Akademie Madeta
Tovární 236/14, České Budějovice
(18. 11. 2019) +arch/ Jan Pala, Adéla Palová, Marek Raab
Akademie Madeta
Historie
Objekt byl původně
součástí areálu ZZN České Budějovice. Byly v něm byty a část administrativy. Navazoval
na něj přístřešek s velkým skladem na krmiva pro hospodářská zvířata. Součástí
areálu byla i železniční vlečka. Začátkem 90. let vše přešlo do majetku
tehdejších Jihočeských mlékáren. Hlavní budova skladu na krmiva byla odstraněna
v roce 2005, o rok později i vlečka. Objekt i nadále sloužil částečně jako
bytový a částečně jako archiv a sklady CO. V posledních letech již ale využíván
nebyl a vzhledem k jeho stavu bylo rozhodnuto o celkové rekonstrukci, v rámci
které byl rozšířen o vstupní část a přistavěnou šachtu pro hydraulický výtah
obsluhující jednotlivá podlaží. Rekonstrukce začala demolicí původní vrátnice
společnosti a stavební úpravy byly zahájeny v roce 2015. Současně
s přestavbou bylo upraveno i jeho okolí a bylo vybudováno dostatečné
množství parkovacích stání.
Soubor tří staveb tvoří reprezentativní část rozsáhlého
areálu továrny Madeta v Českých Budějovicích. Je samostatně přístupný i
provozovatelný. Sestává z hlavního objektu Akademie a dvou scelených staveb pro
ubytování. Vše je doplněno parkováním a veřejným prostorem s parkovou úpravou.
Záměrem bylo vytvořit architektonicky ucelené prostory, které budou variabilně
využitelné pro školení, konference, jednání i reprezentaci a budou mít
adekvátní zázemí. Ideou investora bylo probudit tento kout opět k životu a
vtisknout mu jasnou vizuální identitu s nádechem industriální atmosféry. Kapacitní
požadavek byl získat devět učeben různých velikostí, prezentační sál pro 50
osob, soukromou restauraci s možností prezentací a adekvátní ubytovací prostory
pro krátkodobé i dlouhodobější ubytování (celkem 36 lůžek).
Původní objekt Akademie bylo nezbytné zásadním způsobem
upravit ať už kvůli nekoncepčním přestavbám z minulosti (sklady,
administrativa, bydlení), tak kvůli stáří konstrukcí. Byla tedy obnovena a
dotvořena kompozice historických fasád. Do takto scelené a očištěné stavby jsou
vloženy jasně identifikovatelné výrazné zásahy. Nosným architektonickým prvkem
je především vertikála věže (nový výtah, schodiště, hygienické zázemí), do
které vstupuje horizontálně komponované zastřešení u vstupu. Věž je pojednána
tradičním cihelným materiálem, ve kterém jsou perforace v kombinaci s
vystupujícím zdivem. Tento princip děr ve zdivu a vystupujících cihel vytváří
poutavou hru světla a stínu ať už ve dne, nebo při nočním osvětlení.
Perforovaná cihelná fasáda se pak díky velkoformátovým proskleným stěnám
propisuje také do vnitřní části a tento moderní prvek lze vnímat jednak v ploše
z exteriéru, ale i v detailu z interiéru. Strohá cihelná hmota se díky textuře
fasády zjemnila a při bližším pozorování nabízí sympatický drobný detail, který
lze opakovaně objevovat v proměnách času a pozice.
Nová okna, podkrovní terasa a vstupní část budovy jsou lemovány plechem v
grafitové barvě a takto jasně odlišitelné od původních historických prvků.
Ubytování
Jedním z hlavních úkolů bylo v konstrukčně komplikovaných starších budovách
vyřešit provozní sjednocení. Každá z budov má jinou podlažnost i výškové
uspořádání. Rovněž nosný systém byl podmíněn dřívějšímu využití (garáže,
bydlení, malé kanceláře). Dispoziční zásahy bylo nutné navrhnout s ohledem na
požadavek na zachování fasády a stávajících oken.
