Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž

Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž

Brno

(17. 4. 2015) Komora k tématu přestavby železničního uzlu uspořádala v Brně diskusi odborníků a zainteresovaných stran a hodlá je pořádat i nadále.

 
 
 
 

Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž

(ČTK) - Před rozhodnutím o nové poloze vlakového nádraží v Brně, by se mělo nejdříve říct, na kterém místě je vůbec reálné postavit okolo něj nové životaschopné město, řekl 15. dubna novinářům předseda České komory architektů (ČKA) Ivan Plicka. Podle něj by se k tak obřímu projektu měla udělat dvoukolová architektonicko-urbanistická soutěž. Komora k tématu přestavby železničního uzlu uspořádala v Brně diskusi odborníků a zainteresovaných stran a hodlá je pořádat i nadále.

"Nenapadá mě žádné větší téma v republice," řekl Plicka, podle kterého od dob, kdy se ve městech bouraly středověké hradby, podle něj nebylo většího zásahu do městského prostoru a infrastruktury. Proto si myslí, že by se měly uskutečnit otevřené soutěže. V prvním kole ideová a ve druhém projektová. "Chceme to navrhnout řídicímu výboru, který má vytvořit vláda, a jsme připraveni Brnu pomoct," uvedl Plicka.

Komora zprostředkovala diskusi poprvé, přestože o rekonstrukci železničního uzlu se vedou debaty zhruba 15 let a do dnešního dne se vyprofilovaly dvě varianty. Nádraží v odsunuté poloze, zhruba 800 metrů jižně od dnešního, a nádraží pod Petrovem v místě Malé Ameriky. "Přesto si myslím, že stále není pozdě. Nabízíme neutrální platformu pro prezentaci odborných názorů a věřím, že s nimi budou zainteresovaní pracovat," řekl Plicka.

Podle něj zatím nevznikla klíčová urbanisticko-ekonomicko-sociální studie, jestli je Brno schopné vybudovat vedle nového nádraží jižní centrum jako životaschopné město. "Myslím, že na to nemá ani Praha. Podíval bych se na zahraniční příklady, hodně podobná Brnu mi přijde Basilej," zmínil švýcarský příklad Plicka. Od těchto úvah by se podle něj mělo odvíjet umístění nádraží.

V dosavadní diskusi mu chybí větší vstřícnost stran k názorovým oponentům. "Je to v Česku časté, že se diskuse zabarikádují na protilehlých místech a ten, kdo má trochu navrch, se toho snaží využít. V Praze to známe s jinými tématy. Potom se z toho stává politická diskuse a nedojde se ke korektnímu odbornému řešení. Ale na to vidím v Brně velkou šanci," řekl Plicka.

Aktuálně se předpokládá, že o poloze nádraží by se mělo rozhodnout ve druhé polovině příštího roku, kdy se má konat referendum a zároveň má být hotová studie proveditelnosti, kterou nechává zpracovat Správa železniční dopravní cesty. Různé další dílčí studie nechává zpracovat město.

Doplněno Stavbaweb:
Nádraží u řeky
Nádraží v centru
Nádraží Brno

Související články:
ČKA: Nová podoba nádraží v Brně musí vzejít z diskuse s odborníky  15.9.2014

 
 
 
 
49.1950602
16.6068371
Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž

Architekt: O brněnském nádraží ať rozhodne dvoukolová soutěž
Brno

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz