Budova Federálního shromáždění je unikátní kulturní památkou
(7. 3. 2011) Svoboda: Budovu Federálního shromáždění by bylo možné zbourat.

Budova Federálního shromáždění je unikátní kulturní památkou
Svoboda: Budovu Federálního shromáždění by bylo možné zbourat.
Praha 4. března (ČTK)
Vizitka budovy bývalého Federálního shromáždění v Praze (pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) připustil výrazný architektonický zásah do budovy):
- Předtím, než v těsném sousedství Národního muzea, na místě křižovatky dnešních ulic Wilsonova a Vinohradská, vyrostla současná podoba budovy, byla zde v letech 1935 až 1939 postavena dle návrhu Jaroslava Rösslera novoklasicistní budova pražské burzy. Burzovní palác byl slavnostně otevřen 6. dubna 1938. V roce 1948 byla burza trvale uzavřena a budova spolu s obytným domem bez náhrady vyvlastněna a předána Národnímu shromáždění.
- V 60. letech minulého století padlo rozhodnutí o rozšíření budovy pro potřeby parlamentu. Architektonickou soutěž vyhrál s unikátním řešením kolektiv autorů ve složení Karel Prager, Jiří Kadeřábek a Jiří Albrecht. Rozhodli se zachovat původní stavbu a nové prostory získat nadstavbou a přístavbou. Burzovní palác byl zrekonstruován a zasazen do nové budovy.
- Konstrukčně odvážná stavba započala v roce 1966 a trvala šest let. Objekt burzy byl překlenut velkoprostorovým roštem, který je zespodu podepírán pylony. Konstrukce roštu, vážící několik set tun, byla svařena na zemi a na své místo vyzvednuta jako celek. Na roštu pak vyrostla dvě patra nových prostor. Součástí budovy se stala i největší závěsová skleněná stěna v tehdejším Československu.
- V 80. letech prošla budova rozsáhlou rekonstrukcí, po rozpadu federace ale přestala sloužit jako sídlo parlamentu.
- Od roku 1995 zde sídlilo Rádio Svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RL), které se do Prahy přestěhovalo z Mnichova. Na podzim 2001 se v souvislosti s teroristickými útoky v USA začalo uvažovat o přestěhování rádia z centra na bezpečnější místo. Rozhlasová stanice se odstěhovala v roce 2008.
- Již v listopadu 2006 vláda schválila bezplatný převod budovy budovy z ministerstva financí na ministerstvo kultury, které později rozhodlo o předání budovy do užívání Národnímu muzeu.
- V červnu 2000 ministerstvo kultury prohlásilo budovu kulturní památkou.
- Budova má mnoho odpůrců i zastánců, odborníci ji většinou oceňují, byť o ní často hovoří jako o dobré stavbě na špatném místě. V roce 2004 byla v anketě časopisu Architekt zařazena mezi deset nejvýznamnějších českých staveb posledních 50 let.
Svoboda: Budovu Federálního shromáždění by bylo možné zbourat
Praha 4. března (ČTK) - Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) připustil výrazný architektonický zásah do budovy bývalého Federálního shromáždění. Je podle něj možné uvažovat o zbourání moderní budovy tak, aby byla odhalena plodinová burza, která je skryta v objektu. Označil to za jednu z možných variant budoucího vývoje horní části Václavského náměstí. Řekl to na dnešním žofínském fóru nazvaném Vize pro Prahu 2010 - 2014.
Budova nyní patří Národnímu muzeu. Přístavba, jejímž autorem je významný architekt Karel Prager, je přitom v odborných kruzích považována za velmi zdařilé dílo a ministerstvo kultury budovu prohlásilo za kulturní památku. V roce 2004 byla v anketě časopisu Architekt zařazena mezi deset nejvýznamnějších českých staveb posledních padesáti let.
"Je možné uvažovat o tom, že tam Federální shromáždění, které má v sobě schované tu nádhernou plodinovou burzu, být nemusí," řekl Svoboda. "Bylo by možné odstranit to, co je okolo," řekl. Jeho zbourání by podle něj mohlo odkrýt budovu plodinové burzy. Dodal, že tuto možnost uvedl jako důkaz různých úvah o přestavbě Václavského náměstí, které jsou v současné době na stole.
Podle architekta Zdeňka Lukeše je přestavba a dostavba bývalé plodinové burzy sama o sobě velmi zajímavým architektonickým a technickým dílem. Podotkl, že budova je památkově chráněna a slouží jako zázemí Národního muzea a Státní opery. "Nápad zbourání nástavby mně tedy připadá zcela absurdní, navíc původní stav z první republiky už stejně nelze obnovit, protože součástí celého komplexu byl i dům, který byl na konci 60. let zbourán," sdělil Lukeš ČTK. "Takový nápad snad mohou mít jen nějací ultrakonzervativní architekti nebo někomu vadí, že jde o stavbu z komunistické éry," dodal Lukeš.