Vizuální řešení přirozeně navazuje na hlavní budovu Akademie, nicméně ji
nezastiňuje, cihelný obklad výtahové věže je světlejší a méně dominantní. Bíle
omítaná část fasády je doplněna jemnými reliéfními liniemi.
Dispoziční řešení odpovídá rozvržení hotelu a sestává z lobby, pěti apartmánů
pro dlouhodobější ubytování a 11 standardních hotelových pokojů.
Navržené řešení respektuje již existující konstrukce. Namísto demolice, nebo
rozsáhlé přestavby přináší v podstatě jemné zásahy, které však umožňují vyžilým
stavbám nový život.
Autorská zpráva
Místo: Tovární 236/14,
České Budějovice
Autoři: Jan Pala,
Adéla Palová, Marek Raab / +arch – architektonický ateliér
Spolupráce –
technické řešení: Jan Prokeš – MADETA, a. s.
Realizace: Stavební
firma Jica, s. r. o.
Zastavěná plocha: 450
m2
Realizace: 2018
Použité
materiály Wienerberger:
• Lícové cihly TERCA
Klinker – rakouský formát, plná a děrovaná – červená tmavá (250 x 120 x 65 mm)
• Obkladový pásek TERCA
Klinker – rakouský formát, rovný a rohový – červená tmavá (250 x 15 x 65 mm)
• POROTHERM Aku
Režné zdivo bylo
použito v kombinaci s ostatními prvky sendvičového zdiva – lícové
cihly, vzduchová vrstva, tepelná izolace, nosné zdivo tvoří cihly Porotherm Aku.
Lícové
cihly a pásky TERCA Klinker
Lícové cihly, tzv.
klinkery, nabízejí široké využití jak při řešení fasád domů, prvků zahradní
architektury, tak je lze uplatnit i v interiérech. Kromě estetické funkce
zaručují u vrstveného zdiva i velmi dobré tepelně-akustické vlastnosti. Na
výběr je přitom řada formátů i barevností.
Výrobky TERCA Klinker
se vypalují ze speciálních druhů cihlářských hlín při vysokých teplotách (cca
1100 °C) až do slinutí. Dobře odolávají povětrnostním vlivům, zaručují stálou
krásu po mnoho let a nevyžadují údržbu. Tyto cihly jsou málo porézní, mají vysokou
objemovou hmotnost a pevnost a díky tomu dobře snášejí mechanickou i chemickou
zátěž.
V rámci sortimentu
TERCA Klinker si lze vybrat ze tří základních rozměrů (ve variantách cihla plná
a děrovaná, reliéf, různé tvarovky a rohový pásek) a několika barevných
možností. Řezáním těchto cihel na poloviny a jejich použitím s celými
cihlami je možné dosáhnout širokou škálu zajímavých a architektonicky
působivých vazeb.
Český formát: 290 x
140 x 65 mm
Německý formát: 240 x
115 x 65 mm (svými rozměry zapadají do komplexního systému POROTHERM)
Rakouský formát: 250
x 120 x 65 mm
Všechny rozměrové
řady se vyrábí ve formátu lícová cihla plná a děrovaná a mají kromě lícovek s povrchem
antique hladký povrch. Ke každému druhu lícové cihly TERCA se vyrábí také
obkladový pásek a rohový pásek vhodný pro obklad exteriéru i interiéru.
Sortiment lícových
cihel TERCA doplňují i speciální zdicí a spárovací malty dodávané taktéž
společností Wienerberger.
Hlavní
přednosti výrobků z pálené hlíny – lícových cihel, obkladových pásků a
dlažeb TERCA Klinker
• Vysoká pevnost a
mechanická odolnost.
• Neomezená životnost
prověřená dlouholetou tradicí.
• Mrazuvzdornost a
kyselinovzdornost.
• Elegance a krása
ryze přírodního materiálu.
www.terca.cz
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2018
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

19. 4. 2021 17:47:15
Re: Rekonstrukce a přístavba rodinného domu v Brně
Dokonalé. Tleskám.
18. 4. 2021 12:34:14
Re: Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci.
To, co popisujete řeší a mají řešit jiné strategie. Není pravda, že by se otázkami, které předkládate nikdo nezabýval. Mimojiné je řeší IPR, který je podle vás zbytečný.
