Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž

(ČTK) – Před rozhodnutím o nové poloze vlakového nádraží v Brně, by se mělo nejdříve říct, na kterém místě je vůbec reálné postavit okolo něj nové životaschopné město, řekl 15. dubna novinářům předseda České komory architektů (ČKA) Ivan Plicka. Podle něj by se k tak obřímu projektu měla udělat dvoukolová architektonicko-urbanistická soutěž. Komora k tématu přestavby železničního uzlu uspořádala v Brně diskusi odborníků a zainteresovaných stran a hodlá je pořádat i nadále.

„Nenapadá mě žádné větší téma v republice,“ řekl Plicka, podle kterého od dob, kdy se ve městech bouraly středověké hradby, podle něj nebylo většího zásahu do městského prostoru a infrastruktury. Proto si myslí, že by se měly uskutečnit otevřené soutěže. V prvním kole ideová a ve druhém projektová. „Chceme to navrhnout řídicímu výboru, který má vytvořit vláda, a jsme připraveni Brnu pomoct,“ uvedl Plicka.

Komora zprostředkovala diskusi poprvé, přestože o rekonstrukci železničního uzlu se vedou debaty zhruba 15 let a do dnešního dne se vyprofilovaly dvě varianty. Nádraží v odsunuté poloze, zhruba 800 metrů jižně od dnešního, a nádraží pod Petrovem v místě Malé Ameriky. „Přesto si myslím, že stále není pozdě. Nabízíme neutrální platformu pro prezentaci odborných názorů a věřím, že s nimi budou zainteresovaní pracovat,“ řekl Plicka.

Podle něj zatím nevznikla klíčová urbanisticko-ekonomicko-sociální studie, jestli je Brno schopné vybudovat vedle nového nádraží jižní centrum jako životaschopné město. „Myslím, že na to nemá ani Praha. Podíval bych se na zahraniční příklady, hodně podobná Brnu mi přijde Basilej,“ zmínil švýcarský příklad Plicka. Od těchto úvah by se podle něj mělo odvíjet umístění nádraží.

V dosavadní diskusi mu chybí větší vstřícnost stran k názorovým oponentům. „Je to v Česku časté, že se diskuse zabarikádují na protilehlých místech a ten, kdo má trochu navrch, se toho snaží využít. V Praze to známe s jinými tématy. Potom se z toho stává politická diskuse a nedojde se ke korektnímu odbornému řešení. Ale na to vidím v Brně velkou šanci,“ řekl Plicka.

Aktuálně se předpokládá, že o poloze nádraží by se mělo rozhodnout ve druhé polovině příštího roku, kdy se má konat referendum a zároveň má být hotová studie proveditelnosti, kterou nechává zpracovat Správa železniční dopravní cesty. Různé další dílčí studie nechává zpracovat město.

Doplněno Stavbaweb:
Nádraží u řeky
Nádraží v centru
Nádraží Brno

Související články:
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky  15.9.2014

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*