Zbourání Federální shromáždění je podle primátora úvaha skupiny architektů. "Je to úvaha, o které jsme tak volně hovořili třeba s ministerstvem kultury," dodal. Jaká z variant úpravy oblasti u Václavského náměstí bude zvolena, záleží na rozhodnutí odborníků, zdůraznil Svoboda s tím, že on se v současné době k žádné z variant nepřiklání.
Řekl také, že Praha by se měla otevřít moderní architektuře. "Musíme si uvědomovat, že město, které je postaveno jenom na historickém jádru a nebude se dále rozvíjet, se stane městem mrtvým. Musíme do něj pustit i moderní architekturu," poznamenal. Na fóru se dále zastal Žižkovského nádraží a jeho prohlášení za kulturní památku. Město podle něj nedopustí, aby něco, co lze vnímat jako historickou památku, bylo zničeno.
Budova bývalého Federálního shromáždění byla postavena v době první republiky jako sídlo burzy, po roce 1948 v ní sídlilo Federální shromáždění, tehdejší československý parlament, v roce 1995 se do objektu nastěhovalo Rádio Svobodná Evropa. K původnímu třípatrovému objektu bylo na konci 60. let minulého století podle projektu architekta Karla Pragra přistavěno čtvrté a páté patro, které je posazeno na nosnících a vyčnívá do prostoru. Budovu nyní využívá Národní muzeum, které chce objekt propojit podzemním tunelem se sousední hlavní budovou.
Podle ředitele Národního muzea Michala Lukeše je využívání objektu základním předpokladem pro nezbytnou rekonstrukci historické budovy Národního muzea. "Nová budova Národního muzea má své vášnivé zastánce i odpůrce a to je také jeden z důvodů, proč jsme právě v jejích prostorách v minulém týdnu otevřeli tematickou výstavu "Město nad městem", která je věnována jak okolnostem vzniku její současné podoby, tak obecně dílu architekta Karla Pragera," uvedl Lukeš. Cílem výstavy podle něj bylo také otevřít diskusi. "Jsme rádi, že se náš záměr podařil," dodal.
Související články:
- Město nad městem Δ Vize Karla Pragera 3.3.2011
- Výstava: MĚSTO NAD MĚSTEM – VIZE KARLA PRAGERA 25.2.2011
- Město nad městem – vize Karla Pragera 11.2.2011
- Seminář: „Pocta Karlu Pragerovi“ 4.3.2011
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

22. 1. 2021 15:41:25
Re: Zastupitelstvo Jihlavy schválilo Zásady pro spolupráci s inv...
Zásady developmentu by měly být definovány v územně plánovací dokumentaci - územním plánu, regulačním plánu, apod. Samosprávy by neměly vytvářet duplicitní schvalovací procesy paralelně se stavebními předpisy / stavebním zákonem, vzniká tím ještě více nepřehledná a zmatečná situace pro jakýkoliv záměr. Develepeři ve většině případů realizují - investují do dopravní a technické infrastruktury, kterou včetně draze nakoupených pozemků převádění na obce / města., nevidím tedy důvod, proč by měli developeři ještě platit nějaké příspěvky, pokud se samosprávy na developmentu finančně nepodílejí?
21. 1. 2021 12:00:48
Re: Žluťák v Humpolci
parádní práce. zvenku model :) jsem zvědav, jak dlouho vydrží střecha bílá :)
21. 1. 2021 11:59:25
Re: Rodinný dům v Praze Braníku
dům hamburger :)
20. 1. 2021 21:50:27
Re: Dům nad údolím Tiché Orlice
Líbí se mi, jak měkce je vytvarován terén kolem domu. Ale dost mě zarazilo umístění sedací odpočinkové soupravy zády k tak nádhernému výhledu.
20. 1. 2021 20:44:26
Re: Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha.
Souhlasím.
20. 1. 2021 17:45:24
Re: Nábytek z recyklovaných propagačních materiálů Kongresového ...
Moc pěkné, fakt. Ale proč zůstala v utajení ona restaurátorka a expertka na materiály? Z vrozené skromnosti? Nebo na ni pánové zapomněli? Není umělkyně, tak její jméno nikoho zajímat nemusí? Nevím, jenom spekuluji, ale dobře to nevypadá...
19. 1. 2021 18:36:52
Re: Spojovací lávky VŠCHT Praha
Úchvatné dílo, technicky, staticky, výtvarně. Volba kontrastu je 100% správná. Autoři si zaslouží obdiv.