17. 4. 2021 11:32:47
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Jen aby to nebyly byty pro uprchlíky, mám dojem že dostupné = levné. Jde o byty v majetku města a ty si bude obsazovat město.
16. 4. 2021 23:19:27
Re: Navarov – revitalizace zámeckého areálu
Drobný detail: zámek se jmenuje Návarov ;)
16. 4. 2021 20:55:03
Re: Řadové domy Michalovice
Jo a úplně vidím to nadšení obyvatel ŘD, když mu oknem proletí golfový míček!! :D
16. 4. 2021 18:23:34
Re: Rodinný dům v Šilheřovicích
Škoda, že ta spolupráce s krajinářskými architekty není na fotkách vidět. Ale jestli je jejím výsledkem ten pravoúhlý oholený trávník, tak asi nevím, co je krajina.
16. 4. 2021 17:41:09
Re: Jedinečný dům na Křivoklátsku
Líbí se mi kombinace dřeva a stěrky, obzvlášť když na fotkách vypadá namodrale, ale proč tomu. proboha, říkáte chalet? Ani hlídači pravopisu se tohle slovo nelíbí.
16. 4. 2021 17:32:44
Re: Re: Taky máte dům bez výtahu?.
Copak když se namnoží příspěvek, ale co kdyby se takhle přemnožily ty výtahy a chtěly se nacpat tři do jednoho schodiště :-) Jinak si myslím, že dodatečně se výtahy dělají jen z nouze. Když se přistavuje páté a vyšší patro nebo když je potřeba pro vozíčkáře. Jen rodiče s miminy v kočárcích mají smůlu a přitom tam o lenost nejde ani náhodou. Ti. kteří mají na to, aby si pořídili výtah z lenosti, mají většinou na to, aby nemuseli bydlet v bytovém domě. Mimochodem, dovedete si představit, že by někdo dobrovolně směnil tichý byt za staveniště? A když už mluvíte o tom obtěžování, tak nejčastěji přicházejí v úvahu dvě možnosti. Buď máte dům ve společenství vlastníků a tam to můžete úspěšně zablokovat, nebo má dům vlastníka, který modernizuje a před tím dá všem výpověď.
16. 4. 2021 16:59:55
Re: Architekti jednoho z nejlepších nádraží ve Vídni.
Ich verstehe nicht. A možná nejen já.
16. 4. 2021 16:51:56
Re: Rodinný dům v Průhonicích
Podle fotek to vypadá, že dům nesplňuje odstupové vzdálenosti od hranic pozemku. Za jak dlouho se vám podařilo získat výjimku?
16. 4. 2021 15:50:22
Re: Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci.
Milý Karle, těším se, až se budeme moci osobně věnovat diskuzím o tom, co se podařilo a co ne. Ale v Praze už nejde ani tak o byty, ale o provozuschopnost technického vybavení města a vnitřní i tranzitní dopravy, které chybí celé severovýchodní propojení. Jediné, co zatím pracuje dobře, je DMHPM, hl. tramvaje, metro, ostatně i autobusy jezdí skoro vždy podle jízdních řádů. Ale vnitřní osobní automobilová doprava je v tragickém stavu, což souvisí i s nekvalitou povrchu 50% všech místních komunikací. Nejhorší stav pojížděného povrchu, jaký v této zemi existuje, má Praha. Věru že na to může být pyšná. Zajímá to pan Hřiba a jeho náměstky? Ne, jim jde o politikaření, která strana a které hnutí má právo na to nebo ono křeslo! Směšné, ubohé, trapné, nezodpovědné! Kam jsem to dospěli, když takové kariéristické loutky v Praze vládnou?
