demontovány a uloženy pro další použití. Podle Cyroně mohou posloužit v Praze, ale i za hranicemi Česka. V budoucnu by se mohly zapojit například do budování linky D. Podle primátora by měly být plány pro stavbu nové linky do Písnice dokončeny v příštím roce. "Už víme, že budeme stavět z Prahy do Písnice, ne obráceně. Metro bude také analogické svou výbavou s ostatními linkami," uvedl Svoboda. Zahájení stavby se neplánuje před rokem 2014, dokud se město nevypořádá s jinými náročnými stavbami, což je kromě metra například tunel Blanka.
Prodloužení trasy metra A mělo původně stát 21,2 miliardy korun. V říjnu pražský dopravní podnik oznámil, že stavba se prodraží asi o 1,3 miliardy korun. Hlavní příčinou je údajně dražší zakázka na osazení technologií. Praha si letos kvůli výstavbě metra půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Zažádáno má také o zhruba sedmimiliardovou dotaci z Evropské unie, o jejím přidělení dosud nebylo rozhodnuto.
Původně Praha plánovala vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…