17. 1. 2021 09:58:30
Re: Praha vypíše mezinárodní urbanistickou soutěž na okolí Flore...
Soutěž zde je předčasná ( stejně pro filharmonií ). Nové koncepci musí předcházet řešení dopravních poměrů (magistrály) v celoměstských souvislostech + naléhavý je okruh Prahy. Dnešní stav je katastrofální ,nutno chápat jako provizorní. Nelze mu podřizovat budoucí zástavbu.
13. 1. 2021 12:04:15
Re: Přístavba budovy muzea skla a bižuterie
Myslím, že se to bude líbit. Díky zrcadlení okolí na fasádě vypadá objekt mnohem lépe, než vypadal v projektu. A taky už jsou dneska lidi na "nekrabicové" domy víc zvyklí.
13. 1. 2021 11:46:32
Re: Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Interiér má potenciál pro změnu. Vypadá to jako před nastěhováním. Stačilo by pověsit obrazy, přidat pár kytek a nechat děti rozházet hračky. :) Mě spíš překvapila informace, že dům dodržuje uliční čáru. Na první i poslední fotografii to vypadá, že ustupuje, ale možná jde o optický klam díky tmavé fasádě. Můj první dojem byl, že dům říká "Já tu nejsem."
13. 1. 2021 07:31:59
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
souhlasím s Ing.V.Kocourkem - že se Praha začíná zesměšňovat
12. 1. 2021 20:09:32
Re: Re: Rodinný dům v údolí Dyje.
Mám stejný názor. Exteriér a vnější architektura skvělé. Interiér je věc názoru uživatelů. Mně se zdá rovněž příliš sterilní.
12. 1. 2021 18:19:04
Re: Rodinný dům v údolí Dyje
Hmota a exteriér mě baví. Ale uvnitř? Covidová jednotka? Bydlení pro roboty? Na tuhle sterilitu jsem asi moc starej, nic ve zlým.
11. 1. 2021 11:01:20
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
"Tuto odpočinkovou a vyhlídkovou funkci plní Filsakova piazzetta velmi dobře dodneška." Opravdu? Vždyť polovina "náměstí" jsou nadstavba nad garážemi. Tento návrh i přes novou budovu plochu náměstí výrazně rozšíří, pohledu na brutalistický hotel nijak nepřekáží, výškou nepřesahuje okolní zástabu, a zároveň bude fungovat jako památník českému filmu (jako dominanta náměstí režiséra Miloše Formana). Za mě opravdu unikátní návrh, který si v Praze své místo zaslouží. Doufám, že vyjde. Obecně se má mezi nájemci Pařížské ulice za to, že čím severněji adresa je, tím jde o méně zajímavý prostor. Tento redevelopment atraktivitu v rámci celé Pařížské vyrovná a bude katalyzátorem zvýšení kvality prostředí.
10. 1. 2021 11:08:51
Náměstí Miloše Formana nezastavovat.
Piazetta před hotelem Intercontinental je jednak zcela funkční rozptylový prostor pro hotelové hosty v době konání konferencí, jednak umožňuje nerušený pohled na hotel i "Učitelské domy" za ní, jak zmiňuje stanovisko Klubu za starou Prahu. Ten prostor je hotový, jak je a každá vestavba mu jen ublíží. Není to proluka k zastavění, takže souhlasím s KZSP.
9. 1. 2021 23:14:32
Re: Dům v ruině.
Proč? Mně právě to řešení oken přijde vtipné.
9. 1. 2021 22:37:03
Re: Hovorčovice znají novou podobu úřadu, zvítězil výrazný solit...
Tady si asi někdo plete sebevědomí s arogancí. Nevím, jaká byla další hodnotící kritéria, ale z ukázaných staveb by na tomto místě byla určitě nejhezčí ta, která získala 3. cenu.
9. 1. 2021 21:12:25
Re: Re: Hasičská zbrojnice a zázemí technických služeb.
Červená je pro hasiče symbolická a každý podle ní pozná, že jde právě o hasičovnu. Ale taky si myslím, že všeho moc škodí. Určitě by budově prospělo, kdyby se s tak agresivní barvou zacházelo střídměji a byla doplněná nějakou neutrální.
9. 1. 2021 18:49:01
Re: Stanovisko Klubu Za starou Prahu ke zveřejněnému projektu zá...
To je hodně diplomaticky řečeno. Ve skutečnosti by to byla urbanistická chyba, která nemá obdoby. Stavby vůbec nezapadá do daného kontextu z hlediska prostorového. Ostatní nechci komentovat. Praha se svými moderními stavbami se již začíná vysloveně zesměšňovat, až na několik povedených realizací.
9. 1. 2021 18:38:33
Re: Rekonstrukce polikliniky
Exteriér doslova otřesný.