16. 4. 2021 15:44:03
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Velké fráze plné prázdných slov. Ani jedno o tom, jak se společně s růstem zastavěnosti a zahuštění stavbami zlepší životní prostředí bývalých industriálních ploch, často bez veřejné zeleně, ani jak se vyšší počet obyvatel projeví v přeplnění sítí MHD v době špiček. ani Ň o tom, jak bude ošetřena prostupnost přeplněných vnitřních pražských komunikací i magistrály a spojek a totéž platí o umístění parkovacích a odstavných ploch pro nové rezidenty, když dnes jich až 50% chybí pro ty stávající téměř v celé Praze. Samé plány plné ničeho. Jen byty, a související TI a DI je vedlejší, přitom je základnou pro další rozvíjení osídlení v Praze. Kapacity starých inženýrských sítí, ČOV i zdrojů vody jsou již dnes přetíženy. Významné orgrtanizace zásadní pro denní provoz města, jako je mj. i TSK, jsou bez potřebného počtu kvalifikovaných techniků a takové zajímavé, leč postradatelné organizace jako je IPR , ty mají lidí a schopných přebytek. Co vše se v Praze dělá špatně, na co lidé na Magistrátě absolutně nestačí? Na všechno. Pouze zaměstnanost úředníků pořád zvyšují. Jak hloupé, jak sebevražedné, jak nekompetentní! Pan Hřib celou tuto vážnou roli řídit moudře chod města nezvládá, zrovna jako VŠICHNI JEHO PŘEDCHŮDCI! I v Praze ryba smrdí od hlavy a je jedno, zda jde o vládu nebo Magistrát. Stejní lidé, nezodpovědní, s plnými kapsami peněž za své benefity, ale výsledek jejich činností pro občany je katastrofální.
16. 4. 2021 14:58:46
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
Méně strategií více regulačních plánů, od soutěže na Bubny Zátory uplynulo hnedle 30 let a nic. Jen v Bohnicích v doplnění posledních pater je možné postavit 200 bytů, nebýt předpisu o parkování. Lze chodit pěšky a jezdit na kole.
16. 4. 2021 14:31:15
Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci
No tak sice to třicet let trvalo, ale super, konečně někdo aspoň uvažuje správným směrem. (Platí to ostatně pro všechna města v republice, ona Praha v tomhle zase tak výjimečná není.) Teď jde jenom o to, aby nadšení a záměr vydržely, aby je nespláchly nejbližší komunální volby. Protože tohle je běh na hodně dlouhou trať a nedá se v tom nic podstatného udělat za jedno dvě volební období.
14. 4. 2021 15:10:13
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Holt když něco funguje špatně nebo málo, dopadne to i takto, jak vidíte nahoře.
14. 4. 2021 15:08:57
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
14. 4. 2021 15:08:50
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
14. 4. 2021 15:08:39
Re: Taky máte dům bez výtahu?
Úžasná propagace, žel pro nevhodné adresáty. Tam kde výtah nikdy neměli, tak by mít nikdy neměli. Je to hloupé a lepší je vyměnit si byty, než obtěžovat dalšíchccai 6 rodin nejen stavebními úpravami, které jsou malým peklem na zemi, ale také slyšitelnými zvukovým doprovodem, náklady na provoz a revize s údržbou a také podílením se na zlenivění lidí a ztrátou jejich hybnosti, které po čase nastává. Tedy poškozování zdravotního stavu populace. Celé. Výtah je takové malé komfortní zlo moderní doby. Chápu jen nákladní výtahy na specifických místech a také v budovách nad 5 podlaží nad zemí. Děkuji za pozornost.
12. 4. 2021 15:43:17
Architekti jednoho z nejlepších nádraží ve Vídni
Verantwortlich für die Realisierung zeichnet die ARGE „Wiener Team“ mit den Architekten Atelier Albert Wimmer (Wien), Atelier Ernst Hoffmann (Wien) und Theo Hotz Architekten und Planer (Zürich), die 2004 gemeinsam den Masterplan gewonnen hatten; 2009 fiel der Startschuss zum größten Bauprojekt Europas. Fünf Jahre später stehen nicht nur die Rautendachlandschaft über den Bahnsteigen und die Shopping-Mall im Untergeschoss, sondern auch die angrenzende BahnhofCity sowie das markante Hochhaus für die ÖBB-Zentrale von Zechner & Zechner.
12. 4. 2021 10:58:34
Re: Rodinný dům v Průhonicích
Nádhera! Raději se neptám na cenu :-)