Bytové domy Krásnopolská
(24. 10. 2018) Bytové domy tvoří přechod mezi veřejným prostorem na východní straně a o patro níže umístěným komunitním prostorem na západní straně
Bytové domy Krásnopolská
Bytové domy
se nachází na hranici dvou socioekotonů.
Na výrazné terénní depresi mezi zástavbou rodinnými domy na ulici
Krásnopolské a technologickým parkem přiléhajícím k areálu VŠB. Bytové domy,
myslíme, jsou fajnym přechodovým prvkem. ÚPD nepracuje s pojmem ekoton, zná jen
ostré hranice. A tak se v očích dotčených závazných a aktivních "povolovačů"
stáváme nechtěnými, trpěnými a jen podmíněně přípustnými v ploše rodinné
zástavby. Držíme maximální podlažnost a sklony střech podkroví, na centimetr
vzájemné odstupy, na decimetr čtvereční maximální zastavěnou plochu jedním
objektem a na metry čtvereční celkovou zastavěnou plochu...
Příjezd na
pozemek je z ulice Krásnopolské z východní strany bytových domů, kde jsou
umístěna parkovací místa, některá krytá pod bytovými domy. Vstupy do objektů
jsou ze severní strany, před každým vstupem je vysazený strom, snad se objeví i
lavička. Bytové domy tvoří přechod mezi veřejným prostorem na východní straně a
o patro níže umístěným komunitním prostorem na západní straně. Komunitní
prostor se ponechává k dobudování, ke ztvárnění obyvateli. Byty s přímou vazbou
na terén mají předzahrádky.
Domy se
skládají ze dvou třípodlažních hmot s pultovou střechou propojených vertikálním
komunikačním jádrem. Jsou orientovány
kolmo k vrstevnici, hmoty jsou navzájem výškově posunuty o patro. Toto hmotové
řešení se měřítkem přizpůsobuje rodinné zástavbě, zároveň se v dálkových
perspektivních pohledech hmoty do sebe zamykají a doplňují tak hmoty objektů
technoparku.
V každém domě je sedm bytů, každý s terasou s
dálkovými výhledy. Skladebnost bytů je 2 x 2+kk, 1 x 3+kk a 4 x 4+kk, byty jsou jednoúrovňové, v podkroví
mezonetové.
Domy jsou
založeny na vrtaných pilotech a základových roštech. Svislá nosná konstrukce
kombinuje sloupový železobetonový systém s vyzdívaným keramickým stěnovým.
Konstrukce s nosným sloupem uprostřed dispozice umožňuje variabilu bytů, téměř
každý byt doznal dispozičních změn dle individuálních potřeb majitelů. Konstrukce
podkroví je dřevostavbou. Stropy jsou železobetonové monolitické. Okna jsou
plastová s vnějším stíněním žaluziemi a skleněným zábradlím. Zábradlí teras je
ocelové pozinkované.
Vytápění
bytů je teplovodní podlahové, zdrojem je centrální plynový kotel umístěný v kotelně,
který slouží i na centrální přípravu TUV.
AUTORSKÁ ZPRÁVA
autor: Tomáš
Bindr, Petr Doležal, ATELIER 38
spolupráce:
Zuzana Škapová, ATELIER 38
HIP: Radomír
Pauler, ATELIER 38
statika: Michal
Janík, Statika Janík
topení: Lukáš Onderka, ATELIER 38
TZB: Lukáš
Onderka, ATELIER 38
plyn: Martin
Vavrica, Projekt 2010
PBŘ: Václav
Galas, Ing. Petr Matějek
elektro: Jarmila Mazurová
VH objekty:
Iva Výtisková, Bernard Hajovský, Projekt 2010
komunikace:
Jan Ludvík, Projekt 2010
místo: Ostrava
Pustkovec, Krásnopolská
zhotovitel: Ekobau
Invest a.s.
investor: Bytové
družstvo Krásnopolská
projekt: 2015-2016
realizace: 2017-2018
foto: Roman
Polášek
počet domů /
bytů: 3 / 21
plocha
pozemku: 3076 m2
zastavěná
plocha: 290 m2 / bytový dům
obestavěný
prostor: 3590 m3 / bytový dům
zpevněné
plochy: 1308 m2
plocha
zeleně: 1168 m2
www.krasnopolska.cz
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
Bože můj. Socioekoton. Co to zase je. Dnešní idioti, kteří neovládají ani základní angličtinu (většinou vůbec žádný cizí jazyk, o latině v lepším čase slyšeli s oblibou používají probné výrazy. Je to na úrovni popáků, kteří už nevystupují na jevišti, ale na stejdži a to proto, že jeviště nebo prý podium je prý "malé" a neyvstihuje přesně to, kde se pohybují. Uf. Ale podobné výrazy v architektuře, to už je taky přes čáru. Na druhou stranu, standardní bytovky, ničím zajímavé, ničím převratné, tak si musí autoři pomoct podobnými rádoby odbornými a objevnými novotvary. Myslel jsem, že Ostraváci jsou normální lidé a že všechna ta inout fríkůl hustá generace oblažuje hlavně Prahu a taky Brno, ale jak vidím - pletl jsem se... |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.